خانه تکانی یا آب تکانی؟/متخلفان منابع آبی شناسایی می‌شوند

کدخبر: ۶۳۵۳۳۲
اقتصادنیوز: همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، نگرانی‌ها در خصوص میزان مصرف آب شرب و کاهش حجم سدها برای استفاده در تابستان افزایش می‌یابد.
خانه تکانی یا آب تکانی؟/متخلفان منابع آبی شناسایی می‌شوند

به گزارش اقتصادنیوز، با وجود بارندگی های اخیر، همچنان با کاهش نزولات آسمانی مواجه هستیم به طوری که فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب کشور در این باره به ایرنا گفته است: بر اساس آمار ایستگاه‌های باران‌سنجی وزارت نیرو، ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور تا ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ نسبت به میانگین دوره مشابه درازمدت دارای ۲۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۱۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

با اینکه همچنان چشم ها رو به سازمان هواشناسی است تا اخبار خوشی از ورود سامانه های جدید بارندگی به کشور مخابره کند، اما اخباری از گوشه و کنار می رسد که مصرف آب همزمان با پایان سال رکوردهای جدید را پشت سر می گذارد.

در این زمینه، محسن اردکانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از افزایش مصرف آب در پایتخت خبر داد و گفت: در ایام خانه تکانی، مصرف لحظه‌ای آب در پایتخت به ۵۵ هزار لیتر در ثانیه رسید که این میزان مصرف، معادل مصرف آب در اوج مصرف روز‌های گرم تابستان بوده است.

اردکانی به تهمیدات وزارت نیرو در خصوص تأمین مخازن آب در مراکز حساس مانند بیمارستان ها و فرودگاه ها اشاره کرد. بر این اساس، در صورت تعبیه مخازن تا ۴۸ ساعت آب این مراکز تأمین می‌شود که در این زمینه بخش زیادی همکاری کرده‌اند وتعداد دیگری نیاز به همکاری دارند.

آب تکانی نکنیم!

در خصوص صرفه جویی در مصرف آب علاوه بر شهروندان، ادارات دولتی تهران نیز ملزم به صرفه جویی 25 درصدی شدند. که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، بالای 70 درصد ادارات در این زمینه همکاری کردند. 

با توجه به بحران همیشگی آب در کشور به نظر می رسد برخی شهروندان خانه تکانی را با آب تکانی اشتباه گرفته اند. در حالی که با تغییر برخی روهاش های مصرف آب می توان آب بیشتری برای تابستان گرم و جانکاه ذخیره کرد. 

خبر مرتبط
افزایش 14 درصدی ذخیره سد زاینده‌رود/ حجم آب به به ۲۹۷ میلیون مترمکعب رسید

شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد که ذخیره سد زاینده‌رود به ۲۹۷ میلیون مترمکعب رسیده است.

گاهی اوقات دیده می شود شهروندان از آب به عنوان جارو برای تمیز کردن بالکن یا حیاط استفاده می کنند.  در شرایطی که در کشور با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنیم، این میزان مصرف آب، نگرانی ها را در خصوص افزایش بحران آب در تابستان افزایش می دهد. 

مقابله با متخلفان منابع آبی 

بهزاد پارسا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از فعال بودن بیش از ۴۵ اکیپ گشت و بازرسی این شرکت در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ به منظور حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی و مقابله با تخلفات در استان تهران خبر داد.

وی تأکید کرده است: منابع آب یک سرمایه ملی و محدود است که به همه نسل‌ها تعلق دارد و باید در حفظ و نگهداری از آن تلاش بیشتری شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید