دستمزد ۱۴۰۳ چند درصد معیشت کارگران را پوشش می‌دهد؟

کدخبر: ۶۳۷۶۳۵
اقتصاد نیوز :رئیس مجمع نمایندگان کارگران تهران گفت: کارگران بارها گفته اند در صورتی که قیمت ها به گذشته برگردد به دنبال افزایش مزد نیستیم, ولی متاسفانه تورم روزافزون و افسار گسیخته افزایش ها را بی اثر کرده است.
دستمزد ۱۴۰۳ چند درصد معیشت کارگران را پوشش می‌دهد؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم ،محمدرضا تاجیک، رئیس مجمع کارگران استان تهران با اشاره به حقوق سال 1403 گفت: بازهم در تعیین دستمزد قانون نادیده انگاشته شد.

نماینده مجمع نمایندگان کارگران در خصوص تعیین دستمزد و ابلاغ آن گفت: با توجه به عدم رعایت قانون و اختلاف بوجود آمده درآمد دریافتی با دستمزد ابلاغی، بازهم سفره کارگران کوچک تر از گذشته شد. افزایش 35 درصدی حداقل مزد کارگری، با احتساب کسورات، فقط 60 درصد معیشت کارگران را پوشش می‌دهد. سایر سطوح یعنی شامل کارگران متخصص‌تر و بازنشستگان درصد خیلی کمی افزایش حقوق دارند. شرایط موجود می تواند بر تهی شدن بخش تولید از نیروی کار و شکل گیری پدیده مهاجرت کارگران به کشورهای همسایه منجر شود.

وی گفت:اگر دقیقاً مبالغ مزایای مزدی و خود پایه مزد و درصد افزایش را جمع بزنیم، بدون کسورات نیز به 35درصد افزایش نسبت به مزد سال قبل نمی‌رسد. باوجود اینکه مالیات بر دریافتی هنوز بر مبنای کمتر از 10میلیون تومان معافیت می‌گیرد، بدین ترتیب اکثریت قاطع مزدبگیران ما هنوز باید 10درصد مالیات از حقوق‌شان کسر شود. 

این فعال کارگری گفت : منظور از افزایش دستمزد این است که قدرت خرید کارگران بالا رود .در دستمزد تعیین شده نه تنها فریز مزدی صورت نگرفته است بلکه با ابلاغ دستمزد سال1403، کارگران نسبت به گذشته فقیر تر شده اند.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران تهران اضافه کرد: گروه کارگری بارها در جلسه تعیین دستمزد عنوان کرده است که در صورتی که قیمت ها به گذشته برگردد کارگران بدنبال افزایش دستمزد نیستند ولی متاسفانه تورم روزافزون و افسار گسیخته افزایش ها را بی اثر و کارگران را شرمنده خانواده کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید