نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 16 فروردین

کمیته ویژه مقابله با گرانی تشکیل شد

کدخبر: ۶۳۸۲۳۰
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
کمیته ویژه مقابله با گرانی تشکیل شد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

16 فروردین 1354؛ یک هیات مهم بازرگانی آمریکا به تهران می‌آید

یک هیات مهم بازرگانی ساختمان و نگهداری بنادر و کشتی‌سازی آمریکایی اوایل هفته آینده به تهران می‌آید.

اعضای این هیات را نمایندگان 14 شرکت بزرگ آمریکایی تشکیل می‌دهند و از میان شرکت‌هایی انتخاب شده‌اند که قادر خواهند بود برای تامین تجهیزات و تکنولوژی در زمینه بهبود و توسعه تسهیلات بندری به ایران کمک کنند.

امروز اعلام شد، این هیات شامل سازندگان وسایل بارگیری و تخلیه کالا، قایق‌ها و سیستم‌های بارگیری خواهند بود.

16 فروردین 1374؛ ایران و روسیه یک خط جدید کشتیرانی در دریای خزر دایر می‌کنند

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مورد تاسیس یک شرکت کشتیرانی مشترک و یک خط جدید کشتیرانی در دریای خزر به توافق رسیدند.

در جریان اولین دور مذاکرات یک هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست اکبر ترکان، وزیر راه و ترابری با مقامات وزارت حمل و نقل روسیه که در مسکو برگزار شد، طرف روسی خواستار مشارکت جمهوری اسلامی ایران در احداث بندر جدید روسی موسوم به «علیا» در نزدیکی «استراخان» شد.

طرفین همچنین در مورد تاسیس یک شرکت کشتیرانی مشترک و برقراری یک خط جدید کشتیرانی در دریای خزر جهت حمل کامیون‌های ایرانی و خارجی از بنادر انزلی و نوشهر به بندر استراخان روسیه و بالعکس به توافق رسیدند.

جمهوری آذربایجان از ایران برق می‌خرد

جمهوری آذربایجان در قبال واردات برق از جمهوری اسلامی ایران 120 هزار تن گازوئیل به ایران صادر می‌کند.

بخش مطبوعاتی دولت جمهوری آذربایجان تاکید کرد که دستورات لازم برای آغاز صدور گازوئیل مذکور به ایران صادر شده است.

با صدور گازوئیل مذکور بدهی‌های سال گذشته جمهوری آذربایجان از بابت خرید برق از جمهوری اسلامی ایران نیز تسویه خواهد شد.

سال گذشته میلادی جمهوری آذربایجان به‌منظور تامین برق جمهوری خودمختار نخجوان 193 کیلو وات ساعت برق از جمهوری اسلامی ایران خرید.

16 فروردین 1384؛ دولت برای مقابله با گرانی کمیته تشکیل داد

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفت: در دولت کمیته‌ای با مسوولیت وزرای جهاد کشاورزی و بازرگانی برای یافتن راهکار مناسب برای مقابله اساسی با گرانی‌ها تشکیل شده است.

مجید انصاری درخصوص انتقادات مجلس به دولت برای گرانی برخی کالاها و تدابیر دولت در این زمینه گفت: کالاهایی که گران شده‌اند عمدتا محصولات کشاورزی و بیشتر میوه و تره‌بار بود که پریروز هم در جلسه هیات دولت مطرح شد و هم رئیس‌جمهوری و هم محمدرضا عارف، معاون اول موضوع را به جد پیگیری کردند.

وی افزود: وزیر بازرگانی و وزیر جهاد کشاورزی هم در این زمینه توضیحات ارائه کردند و کمیته‌ای با مسوولیت وزرای ذی‌ربط تشکیل شد تا هم راهکارهای مقابله اساسی درازمدت موضوع را بررسی کند و به دولت ارائه کند و هم راهکارهای ضربتی و کوتاه‌مدت را بررسی کند.

انصاری اضافه کرد: انتقاد کردن ساده است و اقتصاد هم به دستور و فرمان شکیل نمی‌گیرد. برخی کالاهایی که مصوب شده بود که در سال آینده گران نشود و در حیطه اختیارات دولت بود مثل بنزین، برق و امثال اینها افزایش نداشته است و اصولا کالاهایی که تولیدش در اختیار دولت بود، سعی شده که قیمت شان افزایش پیدا نکند.

معاون پارلمان رئیس‌جمهوری ادامه داد: کالاهایی که مربوط به بخش خصوصی و آزاد است، نارسایی‌های توزیع و احیانا سودجویی برخی از دلالان موجب گرانی‌های مقطعی شده که حتما با راهکارهای مناسب درازمدت با ثبات برای آن اندیشیده شود.

ایران شرکت آلمانی «بازل» را می‌خرد

هفته‌نامه «ایندیپندنت آن ساندی» از تصمیم شرکت ملی پتروشیمی ایران برای خرید شرکت آلمانی «بازل» خبر داد.

این نشریه در پیوست اقتصادی تازه‌ترین شماره خود نوشت که شرکت ملی پتروشیمی ایران به زودی قرارداد چهار میلیارد و 400 میلیون دلاری خرید شرکت آلمانی «بازل» را امضا خواهد کرد.

این شرکت که تولیدکننده پلیمرهای پتروشیمی است، متعلق به دو شرکت «بسف» و «شل» شرکت بزرگ تولیدات شیمیایی آلمان است.

شرکت پتروشیمی ایران برای خرید بازل بالاترین مبلغ مزایده را پیشنهاد کرد و به همین دلیل برای این شرکت مشکلاتی ایجاد کرده است.

16 فروردین 1394؛ صف خرید در بورس تهران

شاخص کل بورس تهران روز گذشته 3 هزار و 100 واحد (معادل 3.2 درصد) رشد کرد و باعث شد سود این بازار از ابتدای سال به 8 درصد برسد بررسی‌ها از وضعیت بازار و معاملات روزهای اخیر نشان می‌دهد با دو پدیده در بورس تهران در روزهای اخیر و روزهای پیش رو مواجه هستیم؛ پدیده اول در این رابطه صف‌نشینی خریداران برای خرید سهم‌های مهم بازار به‌خصوص در گره‌های بانکی و خودرویی‌ها است که با خوش‌بینی نسبت به تحولات مثبت این گروه‌ها بعد از رفع تحریم‌ها شکل گرفته است.

در طرف مقابل اما عرضه سهام به دلیل پیش‌بینی افزایش بیشتر قیمت به شدت کاهش یافته و تا حد زیادی شاهد عدم‌فروش سهم‌های مهم در بورس تهران هستیم.

براساس تحلیل کارشناسان بازار سهام به نظر می‌رسد این دو عامل ظرف روزهای پیش‌رو قیمت انواع سهام در بازار را افزایش خواهد داد.

تحویل سال بازار خودرو با افزایش قیمت

در شرایطی که «کاهش نرخ تورم» و «مذاکرات هسته‌ای لوزان» امید به کاهش قیمت خودرو را در بین مشتریان ایرانی بالا برده، خبر می‌رسد قیمت خودروهای داخلی در آستانه افزایش قرار گرفته است.

بر این اساس، در مرحله اول قیمت خودروهای داخلی بابت هزینه‌های جاری هر سال (هزینه‌های مربوط به نرخ بیمه شخص ثالث و شماره‌گذاری و مالیات بر ارزش افزوده و...) قطعا افزایش خواهد یافت.

بیمه و ارزش افزوده و امثال اینها البته جزو مالیات دولت به شمار می‌رود و با این حساب خودروسازان نقشی در تعیین میزان این هزینه‌ها نداشته و مجبور به اعمال آنها در قیمت محصولات خود طی سال جدید هستند.

این در حالی است که خودروسازان نیز از همین روزهای ابتدایی سال جدید، زمزمه افزایش قیمت محصولات خود را آغاز کرده‌اند و آن‌طور که محمدرضا نجفی‌منش، عضو انجمن قطعه‌سازان ایران عنوان کرده، گرانی 5 تا 10 درصدی خودروهای داخلی محتمل است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید