نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۸ فروردین

ثبت بالاترین نرخ تورم در خاورمیانه به نام ایران

کدخبر: ۶۳۸۴۰۹
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
 ثبت بالاترین نرخ تورم در خاورمیانه به نام ایران

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

18 فروردین 1374؛ اعلام نحوه نقل و انتقال زمین‌های مصادره‌ای بنیاد مستضعفان

پیرو موافقت امام امت مبنی بر تنفیذ مالکیت بنیاد مستضعفان بر اراضی مصادره‌شده در جلسه‌ای که با حضور معاون نخست‌وزیر و سرپرست بنیاد مستضعفان، وزیر مسکن و شهرسازی، مدیرعامل سازمان زمین شهری و قائم‌مقام وزارت مسکن در امور شرکت‌ها تشکیل شد، نسبت به اجرای فرمان امام است و نحوه نقل و انتقال زمین‌های موردبحث و تسویه حساب فیمابین بحث و بررسی به عمل آمد و تصمیماتی اتخاذ گردید.

براساس تصمیمات متخذه در این جلسه مقرر شد با انجام استعلام از طریق سازمان زمین شهری و بنیاد مستضعفان از کلیه واحدهای تابعه استان‌ها آمار زمین‌های شهری موضوع جلسه به تفکیک تهیه و به نحو مشروحه زیر نسبت به تعیین تکلیف و محاسبه بدهکاری یا بستانکاری بنیاد مستضعفان اقدام لازم معمول و نتیجه به مراکز اعلام گردد.

چنانچه از بابت زمین‌های متعلق به بنیاد مستضعفان که خود بنیاد راسا بر روی آنها کار می‌کند، سازمان زمین شهری، بنیاد مستضعفان را بدهکار و یا وجهی دریافت نموده باشد، بدهی‌های مذکور منتفی و وجوه دریافتی مسترد و حساب بنیاد در این مورد صفر خواهد شد.

ضمنا چنانچه قبل از صدور دستور حضرت امام تعهداتی درخصوص زمین‌های متعلق به بنیاد از سوی سازمان زمین شهری انجام گرفته باشد، تعهدات مذکور توسط سازمان به اجرا درخواهد آمد و وجوه حاصله از این تعهدات به حساب بستانکار بنیاد از سازمان زمین شهری منظور و یا به طریق دیگری حسب مورد به صورت توافقی عمل خواهد شد.

در مورد زمین‌های موات مقرر شد نامه‌ای به عنوان نماینده حضرت امام با امضا متفق وزیر مسکن و شهرسازی و سرپرست بنیاد مستضعفان تهیه و نسبت به تعیین تکلیف این زمین‌ها از محضر ایشان استفسار می شود.

18 فروردین 1384؛ ایران با 15.8 درصد، بالاترین نرخ تورم را در خاورمیانه دارد

نشریه «مید» در گزارشی از جایگاه اقتصاد ایران در منطقه نوشت: ایران بالاترین نرخ رشد اقتصادی و بالاترین نرخ تورم را در خاورمیانه و شمال آفریقا دارد.

در حالی که ایران در سال گذشته نرخ رشد اقتصادی 6.5 درصدی را کسب کرده بود 16 کشور دیگر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نرخ رشد کمتری داشته‌اند و بحرین با نرخ رشد اقتصادی 5.5 درصدی نزدیک‌ترین نرخ رشد به ایران را داشته است و کشورهای سودان با 5 درصد، اردن 4.9 درصد و مراکش 4.5 درصد در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند.

امارات متحده عربی با نرخ تورم 1.2 درصدی کمترین نرخ تورم در خاورمیانه و شمال آفریقا را دارد.

ایران بالاترین نرخ تورم را نیز در خاورمیانه و شمال آفریقا به میزان 15.8 درصد به خود اختصاص داده است و در بین 17 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا غیر از ایران تنها کشور یمن از نرخ تورم دورقمی 12.2 درصد برخوردار است و دیگر کشورها همگی یا نرخ تورم یک رقمی دارند یا مثل کشورهای مراکش و عربستان سعودی دارای نرخ تورم منفی هستند.

18 فروردین 1394؛ اوباما: فرصت توافق با ایران تنها یک بار پیش می‌آید

باراک اوباما، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا که حامی مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش است، در مصاحبه با توماس فریدمن بار دیگر از مذاکرات با ایران دفاع کرد و گفت که مذاکرات جاری با ایران در قالب 1+5 فرصتی است که یک بار به‌دست می‌آید.»

وی افزود: امروز شاهد دستیابی ایران و گروه 1+5 به بیانیه مشترک سوئیس هستیم، بیانیه‌ای که پس از هشت شبانه‌روز مذاکرات فشرده طرف ایرانی و طرف غربی به‌ویژه آمریکا حاصل شد.

اوباما با اشاره به تنظیم توافق جامع با ایران در سه ماه آینده گفت: کار ما تمام نشده، جزئیات زیادی است که باید حل شود که این فرآیند با دشواری‌های سیاسی زیادی در ایران و آمریکا همراه خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید