نرخ بهره از ابتدای سال تا نیمه فروردین پایین آمد

کدخبر: ۶۳۸۶۹۵
اقتصادنیوز: اکوایران: آمارها نشان می‌دهد علی‌رغم کاهش نرخ بهره طی دو هفته متوالی ابتدای سال 1403، همچنان در مقیاس فصلی نرخ بهره در روند صعودی قرار دارد.
نرخ بهره از ابتدای سال تا نیمه فروردین پایین آمد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، نرخ بهره بین بانکی در نیمه فروردین برای دومین ماه متوالی کاهش داشته و از 23.66 درصد در پایان سال به 23.58 درصد رسیده است. این درحالیست که نرخ بهره از اواسط دی ماه 1402 یک روند صعودی در پیش گرفته که تقریبا تا کنون ادامه پیدا کرده است.

کارشناسان دلایل مختلفی برای روند صعودی نرخ بهره در مقیاس فصلی ارائه کرده‌اند که یکی از آن‌ها مربوط به افزایش نیاز بانک‌ها به منابع مالی نقد در آستانه پایان سال و بستن پروند‌ه‌های مالی است. 

نرخ بهره بین بانکی مهمترین نرخ بهره در اقتصاد تلقی می‌شود چراکه این باور وجود دارد سایر نرخ سودها در اقتصاد با توجه به نرخ بهره بین بانکی خود را تعدیل می‌کنند. به همین ترتیب بانک مرکزی نسبت به نوسانات نرخ بهره و کانال حرکتی آن اهتمام می‌ورزد. 

درحال حاضر کانال حرکتی نرخ بهره بین بانکی یا اصطلاحا بازار شبانه، عملا بین 24 درصد که نرخ بهره اعتبارگیری قاعده‌مند است، و 23 درصد که نرخ بهره عملیات بازار باز است، تعیین شده است. 

آمارهای منتشر شده از نرخ بهره در نیمه فروردین ماه حاکی از کاهشی بودن آن طی دو هفته اخیر هستند. به همین ترتیب مشاهده می‌شود نرخ بهره بازار شبانه از 23.66 درصد در هفته پایانی اسفند 1402، به 23.58 درصد در هفته اخیر رسیده است.

به‌طور کلی نرخ بهره شبانه از تقابل عرضه و تقاضا منابع بین بانکی حاصل می‌شود و بانک مرکزی با هدف تداوم این متغیر در کانال مد نظر، با عملیات بازار باز و اعتبارگیری قاعده‌مند تلاش بر کنترل غیرمستقیم نرخ بهره بین بانکی دارد. 

با وجود کاهش نرخ بهره در دوهفته اخیر، مشاهده می‌شود از اواخر دی ماه یک روند صعودی در نرخ بهره بین بانکی شکل گرفته است. شایان ذکر است در پایان سال به دلایلی مانند تسویه حساب‌ها و بستن پرونده‌ها، نیاز بانک‌ها به منابع مالی سیال افزایش می‌یابد. انتظار می‌رود با انبساط بیشتر سیاست پولی و تزریق اعتبار بیشتر، التهاب در بازار بین بانکی فروکش کند و نرخ بهره کنترل شود. این درحالیست که در پایان سال گذشته علی‌رغم انبساط بیشتر سیاست پولی، همچنان روند نرخ بهره بین بانکی در حال افزایش بود که بنظر می‌رسد حاکی از نیاز شدید بانک‌ها به منابع نقد بوده است.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید