روزنامه اطلاعات: دولت نقاشی گل و بلبل می‌کشد تا وضعیت اقتصادی کشور را مطلوب نشان دهد!

کدخبر: ۶۳۸۸۵۴
اقتصادنیوز: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شاخص به‌هم ریختگی در جامعه، بحران عدم تعادل میان درآمدها و هزینه‌ها برای اغلب خانواده‌ها یا به هم ریختگی تعادل نسبی قیمت‌ها و هزینه‌ها است.
روزنامه اطلاعات: دولت نقاشی گل و بلبل می‌کشد تا وضعیت اقتصادی کشور را مطلوب نشان دهد!

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه اطلاعات نوشت:این بحران، سابقه دیرینه از زمان اوج جنگ تحمیلی دارد که با طراحی ارائه یارانه‌های معیشتی که قرار بود موقت باشد همچنان از دولت‌های گذشته تاکنون ادامه یافته و زندگی «کوپنی» در دو سوی روابط دولتمداری و مردم تثبیت شده است.

دو واقعیت، یکی کمبودها در تأمین معیشت عمومی مردم و آن دیگر، بلبشوی نرخ‌گذاری‌ها حتی برای کالاهای اساسی و نیاز مبرم آحاد جامعه، به‌ویژه برای اقشار مردم با درآمدهای ثابت، نه تنها فراگیر که تبدیل به «عادت ثانویه» شده است.

نرخ‌های مایحتاج ضروری دچار چنان رها شدگی و هرج و مرجی است که هر روز در مطبوعات و رسانه‌های عمومی «سوژه خبری» می‌شود.

کافی است نیم نگاهی به هزینه‌های درمانی و بهداشتی، اعم از تهیه داروها تا بستری شدن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داشته باشید! واقعیت جامعه نشان می‌دهد که تعادل درآمدی و هزینه‌ها برای بسیاری از خانواده‌ها به هم خورده است.

برای این واقعیت تلخ در حالی‌که بحران «کار و بیکاری» را نیز بسیاری از خانواده‌ها تجربه می‌کنند، نقد و تفسیرها و راهکارهای مالی و اقتصادی نیز ارائه می‌شود. اما واقعیت میدانی همچنان نابرابری درآمدی و هزینه‌ها و رشد و فراگیری فقرزدگی است.

براساس همین واقعیت در جامعه است که معاون سابق و سخنگوی دولت در نقد آمارهای اقتصادی (مالی) دولت، گفت: «باید نگران بود، جایی برای شعف وجود ندارد. کسی که فقیر شود، شاید واکنشی فوری نشان ندهد؛ اما کسی که احساس کند، کرامتش زیر سؤال رفته، دست به هر کاری می‌زند.»

سخنگوی دولت سابق در مصاحبه کوتاه خود زنگ خطر را برای آینده اینگونه به صدا درآورد: «اساس تجربه سال‌های اخیر در کشورهای مختلف اعم از ثروتمند یا کم ثروت نشان داده است که عامل اصلی در چالش‌‌های بزرگ اجتماعی، در بسیاری موارد فقط خود بیکاری و فقر نیست، بلکه واکنش افراد و جوامع به «سقوط کرامت»‌شان است که براثر نزول سطح درآمد و افتادن به دهک‌های پایین درآمدی به وجود می‌آید.»

ترسیم نقاشی گل و بلبل از چرخه اقتصادی و مالی کشور، شاید در فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی چندان مشکل نباشد، اما مردم در جامعه با واقعیت‌ها زیست فردی و اجتماعی خود را تنظیم می‌کنند. واقعیت غیر قابل انکار در چرخه باور بسیاری از خانواده‌ها با درآمد ثابت و هزینه‌های مدام در نوسان و بالا رونده، این جمله است: بحران در معیشت عمومی مردم است!  

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید