هجوم سرمایه گذاران به سمت دارایی‌های امن‌تر در بازار

کدخبر: ۶۴۰۲۵۸
اقتصادنیوز: بالاگرفتن ریسک‌های ژئوپلتیک میان ایران و اسرائیل سبب شد قیمت سهام در بازار وال استریت کاهش یابد؛ درحالی که قیمت اوراق و نفت افزایش را تجربه کرد.
هجوم سرمایه گذاران به سمت دارایی‌های امن‌تر در بازار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، دنیای مالی به دنبال بالاگرفتن خطرات ژئوپلتیکی آشفته شد، به طوری‌که قیمت سهام کاهش یافت، درحالی که تقاضا برای گوشه‌های امن بازار چون اوراق و دلار با افزایش مواجه شد. قیمت نفت نیز افزایش پیدا کرد.

براساس گزارشی از بلومبرگ، پس از انتشار خبری مبنی براینکه اسرائیل خود را برای حمله احتمالی ایران به اهداف دولتی خود آماده می‌کند، سهام بدترین روز خود را از ماه ژانویه تجربه کرد. نیروهای دفاعی اسرائیل در پستی در شبکه اجتماعی X اعلام کردند که حدود 40 پرتاب از خاک لبنان شناسایی شد که برخی از آنها رهگیری شدند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز گفت انتظار دارد ایران به زودی به اسرائیل حمله کند و به ایران پیام داده است که این کار را انجام ندهد.

شاخص VIX، که شاخص هراس وال استریت محسوب می‌شود تا سطحی افزایش یافت که آخرین بار در ماه اکتبر دیده شده بود.

به گفته یک استراتژیست ارشد، باتوجه به اینکه قیمت گذاری طلا و ارز از این بحران بسیار تاثیر پذیرفت، دور از ذهن نبود که بازار سهام نیز از بازارهای دیگر پیروی کند و بعد از مدتی شاهد واکنش بزرگی باشد.

نوسانات بازار سهام

شاخص S&P 500 روز جمعه 1.5 درصد کاهش یافت، به‌طوری که بانک‌ها و تولیدکنندگان تراشه بیشترین زیان را تجربه کردند. این شاخص بیشترین کاهش هفتگی خود را در سال 2024 تجربه کرد. بازده اوراق 10 ساله نیز با 7 واحد پایه کاهش به 4.25 درصد رسید.

دلار اما شاهد بهترین هفته خود را از سپتامبر 2022 بود. نفت برت نیز به بالای 90 دلار رسید. طلا نیز پیش از کاهش قیمت به رکورد 2 هزار و 400 دلار در هر اونس رسید.

خبر مرتبط
پیش‌بینی تحلیلگر وال استریت از آینده بریکس

اقتصادنیوز: برخی از تحلیلگران وال استریت معتقدند که بریکس به سلطه دلار آمریکا پایان می‌بخشد و چین احتمالاً عامل اصلی در پایین کشیدن دلار آمریکا از تاج و تخت خواهد بود.

قیمت اوراق نیز به‌شدت افزایش یافت، به‌طوری که بازده به بالاترین میزان خود در سال جاری رسید. بازده دوساله، که این هفته برای مدت کوتاهی بالای 5 درصد بود اما روز جمعه سقوط کرد.

اس اند پی

به گفته تحلیلگران، رویارویی مستقیم میان ایران و اسرائیل به معنای بالاگرفتن درگیری‌ها در خاورمیانه و افزایش شدید قیمت نفت خواهد بود.

بالاگرفتن تنش‌های ژئوپلتیک، که اخیرا در خاورمیانه ایجاد شده و همچنین حمله روسیه به زیرساخت‌های انرژی در اوکراین به فعالیت‌های صعودی در بازار گزینه‌های نفتی دامن زده است. تقاضای «اختیار معاملات خرید» نیز در روزهای اخیر افزایش داشته است که در زمان افزایش قیمت سود می‌برند.

به گفته یک اقتصاددان ارشد، تحولات اخیر نشان می‌دهد که چگونه اعتماد سرمایه گذاران و ارزش گذاری بالای سهام نسبت به بحران‌های ژئوپلتیک، ادامه تورم و قیمت‌های نفت حساس است.

سرمایه گذاران از انتظارات خود برای شروع چرخه کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو عقب نشینی کرده‌اند، به‌طوری که بحران‌های ژئوپلتیک احتمالا جایگزین فدرال رزرو به عنوان یکی از عوامل اصلی نوسانات شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید