بررسی آمار اوپکا در سال ۲۰۲۲؛

ایران در رتبه دوم ایستاد/ 16 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان در ایران+ نمودار

کدخبر: ۶۴۰۸۷۷
اقتصادنیوز: بررسی آماره های اعلامی از سوی اوپک از افزایش سهم ایران از ذخایر گلاز طبیعی جهان حکایت دارد؛ سهمی که بنابر روایت اوپک، در سال 2022 به 16 درصد رسیده است.
ایران در رتبه دوم ایستاد/ 16 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان در ایران+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، گاز طبیعی یک سوخت فسیلی است و منبع تجدیدناپذیر محسوب می‌شود. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که محل استفاده گاز طبیعی کجاست و اهمیت آن در چیست؟ گاز طبیعی را می‌توان برای گرمایش، پخت و پز و تولید برق سوزاند. همچنین به عنوان یک ماده اولیه شیمیایی در ساخت پلاستیک و سایر مواد شیمیایی آلی مهم تجاری کاربرد دارد و گاهی نیز به عنوان سوخت در وسایل نقلیه استفاده می‌شود.

پس باید به این نکته توجه داشت کشوری که از ذخایر بالای گاز طبیعی برخوردار است می‌تواند دست بالا را در تجارت جهانی و چرخه تولید جهانی داشته باشد. اما جایگاه ایران در ذخایر گاز طبیعی دنیا کجاست؟

به گزارش اکوایران، بر اساس آمارهای اوپک از ذخایر گاز کشورها در جهان در سال ۲۰۲۲، سهم ذخایر گاز ایران در این سال به ۱۶ درصد رسید که بعد از روسیه در جایگاه دوم قرار گرفت.

در این گزارش به بررسی سهم ذخایر گاز طبیعی ایران و سایر کشورهای جهان خواهیم پرداخت.

030119

ایران در جایگاه دوم ذخایر گاز طبیعی دنیا

همانطور که گفته شد در این گزارش از آمارهای اوپک برای بررسی سهم ذخایر گاز کشورهای استفاده شده است. بررسی‌های اوپک نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲ سهم ذخایر گاز ایران در جهان به ۱۶ درصد رسید. سهمی که جایگاه دوم را از آن ایران کرد.

بر اساس این آمارها کشور روسیه ۲۳ درصد از سهم ذخایر گاز دنیا را به خود اختصاص داده است که بیشترین میزان در میان تمام کشورهای دنیاست.

در جایگاه سوم نیز کشور قطر دارد: این کشور با وجود مساحت کمتری که نسبت به ایران و روسیه دارد اما توانسته ۱۱ درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان را به خود اختصاص دهد.

از سوی دیگر کشورهای آمریکا و ترکمنستان جایگاه‌های چهارم و پنجم ذخایر گاز جهان را در این سال داشته‌اند.

نکته جالب در این آمار این است که کشور عربستان سعودی با وجود مساحت بالای مناطق نفت‌خیز، سهم ۵ درصدی را از ذخایر گاز طبیعی جهان به خود اختصاص داده است. همچنین کشور امارات متحده عربی نیز بعد از عربستان سعودی ۴ درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان را از آن خود کرده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید