زمزمه گران کردن بنزین در روزنامه اصولگرا

کدخبر: ۶۴۱۹۳۹
«دوردور» دیگر بیهوده و بی‌مقصد راه‌رفتن و گز کردن خیابان نیست بلکه پدیده‌ای فرهنگی در برخی طبقات اجتماعی است که با خودرو معنا پیدا می‌کند.
زمزمه گران کردن بنزین در روزنامه اصولگرا
به گزارش اقتصادنیوز روزنامه جوان نوشت: غالباً افرادی دور «دوردور» می‌چرخند که از تمکن مالی برخوردار هستند.در کشوری که به دست آوردن خودرو اینچنین سخت و هدردادن سوخت اینچنین سهل است، چرا نباید  اینچنین شود؟
برای حل چنین عارضه‌ای که سوزاندن بنزین برای متمول‌ها مثل آب خوردن  است، چه باید کرد؟ راهکار چیست که مصرف بنزین قاعده‌مند شود؟ پاسخ خبرگان یک جمله است: «مدیریت مصرف» بنزین.
 
مسئله بنزین و خودرو دو رویکرد غلط در کشور ما داشته است. بیش از سه دهه است تولید خودرو‌های بی‌کیفیت و پرمصرف در کنار بنزین یارانه‌ای دو معضلی است که به مصرف بالای بنزین و دوردور‌های ایرانی‌ها دامن زده است. 
صاحبنظران معتقدند دولت باید طی برنامه‌ای مدون با افزایش کیفیت و کاهش مصرف سوخت خودرو‌های داخلی، قیمت بنزین را به تدریج واقعی کند. تا هم سرمایه‌های ملی حفظ شود و هم اینکه فرهنگ غلط و نادرست دور‌دور برچیده شود، از طرفی نیز دسترسی به خودرو‌های باکیفیت و ارزان‌قیمت را تسهیل کند.
اگر در گذشته فقط مرفهین و دارندگان خودرو‌های لوکس و مدل بالا در این خیابان‌ها دور‌دور می‌کردند، چند سالی است این فرهنگ غلط در میان قشر متوسط و ضعیف با خودرو‌های غیرلوکس نیز رواج یافته است. متأسفانه جوانان و خانواده‌ها دورزدن در شهر را به عنوان یک سرگرمی و خوشگذرانی می‌دانند و در سایه بنزین ارزان و یارانه‌ای برای گذران وقت‌شان در خیابان‌ها و اتوبان‌ها می‌چرخند. متأسفانه این سرگرمی‌ها آسیب‌های اجتماعی- اقتصادی بسیار زیادی به بار آورده که رفع آن‌ها به همت بزرگی در خانواده‌های ایرانی، دولت و نیروی انتظامی نیاز دارد. 
 
ماجرای انرژی در ایران از مواردی است که سال‌ها بر سر آن بحث وجود دارد، برعکس همه دنیا در ایران خودرو گران و بنزین ارزان است. برخی از مردم می‌گویند قیمت بنزین را باید با درآمد‌ها مقایسه کرد. کارشناسان هم می‌گویند با وجود قیمت پایین بنزین، نمی‌شود با ایده شکست‌خورده گران‌کردن، مشکل را حل کرد.
خودروسازی هم بخش مهمی از ماجراست، این در حالی است که در خارج از مرز‌های ایران، از کشور‌های همسایه گرفته تا اروپا و امریکا که خودرو‌های باکیفیت و کم‌مصرف تولید می‌کنند، به دلیل قیمت بالای بنزین چنین فرهنگی با چنین غلظتی وجود ندارد و خانواده‌ها حتی در تعطیلات پایان هفته و اوقات فراغت‌شان از وسایط نقلیه عمومی استفاده می‌کنند. 
 
 
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید