گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سکه؛

رمزگشایی از ۳ دلیل اصلی کاهش قیمت سکه/ دومینوی ریزش سکه در بازار؟ /پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

کدخبر: ۶۴۳۳۴۵
اقتصادنیوز: قیمت سکه امامی در 4 روز اخیر بیش از یک میلیون تومان ریزش کرده است. فعالان بازار در رمزگشایی علت ریزش قیمت سکه امامی بر چند اتفاق مهم تأکید دارند.
رمزگشایی از ۳ دلیل اصلی کاهش قیمت سکه/ دومینوی ریزش سکه در بازار؟ /پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش اقتصادنیوز، سکه بازان در معاملات نقدی روز شنبه شاهد ریزش قیمت سکه امامی بودند. آن طور که شواهد نشان می‌دهد این فلز گران‌بهای داخلی روز گذشته در سایت اتحادیه طلا و جواهر تا محدوده ۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پایین آمد که در مقایسه با ۴ روز قبل تقریباً ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ارزان شده است.

فعالان بازار در رمزگشایی علت ریزش قیمت سکه امامی بر چند اتفاق مهم تأکید دارند. به عقیده آنها ۳ عامل مختلف سیاسی - اقتصادی به‌عنوان محرک‌های کاهشی نرخ ارز و سکه عمل کرده است؛ نخست کاهش سطح ریسک‌های سیاسی، دوم وجود احتمالاتی مبنی بر شروع مذاکرات هسته‌ای و سوم اخبار مثبت درآمدهای نفتی.

در همین رابطه با کم‌رنگ‌شدن احتمال گسترش تنش‌های اخیر در خاورمیانه، هیجانات موجود در بازار نیز تخلیه و زمینه افت نرخ در بازار سکه و ارز فراهم شد. فارغ از این موضوع سیگنال‌های مثبت، اما غیررسمی در رابطه‌ با مذاکرات هسته‌ای هم در چند وقت اخیر بین عده‌ای از معامله‌گران دست‌به‌دست می‌شود.

از سوی دیگر «روزنامه ایران» نوشته «صندوق بین‌المللی پول با پیش‌بینی رشد ۱۰ شاخص کلان اقتصاد ایران در سال جاری از افزایش ذخایر ارزی در دسترس ایران به ۳۰ میلیارد دلار و کاهش بدهی دولت ایران به کمتر از متوسط ۲۰ساله خبر داد.»

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، «رشد اقتصادی ایران در سال گذشته به ۴.۷ درصد رسید و ارزش تولید ناخالص داخلی با بیش از ۵۰ میلیارد دلار افزایش به ۴۰۳ میلیارد دلار رسید. ارزش تولید ناخالص داخلی ایران ۶۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت و به ۴۶۴ میلیارد دلار خواهد رسید.»

با این همه، روز قبل نرخ دلار هم در سراشیبی افتاد و به بازار سکه سیگنال نزول داد. همچنین با کاهش قیمت دلار در بازار ارز آزاد، پیش‌بینی رسانه‌های نزدیک به دولت از روند نزولی قیمت دلار موردتوجه معامله‌گران قرار گرفت. پیش‌بینی این رسانه‌ها از قیمت دلار این بود که قیمت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برمی‌گردد. در همین رابطه روزنامه کیهان نوشت: «با جمع‌شدن بساط اخلالگران دانه‌درشت داخلی بیرون دولت و برخورد قضائی پشیمان‌کننده با آنها و رفع برخی ناهماهنگی‌ها در دولت، بیشتر مشکلات رفع می‌شود. همچنین پول ملی به‌جای دلار باید مبنای مبادلات داخلی و خارجی قرار بگیرد... احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان وجود دارد»

در خصوص روند قیمت سکه امامی در دومین روز هفته هم تحلیلگران می گویند که قیمت‌ها در نقاط حمایتی مهمی قرار دارند. به عقیده آنها درصورتی‌که دلار و تتر امروز هم نوسان نزولی را ثبت کنند این اتفاق می‌تواند کفه ترازوی کاهشی‌های بازار سکه را سنگین کند.

بااین‌حال اگر بازارساز از دبی بازار ارز را کنترل نکند و مانند یکشنبه تزریق نداشته باشد احتمال صعود دلار و در نتیجه رشد سکه امامی محتمل است.

در همین حال، تکنیکالیست‌ها تأکید دارند که جناح افزایشی امروز برای رسیدن سکه به مرز ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تلاش خواهد کرد و درصورتی‌که بالای این محدوده ماندگار شود در سناریو دوم، رسیدن آن به ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان محتمل است. در غیر این صورت اگر دلار هم مانند طلا نزولی شود، شانس سکه برای صعود کمتر است؛ بنابراین ممکن است این فلز گران‌بهای داخلی تا پله هشتم کانال ۴۰ میلیون تومان و پس از آن نیمه کانال یاد شده عقب‌نشینی کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید