نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۳ اردیبهشت

مخالفت اروپا با تحریم نفتی ایران توسط آمریکا

کدخبر: ۶۴۳۷۴۴
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
مخالفت اروپا با تحریم نفتی ایران توسط آمریکا

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

13 اردیبهشت 1354؛ دولت زمین‌های بزرگ داخل محدوده را می‌خرد

دولت زمین‌های بزرگ و گرانبهای داخل محدوده را با قیمت روز می‌خرد و آنها را برای اجرای طرح‌های عام‌المنفعه و مفید اختصاص خواهد داد.

یک مقام آگاه در وزارت مسکن و شهرسازی فهرستی از اراضی بزرگ داخل محدوده و به ویژه اراضی که در خیابان‌های مهم و مرکزی شهر قرار دارد، تهیه کرده است.

نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی با استفاده از این فهرست با صاحبان اراضی بایر در مرکز شهر تماس می‌گیرند و پیشنهاد خرید زمین‌های متعلق به آنان را مطرح می‌کنند.

این مقام در مورد موقعیت این اراضی توضیح داد که در حال حاضر در خیابان تخت جمشید، خیابان پهلوی، خیابان آیزنهاور و چند خیابان مهم شهر اراضی بزرگی وجود دارد که اغلب دور آنها دیوارکشی شده و حتی در بعضی از آنها تعدادی درخت کاشته شده است تا صاحبان آنها از پرداخت عوارض قانونی فرار کنند.

13 اردیبهشت 1374؛ مخالفت اروپا با تحریم نفتی ایران توسط آمریکا

کمیسیون اروپا دیروز اعلام کرد که غلیرغم تصمیم «بیل کلینتون» برای قطع مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری با تهران 15 کشور عضو اتحادیه اروپا، روابط خود را با ایران حفظ می‌کنند.

سخنگوی اتحادیه اروپا تاکید کرد: کشورهای اروپایی قصد ندارند فعالیت بازرگانی خود را در ایران متوقف کنند.

وزارت خارجه انگلیس نیز با خودداری از تایید تصمیم دولت آمریکا مبنی‌بر تحریم تجاری ایران، اعلام کرد که تحریم تجاری اقدامی است که در آخرین مرحله باید علیه یک کشور انجام شود.

13 اردیبهشت 1384؛ قرارداد پرداخت وام 359 میلیون دلاری توسط بانک جهانی به ایران امضا شد

قرارداد دریافت وامی به مبلغ 359 میلیون دلار توسط بانک جهانی به ایران در مراسمی با حضور دکتر کریستین جی پورتمن، معاون بانک جهانی و دکتر صفدر حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا شد.

پروژه تامین آب و پروژه بهداشتی به ارزش 279 میلیون دلار، فاز اول طرح بلندمدتی است که دولت ایران قصد دارد با اجرای آن تاسیسات آب و فاضلاب شهرهای اهواز و شیراز را تا سال 2027 توسعه دهد. این پروژه 5 سال طول خواهد کشید و نزدیک به 2.4 میلیون نفر از مردم شهرهای اهواز و شیراز از منافع آن بهره مند خواهند شد.

این گزارش حاکی است، طرح بهبود شهرنشینی و اصلاحات ساختمانی نیز به ارزش 80 میلیون دلار به عنوان فاز اول از طرح پرداخت وام 264 میلیون دلاری است که اجرای آن 12 سال طول خواهد کشید. هدف از اجرای این طرح حمایت از برنامه‌های توسعه مسکن دولت ایران است که در برنامه سوم و چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی نیز مشخص شده است.

13 اردیبهشت 1394؛ حضور هیئت ایرانی در اکسپو میلان

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نمایشگاه اکسپو 2015 میلان که با موضوع «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» و چارچون مفهومی سفره ایرانی برگزار شده است، گفت: حضور در این نمایشگاه نشانگر تلاش تفکر ایرانی بر پایه بنای بهره‌گیری مناسب و مطلوب از امکانات زمین برای همه مردم دنیا است. همچنین در این نمایشگاه برخی از صاحبان صنایع و شرکت‌های معتبر ایتالیایی برای گسترش همکاریهای اقتصادی با ایران اعلام آمادگی کردند.

ازسوی دیگر، صاحبان صنایع و شرکت‌های ایتالیایی در نشستی با وزیر صنعت، معدن و تجارت که در محل کنسولگری ایران در شهر میلان برگزار شد، برای گسترش همکاری‌ها با ایران ابراز علاقه‌مندی کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید