توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه نهایی خواهد شد

کدخبر: ۶۴۵۵۴۲
اقتصادنیوز: رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تاکید بر عزم ایران و ترکیه بر افزایش عدد تجارت، از حل شدن موانع امضای توافقنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور خبر داد.
توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه نهایی خواهد شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «مهدی ضیغمی» معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با کایهان ترکمن اوغلو، رئیس گروه دوستی ایران و ترکیه در پارلمان ترکیه، با اشاره به مذاکرات روسای جمهور دو کشور در زمینه افزایش عدد تجارت خارجی، گفت: در سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه روسای جمهور دو کشور چشم‌انداز تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را ترسیم کردند؛ به نظر می‌رسد نبود توافقنامه تجارت ترجیحی مانع اصلی رونق تجاری دو کشور است.

ضیغمی انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۵ را یک طرفه دانست و گفت: موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه، بدون در نظر گرفتن توانمندی‌های صادراتی ایران نوشته شده بود؛ ترک‌ها بیشتر متقاضی کالاهای کشاورزی بودند که ۲۵ درصد از آنها در ایران تولید نمی‌شد؛ این شیوه تجارت ادامه نخواهد داشت و تجارتی پایدار می‌ماند که برد- برد باشد.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران مذاکرات در زمینه انعقاد توافقنامه تجارت ترجیحی به مرحله نهایی خواهد رسید و دو کشور باید خود را برای مرحله بعد از انعقاد این قرارداد آماده و انتظارات تجاری یکدیگر را برآورده کنند.

ضیغمی با تاکید بر بالا بودن سطح فناوری دو کشور نسبت به سایر کشورهای همسایه، تصریح کرد: ایران و ترکیه می‌توانند کاستی‌های یکدیگر را در این زمینه پر کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با انتقاد از عدم بهره‌برداری از ظرفیت‌های تجاری دو کشور در بحث صادرات مجدد، افزود: ایران و ترکیه در زمینه لجستیکی و مالی تهدیدی ندارند از این‌رو باید از ظرفیت‌های دو کشور بهره بیشتری برده شود.

وی با تاکید بر حضور پررنگ دو کشور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، افزود: هر میزان فعالان تجاری دو کشور بتوانند در نمایشگاه‌های یکدیگر تهران، تبریز، خوی، وان و ... شرکت کنند؛ این گونه سطح آشنایی از توانمندی‌های یکدیگر را افزایش می‌دهند.

ضیغمی در پایان بر به رسمیت شناخته شدن بازارچه مرزی خوی و وان و ایجاد یک منطقه آزاد تجاری تاکید کرد.

در ادامه این دیدار کایهان ترکمن اوغلو - رئیس گروه دوستی ایران و ترکیه در پارلمان ترکیه - هدف از سفر به ایران را تقویت روابط تجاری دو کشور عنوان کرد و افزود: من بر گسترش و تقویت حجم تجاری دو کشور تاکید دارم و امیدوارم که موانع پیشروی تجارت برطرف و افق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را محقق کنیم.

وی با ابراز تعجب از تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، گفت: وظیفه و مسئولیت ما این است که زمینه ارتباط بین تجار دو کشور را ایجاد و تقویت کنیم.

به گفته ترکمن اوغلو وزیر تجارت ترکیه بر انعقاد قرارداد موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور تاکید دارند.

رئیس گروه دوستی ایران و ترکیه در پارلمان ترکیه ادامه داد: ایران در حوزه نفت، مشتقات نفتی و پتروشیمی قوی است ترکیه نیز در زمینه تولید محصولات های تک صاحب سبک است اگر این دو بایکدیگر متصل شوند بدون تردید دستاوردهای خوبی را رقم خواهند زد.

وی در پایان بر ایجاد منطقه صنعتی مشترک در خوی تاکید کرد و افزود: توسعه همه جانبه رویا و هدف ماست ما این هدف باور داریم و این باور زمینه‌های تحقق آن را فراهم خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    فوری/ حادثه برای بالگرد رئیسی + گزارش لحظه به لحظه