روزنامه اعتماد: فشار طلافروشان جواب داد؛ دولت عقب نشست

کدخبر: ۶۴۵۹۰۳
اقتصادنیوز: گویا اعتصاب گسترده طلافروشان به قوانین جدید مالیاتی نتیجه داده و وزارت صنعت، معدن و تجارت با بخشنامه‌ای تازه و در یک عقب‌نشینی آشکار اعلام کرد که «صنف طلا و جواهر از ثبت دارایی در سامانه جامع تجارت معاف هستند.»
روزنامه اعتماد: فشار طلافروشان جواب داد؛ دولت عقب نشست

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه اعتماد نوشت: حدود دو هفته از اعتصاب طلافروشان در شهرهای مختلف ایران، ازجمله تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، زنجان، همدان، اردبیل، ارومیه، مشهد و قم می‌گذرد و حالا وزارت صمت در بخشنامه‌ای اعلام کرده که برای صنف طلافروشان «تسهیلات تازه» در نظر می‌گیرد.

این «تسهیلات تازه» بدان معناست که صنف طلا و جواهر دیگر لازم نیست اطلاعات کل دارایی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. طلافروشان به جای این کار، موظف‌اند با هدف آنچه «شفافیت در معاملات طلا» نامیده شده است، اطلاعات مربوط به معاملاتشان را در سامانه ثبت کنند. صنف طلا و جواهر تاکید داشت که نمی‌تواند سرمایه یا موجودی خود را در یک سامانه دولتی ثبت کند، چرا که این سرمایه یک «دارایی شخصی» است و در مواردی از طریق ارث به آنان رسیده است، اما دولت عنوان کرده که با توجه به واردات طلا در حجم بالا به کشور حق دارد بداند در بازار طلا چه می‌گذرد.

مهدی برادران، معاون وزیر صمت، در برنامه‌ای تلویزیونی گفته بود: «از ابتدای سال ۱۴۰۲ نزدیک ۲ میلیارد دلار طلا وارد شده و این حق دولت است که بداند این ۲ میلیارد دلار کجا دارد می‌چرخد.»

در همان برنامه تلویزیونی، ‌مهدی موحدی، سخنگوی سازمان امورمالیاتی، گفته بود که میزان مالیات پرداختی طلافروشان در سال گذشته ماهی ۸۰۰ هزار تومان بود که جمع سالانه آن ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود، درحالی‌که کارمندان در سال گذشته به‌طور میانگین حدود ۱۰ میلیون تومان مالیات پرداخته‌اند.

وزیر اقتصاد نیز عنوان کرده بود که ۳۴ درصد طلافروشان اصلا مالیات نمی‌دهند.

اواسط دی ماه سال گذشته بود که مسوولان وزارت صمت و سازمان امور مالیاتی به‌ دنبال مخالف‌های صورت گرفته از جهت تعدد سامانه‌ها، فرصتی سه ماهه در نظر گرفتند تا تناسبی میان دو سامانه جامع تجارت و مودیان شکل گیرد تا کار برای واحدهای صنفی نیز دشوار نشود. این مهلت تا پایان سال ۱۴۰۲ بوده و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، بایستی از ابتدای سال جاری این قانون توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز جهت اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و سپس واحدهای صنفی، ابلاغ می‌شده است.

پس از ایام تعطیلات نوروز و آغاز فعالیت واحدهای صنفی در سال جدید، برای تعدادی از اصناف الزام ثبت اطلاعات و معاملات در سامانه جامع تجارت، لازم‌الاجرا بودن این طرح ابلاغ شده و بر آن تاکید شده است. ایسنا مدعی شده که از همان ابتدای طرح موضوع سامانه مودیان، صنف طلافروشان بر این نکته تاکید داشتند که در اجرایی کردن موجبات سامانه مودیان، تمامی همکاری‌های لازم را خواهند داشت اما علاوه ‌بر اینکه با تعدد سامانه‌ها درگیر هستند و این موضوع آنها را سردرگم می‌کند، مخالف اصلی با ثبت اطلاعات و معاملات در سامانه جامع تجارت دارند و مشکل اصلی آنها سامانه جامع تجارت است.

بر اساس تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در مردادماه ۱۴۰۱ ابلاغ شد و شامل دسته‌بندی گروه‌های کالایی است، یکی از دسته‌بندی‌ها به موضوع مصنوعات طلا اختصاص دارد. انتظارها بر این بوده است که تمامی اقداماتی که صورت می‌گیرد اعم از خرید، فروش، حمل‌ونقل، نگهداری و... (که در قالب تبصره ۴ ماده ۱۸ تبیین شده است) در سامانه ثبت شود؛ در گام اول انتظار می‌رفت که ثبت موجودی‌ها صورت بپذیرد و در سامانه جامع تجارت این اقدام انجام شود تا شفافیت زنجیره تولید در اولین حلقه که موجودی است، محقق شود؛ زمانی که این شفافیت حاصل شود، الباقی مسیر هم با همکاری نهادهای ذی‌ربط و واحدهای صنفی طی شود.

بخشنامه ۷ بندی جدید وزارت صمت

به دنبال ادامه‌ اعتراض طلافروشان و تعطیلی واحدهای صنفی در بازار طلای تهران و سایر شهرها، وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه‌ای تسهیلاتی تازه برای ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت یا سامانه مودیان در نظر گرفته است که شامل هفت بند بوده و به صورت شفاف به موضوع می‌پردازد. یکی از مهم‌ترین نکات این بخشنامه این است که ثبت موجودی اولیه در سامانه جامع تجارت، مربوط به دارایی‌های شخصی یا سرمایه‌ای کاسبان که در جریان تولید و فروش قرار نگرفته، نمی‌شود؛ بنابراین بهانه‌های عدم تمایل به اطلاع‌رسانی سرمایه‌های خانوادگی و... منفی است.

 

 
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی