قیمت خرید تضمینی جو مشخص شد+ جزئیات

کدخبر: ۶۴۸۶۴۷
اقتصادنیوز: مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت منطقی هر کیلو جو در مناطق دیم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.
قیمت خرید تضمینی جو مشخص شد+ جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیقلی ایمانی، مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بعد از گذشت چند ماه وزارت جهاد تصمیم گرفت نرخ تضمینی جو را اعلام کند تا کشاورزان از سردرگمی خارج شوند.

به گفته او، تا قبل از اعلام قیمت تضمینی توسط وزارت جهاد، هر کیلو جو با نرخ ۶ تا ۷ هزار تومان در بازار خریدار نداشت که با وجود پیگیری های مکرر، قیمت تضمینی هر کیلو جو ۱۰ هزار تومان اعلام شد.

ایمانی ادامه داد: هم اکنون قیمت هر کیلو جو وارداتی در بندر امیرآباد ۷ هزار و ۸۰۰ تومان است که پایین بودن نرخ جو وارداتی به تولید داخل آسیب می زند، از این رو وقتی تولیدکننده را به تولید تشویق می‌کنیم که چه محصولی کشت کند، باید از تمام لحاظ تولیدکننده را حمایت کنیم.

مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران افزود: با توجه به آنکه کشاورزان هر کیلو بذر جو را ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان خریداری کردند، از این رو قیمت منطقی هر کیلو جو در مناطق  دیم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و مناطق آبی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است‌.

او ادامه داد: بر اساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی جو مشمول قیمت گذاری است که متاسفانه قانون خرید تضمینی این محصول اجرا نشد، همانند مطالبات گندمکاران که باید ظرف ۲۴ ساعت پرداخت شود یا طبق ماده ۳ اصلاحیه مصوب سال ۸۳ که دولت در صورت تاخیر در پرداخت باید جریمه مطابق با نرخ روزشمار پرداخت کند که متاسفانه در هیچ یک از موارد قانون خرید اجرا نشده است. از این رو جو باید از چرخه خرید تضمینی خارج یا منابع آن مشخص شود تا کشاورزان نگرانی نداشته باشند.

ایمانی با تاکید بر جلوگیری از عرضه جو خارجی در زمان برداشت محصول داخلی گفت: با اجرای خرید تضمینی، نرخ جو قبل از آغاز سال زراعی باید اعلام شود تا کشاورزان بر مبنای آن کشت را اعلام کنند. اما هم اکنون قیمت تضمینی اعلام شده که متولی آن پشتیبانی امور دام است که در صورت نبود خریدار، اقدام به خرید تضمینی می کند. همچنین از ورود جو خارجی در زمان برداشت جو داخل باید جلوگیری می شد و تنها در راستای حمایت از تولید باید جو داخل را در سامانه بازارگاه عرضه کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی