دور دنیا

استارت یک تغییر بزرگ در ترکیه/ ایروان محل اعتراض شد/ قیمت‌ها رنگ افزایش را دیدند

کدخبر: ۶۴۹۵۲۳
اقتصادنیوز: امروز در بازار ارز تهران عمده قیمت‌ها روند صعودی را در پیش گرفتند و درهم امارات هم بر مدار افزایش قیمت حرکت کرد و در حالی معاملات را سپری کرد و به پایان رساند که 42 تومان گران و 15814 تومان نرخ گذاری شد.
استارت یک تغییر بزرگ در ترکیه/ ایروان محل اعتراض شد/ قیمت‌ها رنگ افزایش را دیدند

به گزارش اقتصادنیوز، شرایط نه چندان مطلوب و امیدوارکننده اقتصاد ترکیه در چند سال اخیر عاملی شد تا دولت این کشور به فکر راه چاره‌ای برای برون رفت از وضعیت فعلی افتاده و سیاست های جدیدی را در پیش بگیرد. امری که با توجه به استقرار مدیران جدید در راس نهادهای اقتصادی آنکارا استارت آن زده شده است و باید دید تا چه اندازه می تواند اثرگذار باشد.

کاهش قابل توجه ارزش پول ملی ترکیه، شرایط نامناسب ارزهای خارجی این کشور و سیاست‌های پولی غیر مرسوم از جمله مهم ترین معضلاتی است که اقتصاد ترکیه در پنج سال اخیر با آن دست و پنجه نرم کرده است، براساس آمارهای رسمی آوریل، نرخ تورم در این کشور در نزدیکی 70 درصد قرار گرفته، شهروندان این کشور در خرید کالاهای اساسی دچار چالش هستند و ارزش لیر در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019 میلادی، حدود 81 درصد کاهش یافته است.

با این حال، با استقرار تیم‌های جدید در وزارت دارایی و همچنین بانک مرکزی ترکیه از حدود یک سال قبل، به نظر می‌رسد مقامات جدید بر معکوس کردن تبعات اقتصادی سیاست‌گذاری‌ سال‌های قبل، مصمم هستند. بانک مرکزی ترکیه از می 2023 تا ژانویه 2024 بر افزایش 36/5 درصدی نرخ بهره نظارت داشت. این بانک در ماه مارس نیز نرخ بهره را مجددا افزایش داد تا به نرخ کنونی 50 درصد برسد. این نهاد ترکیه اعلام کرده رویکرد مالی سختگیرانه ادامه خواهد داشت تا زمانی که یک کاهش قابل توجه و ادامه‌دار در روند ماهانه تورم مشاهده شود و باید دید این تغییر سیاست تا چه اندازه موثر واقع خواهد شد. مرور آخرین وضعیت اقتصاد ترکیه، مجال مناسبی است تا بر آخرین قیمت لیر و سایر ارزهای مورد معامله در بازار تهران نگاهی بیندازیم.

قیمت لیر ترکیه امروز 6 خرداد 1403

امروز قیمت لیر ترکیه در جریان معاملات بازار ارز تهران ثبات را در پیش گرفته است و بدون تجربه تغییری نسبت به روز گذشته، 1780 تومان خرید و فروش شد.

نرخ برابری لیر ترکیه و دلار آمریکا هم امروز در بازار به 0.031 رسیده است.

لیر ترکیه

نرخ امروز دینار عراق

قیمت دینار عراق هم به مانند لیر ترکیه و به تبعیت از روند هفته گذشته خود تغییری را در پیش نگرفت و با پاسخ منفی که به نوسانات داد، 44 تومان قیمت گذاری و مبادله شد.

آخرین قیمت درهم امارات

امروز درهم امارات خلاف روند روز گذشته بازار تهران، بر مدار افزایش قیمت حرکت کرد و در حالی معاملات را سپری کرد و به پایان رساند که 42 تومان گران و 15814 تومان نرخ گذاری شد.

قیمت امروز ریال عمان

ریال عمان هم امروز سرنوشتی مشابه درهم امارات داشت و معاملات روز یکشنبه 6 خرداد را در شرایطی پشت سر گذاشت که 150120 تومان نرخ گذاری و معامله شد. هر ریال عصر امروز 410 تومان نسبت به روز گذشته افزایش قیمت داشت.

امروز همچنین خبر رسید که بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان قرار است به تهران سفر می کند؛ طبق اعلام رسانه ها، این چهره فردا (دوشنبه) هفتم خرداد ماه با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

ریال عمان

نرخ امروز منات آذربایجان

امروز در بازار ارز تهران قیمت منات آذربایجان هم سیر صعودی را سرلوحه کار خود قرار داد تا در پایان فعالیت بازار، 100 تومان افزایش قیمت داشته باشد و 33860 تومان خرید و فروش شود.

نرخ برابری منات آذربایجان و دلار آمریکا هم امروز در بازار به 0.59 رسیده است.

قیمت درام ارمنستان در بازار

قدرت جریان صعودی بازار امروز توانست درام را هم تحت تاثیر قرار دهد تا واحد پول رسمی کشور ارمنستان پس از چند روز ثبات قیمت، سیر صعودی را در پیش گرفته و 149 تومان قیمت گذاری شود. هر درام نسبت به روز پیش یک تومان رشد قیمت داشته است.

اما آنچه امروز نام ارمنستان را بر سر زبان ها انداخت تغییر رویکرد درام نبود، بلکه اعتراضات مردم این کشور علیه واگذاری روستاها به باکو، حسابی مورد توجه رسانه های جهان قرار گرفت. هزاران نفر از شهروندان ارمنستان، امروز(یکشنبه) تظاهراتی ضد دولتی برگزار کردند و مطالبه آن‌ها استعفای «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان به دلیل واگذاری بخش‌هایی از قلمرو این کشور به جمهوری آذربایجان بود.

خبرگزاری فرانسه در این باره گزارش داد: اعتراضات پس از موافقت دولت آن با واگذاری مناطقی از باکو انجام شد که کنترل آن را از دهه ۹۰ میلادی در دست داشته است.

این منطقه واگذارشده، برای ارمنستان که سرزمینی محصور در خشکی است، از نظر راهبردی اهمیت دارد، چراکه بخش‌هایی از یک بزرگراه مهم به گرجستان را در بر گرفته است. اعتراضاتی که باید منتظر ماند و دید تا چه اندازه می تواند در تغییر این وضعیت موثر باشد.

درام ارمنستان

قیمت لاری گرجستان

قیمت ارز در آخرین مقصد اروپایی دور دنیای امروز؛ گرجستان، به مانند آنچه تا بدین لحظه مرور کردیم، صعودی بود. هر لاری در شرایطی معاملات را پشت سر گذاشته است که 60 تومان افزایش قیمت داشته و 21010 تومان معامله شده است.

نرخ امروز بات تایلند

اما نوبت به مقاصد منطقه شرق آسیا رسیده است، جایی که قیمت هر بات تایلند نسبت به روز گذشته بالا رفت و با تجربه رشد چهار تومانی، 1571 تومان خرید و فروش شد.

قیمت رینگیت مالزی امروز

امروز همچنین قیمت رینگیت مالزی هم روند افزایشی را دنبال کرد و در شرایطی معاملات را پشت سر گذاشت که 30 تومان گران و 12220 تومان نرخ گذاری و معامله شد.

خلاصه معاملات امروز بازار ارز تهران از تغییر روند قیمت ها از کاهشی به افزایشی حکایت دارد و فارغ از دینار و لیر؛ سایر ارزها هر چند محدود اما نوسان صعودی را در پیش گرفتند تا معامله گران پس از چند هفته شاهد افزایش قیمت ها باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی