افزایش 57 برابری تزریق نقدینگی در بازار باز

عملیات بانک مرکزی برای به تله انداختن نرخ سود

کدخبر: ۳۶۹۹۳۶
اقتصاد نیوز:بانک مرکزی با هدف به تله انداختن نرخ سود در دامنه هدف،حجم معاملات در عملیات بازار باز را به شدت افزایش داد.
عملیات بانک مرکزی برای به تله انداختن نرخ سود

به گزارش اقتصادنیوز، بانک مرکزی نتیجه معاملات بازار باز در هفته کاری منتهی به هفت آبان را منتشر کرد. طبق این اطلاعیه، بانک مرکزی در هفته‌ای که گذشت 11 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی را از بانک‌ها خریداری کرده است. بنابر اعلام این بانک در هفته جاری علاوه بر خرید اوراق، بانک مرکزی با هدف تأمین نقدینگی بسیار کوتاه‌‌مدت (اضطراری) بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، در قالب قرارداد توافق بازخرید (ریپو) با درخواست اعتبارگیری یک بانک متقاضی به ارزش320 میلیارد تومان موافقت کرد. با این حساب در جریان عملیات بازار باز بانک مرکزی برای سومین بار اقدام به تزریق منابع از طریق فروش اوراق کرد و برای دومین بار نیز در این بازار عملیات ریپو را انجام داد. این در حالی است که دولت دو هفته متوالی است عاجز از فروش اوراق دولتی در بازار اولیه از طریق بازار پول و سرمایه است. 

افزایش 57 برابری حجم معاملات بازار باز

این گزارش نشان می دهد بانک مرکزی در آخرین هفته از معاملات بازار باز در خرید اوراق از بانک‌ها 11 هزار و 150 میلیارد تومان اوراق را از بانک‌ها خریداری کرده است. در مرور آمار هفته های گذشته فروش اوراق مشاهد می شود بانک مرکزی در 23 مهر ماه 50 میلیارد تومان و در 30 مهر 200 میلیارد تومان اوراق از بانک‌ها خریداری شده است. 

مقایسه میزان فروش اوراق در هفته های گذشته بانک مرکزی نشان از آن دارد اکنون حجم خرید اوراق در آخرین هفته نسبت به هفته قبل 56 برابر شده است. با احتساب رقم ریپو میزان افزایش در مقایسه با هفته قبل 57 برابر می شود. اما این میزان افزایش حجم چه دلیلی می تواند داشته باشد؟

دلایل و پیامد افزایش حجم معاملات در بازار باز

گزارش ها نشان می دهد متوسط نرخ سود در بازار بین بانکی به سقف نرخ سود در نظر گرفته شده دراین بازار متصل شده است.  

بانک مرکزی با هدف مدیریت تورم اقدام به راه اندازی کریدور نرخ سود کرد. در این کریدور 3 نرخ تعریف شد نخستین آنها نرخ کف بود. در این کریدور نرخ کف همان نرخ سودی است که بر مبنای آن بانک مرکزی منابع بانکها را  به صورت سپرده می پذیرد.آخرین نرخ اعلامی رسمی از سوی بانک مرکزی 14 درصد بود نرخ سقف نیز نرخی است که بر مبنای آن بانک مرکزی به سایر بانکها منابع اعطا می‌کند.  بانک مرکزی این نرخ را نیز 22 درصد تعیین کرده بود. پس در ایران کرویدور نرخ سود در محدوده 14 درصد تا 22 درصد قررار داشت.

از دل نرخ کف و نرخ سقف نرخ هدف یا سیاستی استخراج می شود که این نرخ هدف مبنای سیاستی بانک مرکزی در عملیات بازار باز و مدیریت نرخ تورم و نرخ رشد نقدینگی می شود. نرخ سود هدف تا سه قبل 18 درصد در نظر گرفته شده بود. بانک مرکزی به منظور مدیریت نرخ سود و دیگر متغیرهای پولی عملیات بازار باز را نیز راه اندازی کرد. با توجه به اینکه بانک مرکزی در سه هفته گذشته اقدام به خرید اوراق در یک روند به شدت صعودی کرده می‌توان گفت نرخ سود در بازار بین بانکی  از نرخ هدف فاصله گرفته است. این اتفاق شاید دلایل متفاوتی داشته باشد اما نهایتا یک معنا دارد و آن اینکه بازار بین بانکی با کمبود منابع روبرو شده است.

معاملات بازار باز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید