معرفی گران‌ترین و ارزان‌ترین روز خرید اوراق تسه

کاهش 5 میلیون تومانی هزینه وام مسکن در آبان 99

کدخبر: ۳۷۴۳۳۳
قیمت متوسط اوراق تسهیلات بانک مسکن در آبان‌ماه 99 فراز و فرودهای بسیاری را از سرگذراند. در پایان این ماه نرخ هزینه خرید وام مسکن یک واحد درصد کاهش یافت. اما ارزانترین و گرانترین‌های این ماه به چه روزهایی تعلق داشت؟
کاهش 5 میلیون تومانی هزینه وام مسکن  در آبان 99

به گزارش اقتصادنیوز آبان با همه افت و خیز های خود در قیمت اوراق و هزینه خرید وام مسکن به پایان رسید. در نوزدهم آبان ماه قیمت اوراق به حدود 74 هزار و 500 تومان رسید که ارزان ترین روز این ماه در اخذ وام مسکن لقب می گیرد. بر همین اساس گرانترین روز نیز به ششم ابان ماه تعلق می گیرد. در این روز قیمت اوراق 94 هزار و 500 تومان بود. در همین راستا تغییر در قیمت اوراق در هزینه وام و نرخ سود آن نیز منعکس می شود. 

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

روند هزینه اوراق تسهیلات مسکن در ماه ابان بدین شرح بود که در ابتدا با یک افزایش قیمت هزینه تهیه اوراق به بالاترین حد خود در ششم آبان ماه رسید و پس از آن این رقم تا نوزدهم آبان ماه یک مسیر کاهشی را به ثبت رساند. در ادامه این هزینه خیز جدیدی برداشته و دوباره روندی افزایشی را ترسیم کرد. 

اکنون روند دو روز آخر دادوستد اوراق تسهیلات مسکن نشان می دهد که قیمت متوسط اوراق در حال کمتر شدن است.

اما این کاهش قیمت اوراق بر هزینه وام مسکن و نرخ سود آن چه تاثیراتی را گذاشته است؟ 

هزینه خریداوراق مسکن

در ابتدای آبان ماه  اخیر قیمت متوسط هر ورق 91 هزار تومان به دست آمده بود که نهایتا در انتها این رقم به 80 هزار و 600 تومان رسید. این درحالیست که اعتبار هر برگ اوراق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار آن می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در ماه آبان برای مجردها از حدود 25 میلیون و 600 هزار تومان به 22 میلیون و 580 هزار تومان رسید. این رقم در ابتدای آبان برای متاهلین 43 میلیون و 910 هزار تومان محاسبه شده بود که در انتها با افت و خیزی که طی یک هفته تجربه کرد  38 میلیون و 720 هزار تومان برآورد شد.

در روز سه شنبه  19 آبان میزان قیمت اوراق در نازلترین حد ماهانه بود. این رقم برای مجردین میزانی معادل با 20 میلیون تومان و 850 هزار تومان و برای متاهلین 35 میلیون و 750 هزار تومان را ثبت کرده بود. این حیث ارزان ترین روز برای تهیه اوراق بانک مسکن در آبان ماه به نوزدهم آبان ماه تعلق میگیرد.

در روز ششم آبان نیز که قیمت اوراق در بالاترین میزان خود قرار داشت هزینه جهت اخذ وام مسکن برای مجردین 26 میلیون و 460هزار تومان و برای متاهلین 45 میلیون و 400 هزار تومان برآورد شد. از این جهت این روز گرانترین روز برای تهیه اوراق بانک مسکن بوده است.

اوراق تسه

نرخ سود موثر

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند

اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد؟

در شرایطی که برای اتخاذ وام هزینه خرید اوراق نیز متحمل میشود در محاسبه نرخ سود بایستی مبلغ هزینه را از کل مبلغ دریافتی وام کسر کرد. در اینصورت کاهش مبلغ دریافتی بر میزان سود بانکی وام خواهد افزود.

بنابر توضحیات یاد شده با کسر هزینه های هر روزه اوراق تسه از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای متقاضیان وام کشف می شود. نرخ وام مجردین در ابتدای این ماه 23.12 درصد بود و در انتها به رقمی معادل با 22.29 درصد رسید. وام متاهلین نیز در همین مقطع از 22.96 درصد به 22.18 درصد رسید. 

کمترین نرخ سود در ماه اخیر 21.75 درصد و بالاترین نرخ سود نیز 23.36 درصد محاسبه شد.

اوراق تسه

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده‌اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در تمامی روزهای هفته گذشته برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند دامنه نوسانی موازی با نرخ سود وام مسکن داشته است.

 بر این اساس خالص هزینه پرداختی مجردین در شروع آبان 185 میلیون و 720 هزار تومان بود و در پایان 182 میلیون و 700 هزار تومان برآورد شد. 

این رقم برای متاهلین نیز از 343 میلیون به 338 میلیون تومان رسید.

در نهایت اشخاصی که در نوزدهم آبان ماه اقدام به تهیه اوراق کرده بودند هزینه کمتری را در مقایسه با دیگر روز های ماه پرداخته و در مقابل ششم آبان ماه گران ترین روز برای دریافت اوراق تسه بود.

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید