هزینه وام مسکن برای مجردین؛ کمتر از 17 میلیون تومان

رکورد بی سابقه ارزانی وام مسکن در پاییز

کدخبر: ۳۷۸۶۹۷
در نخستین روز از آخرین هفته پاییز رکوردی دیگر در ارزانی وام مسکن به ثبت رسید. این رکورد ارزانی سبب شد تا نرخ سود وام مسکن در کمتر از 21 درصد باقی بماند
رکورد بی سابقه ارزانی وام مسکن در پاییز

به گزارش اقتصادنیوز،  سه شنبه هفته گذشته در حالی رکورد ارزانی وام مسکن به ثبت رسید که در روز چهارشنبه به عنوان اخرین روز کاری هفته قیمت ها از کف بازگشت و اوراق کمی گران شد. این برگشت از کف به معنای آغاز روند صعودی تفسیر شد و تصور این بود که در روز شنبه روند صعودی ادامه یابد. اما در روز شنبه نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه قیمت ها از روز سه شنبه نیز ارزانتر شد. در شنبه 22 آذر ماه قیمت هر کدام از اوراق نسبت به فروش روز چهارشنبه 550 تومان کاهش یافته و تا حد 59 هزار و 900 تومان تنزل پیدا کرد. با این قیمت روز 22 آذر که نخستین روز از آخرین هفته پاییز  است یک رکورد هم ثبت کرد رکورددار ارزانی وام مسکن در این فصل. ضمن آنکه این نخستین روزی است که محدوده قیمتی در پاییز امسال به کمتر از حد 60 هزار تومان می رسد.

اوراق تسه چیست؟

 اوراق بانک مسکن از دسته برگه های بهاداری است که به شما اجازه می دهد تا بدون سرمایه گذاری های طولانی مدت به سرعت و در زمان کوتاهی بتوانید از تسهیلات مسکن بهره مند شوید. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد. یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می شود در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می شود. حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین 240 میلیون تومان است. مجردها نیز 140 میلیون تومان در این قالب وام بگیرند.

هزینه خریداوراق مسکن

در روز شنبه 22 آذر قیمت هرکدام از اوراق مسکن با 500 تومان کاهش  نسبت به روز گذشته به حدی معادل با 59 هزار و 940 تومان رسید. این مبلغ در فروش گذشته خود با هزینه 60 هزار و 495 تومانی خود می توانست آغاز گر روند گرانی در حوزه وام مسکن باشد.

این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجردها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود. 

در همین خصوص در این روز هزینه وام مسکن مجردین به 16 میلیون و 783 هزار تومان رسیده و متاهلین نیز در این روز 28 میلیون و 771 هزار تومان هزینه برای اخذ وام پرداخت کردند.

کاهش قیمت اوراق در روز های گذشته سبب شده تا هزینه تهیه وام مسکن برای مجردین در کمتر از 17 میلیون تومان و برای متاهلین در کمتر از 29 میلیون تومان ثبت شود.

تسه 22 آذر

نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند. اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد.

بنابر توضحیات یاد شده با کسر هزینه تهیه اوراق برای مجردین و متاهلین از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای مجردها دیگر 17.5 درصد نخواهد بود.

نرخ سود وام مسکن در بیست ویکم آذر ماه به حدی معادل با 20.82 درصد برای مجردها و 20.79 درصد برای متاهلین رسید. کاهش قیمت در اوراق سبب شد تا نرخ سود وام مسکن هنوز در حدی پایین تر از 21 درصد باشد. این رقم برای مجردین و متاهلین اکنون در کمترین حد خود در پاییز قرار دارد .

 

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده‌اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در روز بیست و یکم آذر برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و باید آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با 176 میلیون و 900 هزار تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین 328 میلیون و 700 هزار تومان برآورد شد.

مقایسه این هزینه ها با ارقام ثبت شده در روز گذشته نشان می دهد مبلغی که در نهایت مجردین بایستی در طول 12 سال به بانک مسکن در قبال اخذ وام بپردازند نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته ، 155 هزار تومان کاهش پیدا کرده است. این کاهش برای متاهلین متقاضی وام تقریبا 265 هزار و 700 تومان به ثبت رسیده است.

تسه 22 آذر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید