نرخ سود اوراق تسه پایین تر از 21 درصد باقی ماند

افت 26 درصدی هزینه وام مسکن در آذر

کدخبر: ۳۸۰۴۴۲
در آخرین روز پاییز هزینه وام مسکن از رکورد ارزانی دیروز جداشده و اندکی افزایش را ثبت کرد. اما این افزایش نتوانست نرخ سود وام مسکن را از حد 21 درصد فراتر ببرد
افت 26 درصدی هزینه وام مسکن در آذر

به گزارش اقتصادنیوز، در راستای روند نوسانی قیمت اوراق در هفته قبل در روز جاری نیز پس از رکوردی که در روز گذشته به ثبت رسید امروز این مبلغ افزایش پیدا کرد . 29 آذر با کاهش هزار و 500 تومانی قیمت اوراق نسبت به روز گذشته چهارمین رکورد ارزانی وام مسکن را به ثبت رساند. 

با وجود این افزایش اما مقایسه قیمت ها نشان می دهد که قیمت انتهای آذر نسبت به ابتدای آن افتی 26 درصدی داشته است.  درهمین خصوص هزینه وام مسکن نیز برای مجردین از محدوده 22 میلیون و 400 هزار تومان در اول آذر به 16 میلیون و 400 هزارتومان در آخرین روز این ماه تنزل پیدا کرد.

اوراق بانک مسکن در جهت اخذ وام مسکن بین متاهلین و مجردین توزیع می شود. قیمت هر کدام از اوراق در بازار خرید و فروش وام مسکن کشف شده و اعتبار هرکدام از آنها 500 هزار تومان است. اما این قیمت محدوده هزینه تهیه وام مسکن را برای مجردین و متاهلین را دستخوش چه تغییراتی کرده است؟

هزینه وام مسکن

قیمت این اوراق در روز جاری نسبت به روز 800 تومان کاهش داشته و به 58 هزار و 600 تومان رسید. 

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجردها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود

بر این اساس هزینه وام مسکن برای مجردین در روز جاری  16 میلیون و 400 هزار تومان و برای متاهلین 28 میلیون و 140 هزار تومان ثبت شد.

روند نزولی هزینه وام مسکن در روز گذشته سبب شد تا این مبلغ برای متاهلین از حد 28 میلیون تومان پایین تر آمده و رکورد ارزانی وام مسکن را در پاییز به ثبت برساند.

اما اکنون دوباره با افزایش قیمت اوراق هزینه وام مسکن برای متاهلین باز هم روندی صعودی گرفته و به بالاتر از 28 میلیون تومان رسید.

مقایسه هزینه وام مسکن برای مجردین و متاهلین نشان می دهد که این هزینه وام مسکن نسبت به ابتدای آذر 26 درصد افت داشته است. این تغییرات در هزینه وام مسکن هنوز هم نرخ سود را در حدی پایین تر از 21 درصد نگه داشته است.

اوراق تسه

نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند. اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد.

بنابر توضحیات یاد شده با کسر هزینه تهیه اوراق برای مجردین و متاهلین از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای مجردها دیگر 17.5 درصد نخواهد بود.

در همین خصوص نرخ سود وام مسکن در سی ام آذر ماه برای مجردها 20.73 درصد و برای متاهلین 20.70 درصد ثبت شد. این رقم در روز گذشته کمترین حد خود را در پاییز داشته است. مقایسه نرخ سود وام مسکن  نیز با ابتدای آذر نشان می دهد این رقم بیش از 1 واحد درصد تنزل پیدا کرده است. 

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده‌اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در روز سی ام آذر برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و باید آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با 176 میلیون و 523 هزار تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین 328 میلیون تومان برآورد شد.

مقایسه این هزینه ها با ارقام ثبت شده در روز گذشته نشان می دهد مبلغی که در نهایت مجردین بایستی در طول 12 سال به بانک مسکن در قبال اخذ وام بپردازند نسبت به روز شنبه بیست و نهم آذر ، 224 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. این افزایش برای متاهلین متقاضی وام تقریبا 384 هزار تومان به ثبت رسیده است.

اگر محدوده مقایسه را بیشتر گسترش دهیم اختلاف قیمتی هزینه نهایی وام مسکن مبالغ  بیشتری را به ثبت می رساند. در همین خصوص تفاضل هزینه نهایی مجردین و متاهلین نسبت به ابتدای آذر نشان می دهد که این مبلغ نسبت به روز گذشته 10 میلیون تومان افت داشته است.

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید