سیگنال های بازار بدهی چه می گوید؟

نرخ سود جذاب برای سرمایه گذاران محافظه کار

کدخبر: ۳۹۰۳۴۱
در هفته سی و ششم برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی 2 هزار و 910 میلیارد تومان اوراق توسط دولت فروخته شده ونرخ سودی برابر با 21.37 درصدداشته است. این میزان فروش در هفته های زمستانی اوراق بدهی یک رکورد به حساب می آید
نرخ سود جذاب برای سرمایه گذاران محافظه کار
به گزارش اقتصادنیوز، در هفته سی و ششم حراج اوراق بدهی دولتی وزارت اقتصاد برای فروش اوراق دولتی ناچار شد نرخ سود را در سطح بالاتری از دو هفته قبل قیچی کند. اصطلاح قیچی کردن نرخ سود در بازار بدهی زمانی به کار می رود که سیاست گذار برای تامین هدف خود یک مرز مشخص می کند و اگر این مرز با خواسته سرمایه گذاران نیز تلاقی داشته باشد به تحقق داد و ستد منجر می شود. در هفته های قبل وزارت اقتصاد با قیچی نرخ ها اجازه نمی داد میانگین نرخ سود در بازار بدهی  اولیه از سطح 20 درصد بالا رود اما در این هفته با انعطاف نرخ سود را بالا برد و از قضا  2 هزار و 910 میلیارد تومان از اوراق دولتی در بازار  به فروش رسید. این بیشترین سهم فروش اوراق بدهی در هفته های سپری شده در زمستان سال جاری بوده است.

همچنین بخوانید:

>>>خبر مهم رئیس جدید بورس درباره سهام عدالت


ارواق فروخته شده در هفته سی و ششم

دولت برای تامین برخی از کسری بودجه خود در بازار بانکها و نهادهای سرمایه ای اوراق خود را به فروش می گذارد. این حراج با کارگزاری بانک مرکزی انجام شده و در هر سه شنبه گزارش آن منتشر می شود.
حراج اوراق بدهی از ماه خرداد به صورت هفتگی شروع به فعالیت کرده واکنون در مرحله سی و ششم خود قرار دارد.
در هفته اخیر از برگزاری این بازار مجموع اوراق پیشنهادی دولت به خریداران 8 هزار و 380 میلیارد تومان بود، اما تنها 19 درصد آن پذیرفته شد.
در بین اوراق پیشنهادی، اراد «64» و «65»  هیچ فروشی نداشته و بیشترین حجم اوراق فروخته شده به «اراد60» تعلق داشته است. چیزی در حدود 88 درصد.
دومین اوراق به فروش رفته در این هفته نیز «اراد 70» با سود 20.55 درصد و تاریخ سررسیدی تقریبا 2 ساله بوده است. از میزان پیشنهادی آن 37.6 درصد به فروش رسیده که میزانی معادل با هزار و 90 میلیارد تومان بوده است.
اوراق بدهی دولتی

افزایش نرخ سود در هفته سی و ششم

در حراج اوراق بدهی نرخ سود بالاتر و تاریخ سررسید پایین تر مهمترین عوامل جذابیت اوراق در میان خریداران به حساب می آید. 
در هفته ای که گذشت عملکرد بازار به گونه ای بود که اوراق فروخته شده با نرخ 21.50 و 20.55 بود اما دولت علاوه بر حراج، از طریق پذیره نویسی نیز اقدام به فروش اوراق می کند، در پذیره نویسی هزار و 300 میلیارد تومان  اوراق «71» و «72» با نرخ سود 22 درصد به نهادهای مالی فروخته شد.
درنهایت مجموع اوراق بدهی فروخته شده در این هفته 2 هزار و 910 میلیارد تومان بوده است. محاسبات نشان می دهد که نرخ سود موزون ارواق بدهی در هفته اخیر پس از دو هفته افت، دوباره به بالاتر از 21 درصد رسید. این رقم برابر با 21.37 درصد بوده است. این افزایش نرخ نشان می دهد وزارت اقتصاد برای فروش اوراق بدهی نرخ سود را بالا برده است. این افزایش نرخ سود از سوی وزارت اقتصاد اقدامی در جهت جذاب شدن اوراق برای خریداران است و نشان می دهد نرخ های سود کمتر از این مقدار فعلا جذابیتی برای خریداران ندارد. در واقع کانال 21 درصد کف سود جذاب برای سرمایه گذاران محافظه کاری است که تن به خرید دارایی های امن مثل اوراق دولتی می دهند. 

کسری بودجه دولت تا پایان سال

در مجموع سی و شش هفته فروش ارواق بدهی دولتی 103 هزار و 680 میلیارد تومان اوراق به فروش رسیده است. هدف از برگزاری این بازار در اصل تامین بخشی از کسری بودجه دولت در سال جاری است. این میزان برای سال 99 در حدود 125 هزار میلیارد تومان است. تفاضل این دو رقم نشان می دهد مانده کسری بودجه دولت تا پایان امسال 21 هزار و 320 میلیارد تومان است. تقسیم این رقم بر هفته های باقیمانده تا پایان سال نشان می دهد که دولت برای تحقق هدف خود باید به طور متوسط هفته ای 3 هزار و 553 میلیارد تومان اوراق دیگر بین بانکها و نهادهای سرمایه ای به فروش برساند.
اوراق بدهی دولتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید