مرکز آمار گزارش داد؛

تورم معدن دو برابر شد /رکوردشکنی هزینه ‌ها در دهه 90

کدخبر: ۳۹۳۲۳۵
تورم نقطه به نقطه در کل بخش معدن در پاییز امسال نزدیک به 100 درصد بوده و رکورد 10 سال گذشته به حساب می آید. بخش استخراج کانه های فلزی بیشترین تاثیر را بر گرانی این بخش داشته است.
تورم معدن دو برابر شد /رکوردشکنی هزینه ‌ها در دهه 90

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص قیمت تولید کننده بخش معدن در تابستان امسال به 38.7 درصد رسید که بالاترین تورم فصلی در کل دهه 90 بوده و تورم نقطه به نقطه این بخش نیز در فصل پاییز به 97 درصد رسید که در مدت مشابه بی سابقه بوده است. 

شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن، تغییرات قیمت مواد معدنی تولیدشده به منظور فروش را نشان می دهد. این شاخص، مهمترین ابزار بررسی عرضه مواد معدنی و اندازه گیری روند قیمت ها بوده و کاربردهای گوناگونی از جمله برآورد حساب‌های ملی کشور به قیمتهای ثابت و ارزیابی برنامه های توسعه اقتصادی دارد.

تورم

تورم فصلی بخش معدن در پاییز 99

تورم فصلی در کل بخش معدن در تابستان امسال به38.7 درصد رسید که بیشترین حد تورمی در کل ده سال گذشته بوده است البته با 12 واحددرصد کاهش در فصل بعد این رقم به 16.9 درصد رسید و کاهش قابل توجهی پیدا کرد.

بررسی تورم این بخش به تفکیک اجزای خود در پاییز سال جاری نسبت به فصل قبل رکوردی نداشت اما به مراتب از تورم فصلی این بخش ها در پاییز 98 بالاتر بود.

برای مثال رکورد تورم فصلی در این بخش به «استخراج سایر معادن» مرتبط بوده که در مقایسه با 5 سال گذشته در رده های بالای گرانی قرار دارد. این رقم در پاییز امسال 16.1 درصد و در پاییز سال گذشته 7 درصد بوده است. در سایر بخش ها نیز شاهد افزایش تورم فصلی نسبت به سال قبل بوده ایم.

تورم

تورم نقطه به نقطه بخش معدن در پاییز 99

مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه کل بخش معدن در پاییز سال جاری را 97.2 درصد اعلام کرده که بالاترین تورم نقطه به نقطه در کل دهه 90 به حساب می آید. 

نکته آنجاست که تورم این بخش در پاییز سال قبل 34.4 درصدمحاسبه شده بود یعنی 45 واحد درصد کمتر از رقم ثبت شده در امسال.

در زیر بخش های شاخص قیمت تولید کننده معدن، بخش استخراج کانه های فلزی 103.3 درصد نسبت به سال قبل گرانتر شده است. این بخش دلالت به گرانی عوامل تولید در استخراج کانه های فلزی دارد که متعاقبا می تواند بر قیمت فلزات نیز در مراحل بعدی اثر گذار باشد.

تورم نقطه به نقطه ثبت شده در بخش استخراج زغال سنگ در حد 98.3 درصد بوده که در مقایسه با این متغیر در پاییز پارسال تقریبا تغییری نکرده است. به عبارت دیگر در طول این دو سال قیمت تولیدکننده در بخش استخراج زغال سنگ چهار برابر گرانتر شده است. که به هر شکل دلالت بر افزایش قیمت انرژی در شاخه زغال سنگ خواهدداشت.

این گرانی در بخش سایر معادن هم حضور داشت اما کمرنگ تر از بخش زغال سنگ. با این وجود تورم این بخش در پاییز امسال 50 درصد بوده که بالاترین حد تورمی حداقل در 5 سال گذشته بوده است. 

افزایش مذکور عمدتاَ تحت تاثیر افزایش شاخص قیمت فعالیت‌های استخراج شـن و ماسـه، اسـتخراج سـنگ لاشـه و استخراج نمک پدید آمده است.

این افزایش ها به جهت نقش در ساختمان سازی و صنعت می تواند به بخش مسکن و صنعت نیز انتقال پیدا کند.

تورم

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید