تهران و قم در کف تورم استانی

کف تورم خوراکی در استان های ایران؛53 درصد

کدخبر: ۴۲۳۳۵۳
گزارش های رسمی نشان می دهد کف تورم در استان های ایرانی در بازه نقطه ای 43 درصد بوده است این رقم برای تورم خوراکی ها به 53 درصد می رسد.
کف تورم خوراکی در استان های ایران؛53 درصد

به گزارش اقتصادنیوز، آب و هوای تورمی استانهای ایران در خرداد 1400، غالبا آفتابی بوده است. بررسی تورم نقطه ای در سومین ماه از فصل بهار نشان می دهد دمای استانها از 43.1 تا 56.1 درجه تورمی متغیر بوده که در این میان تهران با ثبت کمینه دمایی خود در کشور، کمتر از بقیه استانها در این مقطع نسبت به سال قبل افزایش قیمت را تجربه کرده است.

پس از آنکه در اردیبهشت ماه از سرعت افزایش قیمت ها کاسته شود، دوباره در سومین ماه بهار روند این متغیر صعودی شده و تورم ماهانه با 1.8 واحد درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 2.5 درصد رسید.

این رقم متوسط افزایش قیمت در شهرها و روستاهای ایران بوده که همواره در ماه‌های مختلف به عنوان شاخصی از وضع معیشتی جامعه مورد ارزیابی قرار می گیردالبته به طور کلی رشد قیمت ها را می توان در سه قاب تصویر کرد. ماهانه نقطه به نقطه و سالانه.

رکورد تورم ماهانه در قزوین 1400

در بررسی رشد ماهانه، شاخص قیمت مصرف کننده در هر مقطع خاص با این متغیر در ماه قبل در همان موقعیت سنجیده می شود. به این متغیر تورم ماهانه گفته می شود. 

در گزارش مرکز آمار از وضعیت تورمی استانها در بعد ماهانه چند رکورد مهم مشاهده می شود.در میان استانهای مختلف کشور در ماه گذشته، قزوین با ثبت تورم 4.1 درصد رکورد بالاترین حد تورم در آخرین ماه بهار 1400 را به نام خود ثبت کرد. این تنها استانی است که درماه گذشته تورمی بالاتر از 4 درصد را به ثبت رسانده است.

در مقابل استان همدان با 1.2 درصد کمترین تورم ماهانه در این مدت را داشته و از این حیث رکورد دار کمینه رشد ماهانه قیمت ها در استانهای کشور بوده است.

در تحلیل دیگری می توان شاخص قیمت ها را با موقعیت مشابه در سال گذشته مقایسه کرد. محاسبه این رشد نشان می‌دهد قیمت ها در  خرداد امسال به نسبت سال گذشته چه رشدی را از خود بر جای گذاشته اند؟

تورم

دامنه 13 درصدی در تورم نقطه ای استانها

تورم نقطه به نقطه در خانوارهای کل کشور در این موعد برابر با 47.6 درصد بوده است. اما بازه تغییرات تورم نقطه ای در کل استانها از 43.1 تا 56.1 درصد متغیر بوده و به عبارت دیگر دامنه نوسان  رشد سالانه قیمت ها د رکشور برابر با 13 درصد حساب شده است.

رکورد سنجی در این محاسبه از تورم نیز نشان میدهد استانهای تهران و قم با تورم های 43.1 و 43.2 درصد کمترین تورم را در این ماه ثبت کرده اند. این در حالی است که استانهای کهگیلویه و بویر احمر و ایلام در صدر جدول تورم ها در خرداد ایستاده اند تورم نقطه ای سومین ماه 1400 در ایلام 56.1 درصد و در کهگیلویه و بویر احمر 55.4 درصد بوده است.

تفکیک این متغیر به دو بخش خوراکی ها و غیرخوراکی ها نشان از رشد قیمت ها در گروه نخست داشته است. چرا که تورم کل کشور در گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها برابر با 62.3 درصد و در گروه غیر خوراکی ها معادل با 40.8 درصد به ثبت رسیده است.

تورم

فراوانی استانها در گروه های تورمی

این بخش بندی تورمی درتک تک استانها نشان میدهد 22 استان تورم خوراکی هایشان بالاتر از 60 درصد بوده که دراین میان البرز با 67.5 درصد بیشترین تورم نقطه ای خوراکی ها را به نام خود اختصاص داده است. در مقابل هم این متغیر در 9 استان باقیمانده در بین 50 تا 60 درصد به ثبت رسیده که کمترین آن ها به استان همدان با 53.4 درصد تعلق داشته است.

 در بخش غیرخوراکی ها نیز مشاهده می شود تورم این گروه در 25 استان در محدوده 40 تا 55.1 درصد ثبت شده است. این در حالی است که تورم 6 استان دیگر در بازه 35 تا40 درصد ارزیابی شده است.

بالاترین تورم استانی گروه غیرخوراکی در استانهای زنجان و ایلام بوده و کمترین تورم این گروه در استان تهران به ثبت رسیده است.

تورم

جمع بندی تورم در پایان بهار استانهای کشور

به عبارت دیگر در بخش سالانه، آنچه بر تورم استانها تاثیر گذار بوده طبقه بندی گروه خوراکی و غیر خوراکی در سبد کالایی افراد بوده است. در همین خصوص تورم غیر خوراکی ها همبستگی خوبی با توزیع تورم نقطه ای استانها داشته است.  از سوی دیگر درجه بندی تورم در بخش غیر خوراکی همین اثر را بر تورم ماهانه گذاشته است. 

درنهایت می توان گفت یکی از عوامل مهم در بالارفتن تورم در استانهایی که بیش از بقیه رشد قیمت ها را تجربه کرده اند گرانتر شدن کالاهای خوراکی و ضریب اهمیت مصرف این کالاها در سبد مصرفی این استانها بوده است. از سویی پایین تر بودن آن نیز موجب کاهش تورم ماهانه در برخی استانها شده است.

تورم

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید