سنگ تمام دولت روحانی برای ارز ارزان در 1400

فهرست کالاهای وارد شده با دلار 4200

کدخبر: ۴۲۳۸۸۲
اقتصاد نیوز: در حالی که دولت در نیمه اول سال مجوز واردات 6 میلیارد دلار کالای اساسی و دارو را داشت بیش از 90 درصد اعتبار را در سه ماه اول سال تخصیص داد.
فهرست کالاهای وارد شده با دلار 4200

به گزارش اقتصاد نیوز، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 5.5 میلیارد دلار ارز به نرخ ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و دارو توسط بانک مرکزی به صورت نقدی و اعتباری تامین شده است.

این در حالی است که بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت، بانک مرکزی می‌بایست در 6 ماهه اول سال جاری نسبت به تامین ارز کالاهای اساسی و دارو به میزان 6 میلیارد دلار به نرخ ترجیحی از محل  سهمیه ارزی مصوب و اعلام شده از سوی دولت اقدام کند. به نظر می رسد واردات 91 درصدی سهمیه تخصیصی با هدف ذخیره سازی انجام شده است. از این رو دولت روحانی در تخصیص ارز ارزان برای کالاهای اساسی و ضروری سنگ تمام گذاشته است. با این حساب دولت بعدی حداقل می تواند از تامین بخشی اقلام تا پایان شهریور آسوده خاطر باشد.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، سهمیه اعلامی مزبور، شامل 4.5 میلیارد دلار برای اقلام وارداتی تحت نظر وزارت‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، و 1.5 میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی وارداتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

بر این اساس میزان ارز تامین شده به نرخ ترجیحی از ابتدای سال تاکنون به شرح زیر است:
 
وزارت صمت - جهاد: 4میلیارد و 616 میلیون دلار

شامل:

جو:۵۸۰ میلیون دلار
دانه های روغنی: ۸۸۳ میلیون دلار
ذرت: ۱,۲۱۸ میلیون دلار
روغن خام یا نباتی: ۱,۰۹۷ میلیون دلار
کنجاله سویا: ۴۸۳ میلیون دلار 
گندم: ۲۲۵ میلیون دلار
سایر: ۱۳۰ میلیون دلار

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: ۹۲۶ میلیون دلار 

جمع کل: ۵,۵۴۲ میلیون دلار یا 5 میلیارد و 542 میلیون دلار

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید