ثبات نرخ سود در تیرماه +نمودار

اتفاق کم سابقه در بازار مسکن /هزینه وام مسکن قفل شد

کدخبر: ۴۲۷۵۶۹
دراتفاقی کم سابقه در بازار مسکن هزینه تهیه وام برای سومین هفته متوالی راکد مانده و تغییری را ثبت نکرده است. برهمین اساس نرخ سود به ثبت رسیده نیز از 9 تیرماه تاکنون همواره معادل با 20.8 درصد محاسبه شده است.
اتفاق کم سابقه در بازار مسکن /هزینه وام مسکن قفل شد

به گزارش اقتصادنیوز، در اولین ماه تابستان هزینه وام مسکن قفل شد. سه هفته است که هزینه هر کدام از اوراق تسهیلات بانک مسکن در مرز 60 هزار تومان جابجا می شود. این عمل بازه نرخ سود وام مسکن را در مرز 20.8 درصد نگاه داشته و اتفاقی بی سابقه را در ماه های اخیر به ثبت رسانده است.

هزینه وام مسکن در هفته آخر تیر 1400

اوراق تسهیلات بانک مسکن ابزاری است که متقاضیان خرید مسکن به واسطه آن از این بانک وام خریداری می کنند. با این عمل نیاز به ایستادن در صف نداشته و به طور سریعتری نیاز خود را مرتفع می کنند.

طبق قواعد این اوراق مجردین متقاضی وام درنهایت 140 میلیون تومان و متاهلین می توانند 240 میلیون تومان وام از بانک مسکن خریداری کنند. از آنجا که می توان به اعتبار هر ورق 500 هزار تومان وام از بانک مسکن خریداری کرد بنابراین مجردین مجاز به سقف خرید280 ورق و متاهلین تنها 480 ورق خواهند بود.

بر همین اساس با توجه به آنکه هزینه هر کدام از اوراق در روزهای اخیر معادل با 60 هزار تومان در بازار مسکن کشف شده است می توان رقم کلی پرداختی متقاضیان را از این طریق محاسبه نمود.

این هزینه برای مجردین معادل با 16 میلیون و 800 هزار تومان و متاهلین برابر با 28 میلیون و 800 هزار تومان به ثبت رسید. تقریبا می توان گفت سه هفته است که این هزینه در همین محدوده نوسان داشته است.

اما متقاضیانی که وام مسکن را از این مسیر دریافت می کنند باید درطول 12 سال طی اقسط مشخص این مبلغ را به بانک مسکن بازپرداخت کنند. این هزینه با توجه به ثبات رقم اوراق در این مدت برای مجردین در 17 روز گذشته برابر با 177 میلیون تومان و برای متاهلین معادل با 329 میلیون تومان بوده است.

اما این مبلغ مضاف بر هزینه ای است که درابتدا متقاضیان برای دریافت وام می پردازند که نرخ سود را از میزان اسمی خود جدا میکند.

اوراق تسه

روند نرخ سود وام مسکن درتیرماه

نرخ سود محاسبه شده در سه هفته اخیر در ماه نخست تابستانی 1400 معادل با 20.8 درصد بوده و تقریبا تغییری را در این مدت به ثبت نرسانده است.

روند این نرخ از ابتدای سال جاری تاکنون نشان میدهد روند این متغیر تا پایان فروردین ماه مسیری نزولی داشته است. پس از آن به طور میانگین با سپری شدن روزها بر حد این نرخ افزوده شده و پس از آن که در ابتدای تیر ماه به 20.8 درصد رسید ثابت ماند. دوام این متغیر در فاصله سه هفته تقریبا در یک سال گذشته بی سابقه بوده است.

اما آیا می توان بر اساس داده ها و ارقام دورنگاهی از مسیر هزینه وام در هفته بعد داشت؟

اوراق تسه

مسیر نزولی رشد ماهانه هزینه وام مسکن

یکی از متغیرهایی که تغییر ارزش وام مسکن را ترسیم میکند رشد ماهانه هزینه وام مسکن است.

این شاخص در ابتدای تیر ماه در مسیر نزولی قرار داشته اما دیری نپایید که دوباره افزایشی شد.

روندهای آماری نشان می دهد بیشترین رشد ماهانه این هزینه در ماه اخیر برابر با 12.41درصد بوده که در 19 تیرماه به ثبت رسیده است.

از آن تاریخ به بعد مسیر رشد ماهانه نیز اندکی ثابت مانده و سپس روندی نزولی به خود گرفته است. بنابراین اگر روند رشد ماهانه این متغیر را اساس پیش بینی خود از مسیر وام قرار دهیم ممکن است هزینه وام به سقف خود برخورد کرده و در هفته بعد اندکی کاهش پیدا کند.

این در حالی است که همانطور که پیشتر اشاره شد مسیر نرخ سود انتظار روندی افزایشی در هزینه وام مسکن را به تصویر می کشد.

اوراق تسه

در اکوایران ببینید : مسکن دوباره جهش می‌ کند ؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید