نرخ سود وام مسکن به 21.5 درصد رسید

ثبت بالاترین سطح هزینه وام مسکن در 8 روز اخیر

کدخبر: ۴۴۸۸۲۰
اقتصادنیوز: در هفته پایانی مهر ماه هزینه وام مسکن پس از ثبت مسیری صعودی به بالاترین سطح خود در هشت روز گذشته رسیده و هزینه مجردین رابرای بار دیگر بالاتر از سطح 19 میلیون تومان رسانید. این سطح برای متاهلین نیز برابر با 33 میلیون تومان ثبت شد.
ثبت بالاترین سطح هزینه وام مسکن در 8 روز اخیر

به گزارش اقتصادنیوز ، هزینه وام مسکن در ابتدای هفته اخیر دوباره روندی نزولی پیدا کرد اما این مسیر به سرعت صعودی شده و درنهایت روندی افزایشی را به ثبت رسانید. درهمین رابطه نرخ سود وام مسکن در آخرین روز از آخرین هفته مهر ماه به سطح 21.5 درصد افزایش پیدا کرد..

هزینه خریداوراق مسکن در پایان مهر

برای دریافت وام مسکن از این مسیر طبق قوانین بانک مسکن مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در هفته ای که گذشت برای مجردها در روز شنبه 24 مهر ماه 19میلیون و 500 هزار تومان و در روز چهارشنبه 28 مهر ماه برابر با 19 میلیون و 525  هزار تومان محاسبه شد. 

مقایسه چهارشنبه 28 مهر ماه با چهارشنبه هفته گذشته نشان می دهد هفته پایانی مهر ماه وام مسکن مجردها را تا حد 3.9 درصد افزایش داشته است داده است.

 این رقم در ابتدای هفته برای متاهلین 33 میلیون و 420 هزار تومان ثبت شده بود که در انتها با نزدیک به یک میلیون و 270 هزار تومان صعود نسبت به چهارشنبه هفته قبل به 33 میلیون و 470 هزار تومان افزایش پیدا کرد. 

بررسی آمارهای این متغیر در هفته گذشته نشان از روندی نوسانی داشته است. طبق داده های بازار مسکن در این مدت مشاهده می شود دو سکته در این روند رخ داده است. از روز 20 مهر ماه که روند هزینه وام مسکن تاکنون در دو روز این متغیر به ناگاه دچار افتی مقطعی شده و دوباره افزایش پیدا کرده است.

در نخستین مرتبه در روز 21 مهر ماه قیمت وام مسکن 3.6 درصد کاهش پیدا کرده و در روز 27 مهر ماه دومین افت روزانه رخ داده که پس از آن دوباره مسیری صعودی پیدا کرده است.این افت در روز سه شنبه این هفته برابر با 1.9 درصد بوده است.

اما به طور کلی می توان گفت بدون در نظر گرفتن دو سکته قیمتی در این بازار مسیر قیمت اوراق تسه در این هشت روز مسیری صعودی بوده است.

اوراق تسه

نرخ سود موثر در پایان مهر

در همین خصوص نرخ سود در انتهای هفته سوم مهر برای متقاضیان وام برابر با 21.31 درصد بوده و به عبارت دیگر 3.8 واحد درصد از میزان اسمی آن هنوز بیشتر بود.

این در حالی است که این رقم نسبت به آن چه که در چهارشنبه هفته پیش به ثبت رسیده بود، 0.2 واحد درصد افزایش پیدا کرده است.

این نرخ اکنون در سطح 21.5 درصد بوده است که بیشترین میزان در 8 روز گذشته بوده است.

اوراق تسه

هزینه نهایی وام مسکن در پایان مهر

نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در تمامی روزهای هفته گذشته برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند دامنه نوسانی موازی با نرخ سود وام مسکن داشته است. بر این اساس خالص هزینه پرداختی مجردین در روز چهارشنبه 28 مهر ماه 179 میلیون و 633 هزار تومان بوده وبرای متاهلین 333 میلیون و 395 هزار تومان محاسبه شده است.

اوراق تسه

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید