بررسی هزینه وام مسکن در آبان ماه

هزینه وام مسکن و نرخ سود کاهشی شد +نمودار

کدخبر: ۴۵۰۴۸۳
هزینه وام مسکن در پایان هفته اول آبان به کمترین سطح خود در این ماه رسیده و نرخ سود را به 21.35 درصد تنزل داد. هزینه وام متاهلین نیز با این کاهش به 32 میلیون تومان کاهش پیدا کرد.
هزینه وام مسکن و نرخ سود کاهشی شد +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، هزینه وام مسکن در هفته اول آبان روندی نوسانی را پشت سر گذاشته و درنهایت در آخرین روز به کمترین میزان در آبان ماه دست پیداکرد. این رخداد موجب شد تا هزینه وام مسکن مجردین به کمتر از 19 میلیون تومان تقلیل یابد. 

اوراق تسهیلات بانک مسکن برای تهیه وام بین خریداران آن توزیع می شود. متقاضیان با خرید هرکدام از آنها می توان با اعتبار 500 هزار تومان بدون انتظار در صف ، از بانک مسکن وام دریافت کنند. 

سقف این وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین 240 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. بنابراین سقف لازم برای تهیه اوراق خریداری شده مجردین 280 مورد و برای متاهلین 480 مورد خواهد بود.

هزینه وام مسکن در هفته اول آبان

در 5 ابان ماه قیمت هر کدام از اوراق به 67 هزار و 700 تومان رسید . این رقم نسبت به روز قبل 2 درصد کاهش داشته ودر نهایت به کمترین سطح خود در 5 روز ابتدایی آبان ماه رسید.

با توجه به سقف خرید وام مسکن برای متقاضیان هزینه وام مسکن برای مجردین در این روز به 18 میلیون و 950 هزار تومان کاهش پیدا کرد. 

برای متاهلین نیز این رقم نسبت به روز های دیگر اخذ ام مسکن در ابان ماه در کمترین حد خود قرار گرفته و به مرز 32 میلیون تومان رسید.

روند تعداد معاملات در این مدت نشان می دهد در آخرین روز هفته اول آبان 12 هزار و 525 فقره معامله در بازار وام مسکن به ارزش 848 میلیون تومان ثبت شد. مقایسه با روز قبل نشان می دهد تعداد معاملات نسبت به روز گذشته 5 درصد کاهش داشته و این اتفاق موجب شده تا هزینه وام نیز متعاقبا تنزل پیدا کند.

اوراق تسه

نرخ سود وام مسکن

در روز 5 آبان ماه کاهش هزینه وام مسکن موجب شد تا نرخ سود واقعی به حد 21.35 درصد برسد. این نرخ از میزان اسمی اعلام شده خود اکنون 3.85 واحد درصد بالاتر است. 

در روز نخست این هفته نرخ سود برابر با 21.54 درصد بوده که به مرور از این میزان کاسته شده ودر نهایت به 21.35 درصد رسید. اما بررسی روزانه این آمار در این هفته نشان می دهد مسیر نرخ سود به طور کلی سیری نوسانی داشته و نمی توان اظهار نظر مشخصی را برای ابتدای هفته بعد داشت.

در ادامه محاسبات نشان می دهد هزینه نهایی که متقاضیان برای باز پرداخت وام مسکن در طول 12 سال به بانک مسکن بازپرداخت می کنند برای متاهلین 332 میلیون تومان بوده و برای مجردین معادل با 179 میلیون تومان به ثبت رسیده است.

اوراق تسه

رشد هفتگی وام مسکن

مقایسه قیمت اوراق با هفته قبل روند نوسانی را بهتر نشان می دهد. بررسی های آماری در این موعد در روز نخست آبان با رشد هفتگی قیمت اوراق برابر با 2.6 درصد  بیشترین رشد را داشته روز پایانی در این موعد بیشترین افت هفتگی را داشته است.

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید