رئیس هیات‌مدیره «بیت ایمن» در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» مطرح کرد

صرافی‌های ایرانی، در تلاش برای حفظ دارایی کاربران

کدخبر: ۴۶۱۷۴۴
با توسعه بازار رمز ارزها، تعداد قابل توجهی صرافی ارز دیجیتال در سراسر جهان تاسیس شد که به خرید و فروش رمز ارزها یا واسطه گری کاربران می‌پردازند. در ایران نیز با وجود مخاطب گسترده در این حوزه، صرافی‌های رمزارز بسیاری پا به عرصه فعالیت گذاشته‌اند که هر یک از آنها با اعمال روش‌هایی منحصر به فرد، در حال ارائه خدمات به کاربران هستند.
صرافی‌های ایرانی، در تلاش برای حفظ دارایی کاربران

گزارش اقتصادنیوز به نقل از گروه شرکتهای دنیای‌اقتصاد- به گفته رئیس هیات مدیره صرافی «بیت ایمن»، تمام بنگاه‌های فعال در حوزه رمزارز، سازوکارهای دقیقا مشابه ندارند، بلکه دارای تفاوت‌های جزئی یا کلی هستند. با توجه به تاثیر چشم‌گیری که انتخاب یک صرافی در سرمایه‌گذاری کاربران دارد بررسی برخی از این تفاوت‌ها اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.

 

عرفان آشتیانی، در ادامه بیان کرد: بنابراین  ارزیابی و انتخاب صرافی ایرانی یا خارجی از جمله مهم‌ترین مسائل در تجربه کاربران از سرمایه‌گذاری است.

گفت‌وگوی زیر ماحصل نشستی با عرفان آشتیانی رئیس هیات مدیره صرافی «بیت ایمن» حول محور ارزیابی صرافی‌های معتبر و بررسی تفاوت آنها با سایر صرافی‌ها است.

* با توجه به نبود قانون در حوزه رمزارز، تداوم فعالیت صرافی‌ها به چه شکل اتفاق می‌افتد؟

به طور کلی صرافی‌های ارز دیجیتال فضایی برای کاربران در جهت خرید و فروش ارز دیجیتال فراهم می‌کنند. در این بین صرافی‌های ایرانی مکانیزم مناسب و امن‌تری را برای کاربران ایرانی به وجود آورده اند. یکی از معضل‌های صرافی‌های ایرانی این است که مجوز فعالیت رسمی ‌دریافت نکرده‌اند، اما پلیس فتا چارچوب‌هایی را برای آنها در نظر گرفته است که می‌توانند در محدوده‌های مشخص شده به فعالیت خود ادامه دهند. با این حال حفظ، توسعه و قانون‌گذاری شفاف در این حوزه از ضرورت ویژه ای برخوردار است. جلوگیری از فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال باعث عدم بهره‌وری ملی از فواید چشمگیر و قابل توجه این حوزه  برای دولت و مردم است. همچنین قانون‌گذاری قطعی و شفاف توسط نهاد‌های حاکمیتی می‌تواند باعث تسهیل در ارزیابی سکوهای تبادل و تشخیص معتبرترین آنها شود.

 *مهم ترین توجیه برای ترغیب کاربران به استفاده از صرافی‌های ارزدیجیتال داخلی چیست؟

کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌های اقتصادی، مجاز به فعالیت در اغلب صرافی‌های ارزدیجیتال خارجی نیستند.همچنین وجود مخاطراتی از جمله بلوکه شدن سرمایه آنها توسط این صرافی‌ها، محرک مهمی ‌برای ورود آنها به صرافی‌های داخلی است. امکان فعالیت بدون دغدغه در سکوهای تبادل رمزارز ایرانی، کاربران بسیاری را مجاب به استفاده از صرافی‌های داخلی کرده است.  همچنین در سطح کلان نیز فعالیت صرافی‌های ایرانی حائز اهمیت ویژه‌ای است. این صرافی‌ها تامین‌کننده نیاز بسیاری از شرکت‌ها برای نقل و انتقال در سطح بین‌المللی به روشی سریع، آسان و کم هزینه هستند. همچنین وجود سکوهای تبادل در ایران می‌تواند مانعی مستحکم در برابر خروج ارز از کشور باشد. علاوه بر این امکان جذب سرمایه از کشورهای خارجی را نیز فراهم می‌کنند. لازم به تاکید است که امکان گردش وجوه و کالا در سطح بین‌المللی می‌تواند مهم‌ترین دستاورد کشور از فعالیت صرافی‌های رمز ارزی باشد.

 *عمده مشکلاتی که ممکن است در استفاده از صرافی‌های خارجی بروز پیدا کند چیست؟

در استفاده از سکوهای تبادل خارجی، حضور نام ایران در فهرست کشورهای تحریم شده می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای کاربران ایرانی شود. از جمله این مسائل  تصاحب سرمایه ایرانیان توسط صرافی‌های خارجی در پوشش تحریم‌ها است. در این شرایط کاربران ایرانی امکان شکایت به هیچ نهادی را ندارند چرا که  طبق قوانین از پیش تعیین شده حضور آنها در این صرافی‌ها غیرقانونی تلقی شده است. همچنین  در صورت بروز مشکل‌های احتمالی امکان مراجعه حضوری به صرافی‌های خارجی یا تماس گرفتن با پشتیبانی وجود ندارد. صرافی‌های ایرانی با داشتن آدرس حقوقی ثبت شده، در دسترس و همچنین پشتیبانی آنلاین، امکان پیگیری را به کاربران می‌دهند. علاوه بر این به دلیل نظارت پلیس فتا بر فعالیت‌های صرافی‌های داخلی، امکان هر گونه سوء استفاده یا کلاهبرداری به حداقل و نزدیک به صفر می‌رسد. این امکان در صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال به سرمایه‌گذاران داده نمی‌شود و ریسک بالای سرمایه‌گذاری در سکوهای تبادل خارجی از مشخصه‌های انکارناپذیر آنها است.

 *توصیه پایانی شما به کاربران این حوزه چیست؟

بنابراین مطلوب است کاربران با اعمال توجه کافی به شواهد، پس از ارزیابی، فضایی ایمن را برای انجام معاملات خود انتخاب کنند. در غیر این صورت ممکن است  یک ریسک غیر منطقی، ضرری جبران‌ناپذیر را به این کاربران تحمیل کند. با فعالیت در صرافی ایرانی ارز دیجیتال، امنیت سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد. همچنین باعث حفظ سرمایه در داخل کشور می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید