رشد 4.1 درصدی تولید ناخالص داخلی ایران

سکان رشد اقتصادی در دستان نفت/رکود سنگین در بخش صنعت

کدخبر: ۴۸۲۷۹۵
رشد 9 ماه اقتصاد ایران در تابلوی بانک مرکزی برابر با 4.1 درصد ثبت شد. بررسی های جزئی تر از وضعیت تولید در این مدت نشان می دهد بخش صنایع و معادن در این مدت تقریبا راکد مانده و افزایش تولید نداشته و این رشد بیشتر مرهون تولید نفت بوده است.
سکان رشد اقتصادی در دستان نفت/رکود سنگین در بخش صنعت

به گزارش اقتصاد نیوز، آمارهای رشد اقتصادی در کارنامه بانک مرکزی نشان از اتفاقات مهمی در 9 ماهه ابتدایی سال 1400 داشته است. برطبق آمارهای اعلام شده از سوی این نهاد رشد اقتصادی در این مقطع به طور کلی برابر با 4.1 درصد به ثبت رسیده ونسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته تقریبا 2 واحد درصد بیشتر شده است.

به طور کلی رشد اقتصادی در هر مقطع از دو منظر مورد ارزیابی قرار می گیرد. سمت ارزش افزوده و مصارف.

در همین رابطه در سمت ارزش افزوده اقتصاد ایران مشاهده می شود در میان گروه های مهم، بخش نفت سهم بالایی را در افزایش رشد اقتصادی بازه 9 ماهه سال 1400 داشته که رشد آن برابر با 11.7 درصد ثبت شده است. این در حالی است که گروه صنایع و معادن در این مقطع رشدی تقریبا برابر با صفر درصد داشته است.

رشد4.1 درصدی در تولید ناخالص داخلی ایران

در نه ماهه ابتدایی سال 1400 رشد تولید ناخالص داخلی در ایران برابر با 4.1 درصد به ثبت رسیده است. پیش از این مرکز آمار نیز رقمی را از وضعیت رشد اقتصادی دراین مدت  منتشر کرده بوده که البته با این رقم در تناقض بوده است. یکی از دلایل مهم در تفاوت آماری این دو مرکز می تواند ریشه در سال پایه مورد بررسی در این دو مرکز داشته باشد.

این سال، در محاسبات قیمت های ثابت تولید ناخالص داخلی در مرکز آمار سال 1390 و در بانک مرکزی سال 1395 بوده است.

درنهایت رشد اقتصاد بدون نفت ایران در این مقطع معادل با 3.4 درصد ثبت شده که نشان  می دهد تولید ناخالص ایران به قیمت های ثابت سال 95 با احتساب نفت رشد بیشتری را در 9 ماه ابتدایی سال جاری به دست آورده است.

رشداقتصادی

کاهش سرعت رشد تولید در بخش نفت

گروه نفت در سمت ارزش افزوده رشد اقتصادی بوده و در رشد 9 ماهه سال 1400 سهمی برابر با 0.9 درصد داشته که در میان بخش های دیگر سهم بالایی به نظر می رسد.  طبق آمار وارقام ثبت شده در بانک مرکزی، رشد این بخش در نه ماهه سال جاری برابر با 11.7 درصد بوده که در مقایسه با سال گذشته تقریبا 8.9 واحد درصد بیشتر بوده است. اتفاقی که می تواند ریشه در سرعت بخشی صادرات ایران در نتیجه کاهش همه گیری کرونا در ایران و جهان بوده باشد.

این در حالی است که بررسی فصلی رشد اقتصادی ایران در این مدت نشان می دهد سرعت رشد تولید در بخش نفتی ایران در پاییز امسال روندی کاهشی را ثبت کرده است.

در همین رابطه در پاییز 1400 رشد اقتصادی بخش نفت ایران برابر با 5.4 درصد بوده که نسبت به بهار و تابستان امسال روندی کاهشی داشته است. در بهار این رشد معادل با 23.7 درصد و در تابستان 7.5 درصد ثبت شده بود.

رشد صفر صنایع و معادن در 9 ماه 1400

در سمت ارزش افزوده در محاسبه رشد اقتصادی ایران یکی دیگر از مهم ترین شاخه ها بخش صنعت و معدن است که در این مدت تغییری را ثبت نکرده است. درهمین رابطه در 9 ماه سال 1400 رشد اقتصادی ایران در بخش صنایع و معادن طبق آمارهای بانک مرکزی تقریبا صفر بوده و هیچ رشدی ثبت نشده است.

به عبارت دیگر در این  مدت تقریبا هیچ رشد تولیدی در بخش صنایع و معادن ثبت نشده و شرایط معادل با چیزی بوده که در سال گذشته رقم خورده است.

در زیر گروه های رشد این نیز به تفکیک بخش مشاهده می شود استخراج معدن و ساختمان، افت تولید داشته و رشد اقتصادی آن ها به ترتیب برابر با منفی 0.08 درصد و منفی 13.6 درصد بوده است.

البته بررسی های دقیق تر نشان دهنده آن است که بخش اعظمی از افت ثبت شده در گروه صنایع و معادن در فصل بهار اتفاق افتاده که برابر با منفی 5.1 درصد بوده و اما در فصل پاییز در یک روندی صعودی به 3.8 درصد رسیده است.

رشداقتصادی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید