نرخ نقدینگی اعلام شد

کدخبر: ۵۲۹۵۵۵
اقتصادنیوز: رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که نرخ نقدینگی در کشور بیش از ۵۰۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) است.
نرخ نقدینگی اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، امروز رئیس سازمان برنامه و بودجه در مراسم روز ملی آمار اعلام کرد: وقتی بیش از ۵۰۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) نقدینگی در کشور وجود دارد باید آن را مدیریت کنیم تا اتفاقات خوبی را شاهد باشیم. در حال حاضر حدود ۲۷ میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری در بخش نفت و گاز را از طریق کنسرسیوم از بخش‌های خصوصی و دولتی برنامه ‌ریزی کرده‌ایم که منجر به عقد قرارداد شده و معتقد هستیم این سرمایه‌ گذاری باید تا بیش از ۸۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

براساس گزارش ایسنا، مسعود میرکاظمی اظهار کرد: این‌که می‌گوییم قرار است به رشد اقتصادی هشت درصد برسیم آیا بدون برنامه ‌ریزی امکان دارد؟ پاسخ این است که به هیچ وجه امکان پذیر نیست. اساسا آمار و اطلاعات درست و دقیق کمک می‌کند که ضعف ها را برطرف و جبران کنیم و اگر نقاط قوتی هست آنها را تقویت کنیم.

در حالی امروز نقدینگی 5 هزار همتی از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح شد که رئیس بانک مرکزی در نیمه شهریور ماه از کاهش رشد نقدینگی از 42.8 درصد  به 34.9 درصد خبر داده بود. 

علی صالح آبادی از هدفگذاری ۳۰درصدی رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۱ خبر داده و گفته بود، خالص مطالبات بانک مرکزی از دولت از 65 همت در 4ماهه ابتدایی سال گذشته به 47 همت در مدت مشابه سال جاری کاهش پیدا کرده است، دولت حدود 28 همت از سپرده‌های خود نزد بانک مرکزی استفاده کرده است و استقراضی از بانک مرکزی نداشته و استفاده از تنخواه را به حداقل رسانده است.

چند روز گذشته نیز رئیس کل بانک مرکزی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس گفته بود، کنترل نقدینگی و تورم و جلوگیری قاطع از خلق پول برنامه جدی بانک مرکزی در دوره جدید است و دیگر نباید تجربه تلخ تورم ناشی از خلق پول تکرار شود به همین دلیل، برنامه و سیاست اصلی ما هدایت نقدینگی به سمت تولید و فعالیت های مولد اقتصادی در کشور است.

براساس داده‌های آماری بانک مرکزی، حجم نقدینگی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ برابر چهار هزار و ۸۳۲ هزار میلیارد تومان بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید