پیش‌بینی روند بورس امروز

نمره زیر صفر بورس در شهریور/پاییز زودتر به بازار سهام رسید

کدخبر: ۳۶۲۵۸۶
امروز حتی اگر معجزه در بورس رخ دهد بازهم بازدهی ماهانه نمی‌تواند حتی به نمره صفر برسد، زیرا در حال حاضر رقم شاخص کل با آخرین عدد شاخص در ماه قبل حدود 105 هزار واحد فاصله دارد.
نمره زیر صفر بورس در شهریور/پاییز زودتر به بازار سهام رسید

شاخص کل اگر بخواهد به این عدد برسد و بازدهی خود در شهریور را صفر کند نیازمند 6 درصد رشد است درحالی‌که دامنه مجاز نوسان بورس حداکثر مثبت و منفی پنج است .

بدین ترتیب در بورس امروز هر اتفاقی رخ دهد بازدهی شاخص کل برای دومین ماه پیابی زیر صفر بسته می‌شود و باید گفت پاییز به بورس تهران زودتر رسید.

اما باوجوداین اتفاق بورس امروز، چگونه تابستان خود را به پایان می‌رساند؟ شاخص در دو روز گذشته نزولی بوده است روز شنبه 0.27 درصد و روز یکشنبه 2.8 درصد افت کرد. امروز در ریزش هت تریک می‌ کند یا به قول فوتبالیست‌ها امکان کامبک وجود دارد؟

بورس امروز چه رنگی می گیرد؟

برای پیش‌بینی حرکت بورس چند متغیر را می‌توان در نظر گرفت تا جهت بازار را حدس زد.

 از مهم‌ترین نکات بورس در این دو روز کاهش چشم‌گیر ارزش معاملات بود. این متغیر مهم بازار سهام روز یکشنبه نسبت به‌روز شنبه 28 درصد کاهش یافت، ارزش معاملات روز شنبه نیز در مقایسه با آخرین روز کاری بورس در هفته قبل 24 درصد کمتر شده بود.

ارزش معاملات چراغ راهنمای سرمایه‌گذاری در بورس به‌حساب می‌آید وقتی ارزش معاملات به‌طور مکرر پایین آید از نگاه بورس بازان می‌تواند یکی از علائم به‌موقع نبودن سرمایه‌گذاری در این بازار باشد.

دیگری متغیری که می‌توان در جهت یابی روند بازار به آن استناد کرد حجم صف‌های خریدوفروش است در روزی که بازار با صف‌های فروش بالا به کار خود پایان دهد می‌تواند ترجمه کاهش درجه نقد شوندگی بورس باشد هرچند حرفه‌ای‌ها صف فروش را ملاک صعود یا ریزش یک سهم در روزهای آتی نمی‌دانند اما در بورس دیروز حجم صف یک رکورد بود تا از منظر برخی ارزش بررسی و تامل داشته باشد.

 در روز یکشنبه صف فروش‌های طویل بود و 80 درصد نمادهای بازار صف فروش داشتند، ارزش کل صف فروش بازار نیز حدود 9 هزار میلیارد تومان بود. این عامل هم می‌تواند به معنای افزایش عرضه سهام در روز جاری قلمداد شود.

البته برخی تحلیل گران اعتقاددارند بازار از امروز بازمی‌گردد زیرا بسیاری از سهم‌های دارای پشتوانه بنیادی ریزش قیمت داشته و به مرحله ارزندگی رسیده است. حتی برخی تصور می‌کنند قیمت این سهم به‌گونه‌ای که با توجه به قیمت دلار و اتفاقات پیش رو وقت خرید آن است. در این چارچوب صف‌های فروش برخی شرکت‌های شاخص ساز امروز جمع می‌شود و این نمادها می‌توانند به صعودی شدن شاخص کمک کنند.

در بازار دیروز صف فروش سه نماد غول‌های بورس (فولاد، فملی و فارس) که توان شاخص سازی بالایی دارند بیش از 500 میلیارد تومان بود. برخی می‌گویند با توجه به رشد قیمت دلار صف فروش این سهم‌ها به‌راحتی جمع می‌شود اما از نگاه گروهی دیگر از تحلیل گران مثبت شدن این سهم همانند مثل "یک دست صدا ندارد" است آنچه گلوی بازار را گرفته سهم‌های کوچک و متوسط است که اجازه نمی‌دهد جو منفی از بازار خارج شود.

157620033

هراس در بازار

برخی از معامله گران بر این عقیده هستند که هم‌زمانی افزایش نرخ دلار و افت شاخص کل و هم‌وزن نشان‌دهنده‌ی تأثیر اخبار سیاسی بر بازار است. گویی بازار از بازگشت تحریم‌های بیشتر و فعال شدن مکانیسم ماشه اثر گرفته است. این اخبار سیاسی بازار را دچار احتیاط کرده زیرا می‌تواند موجب کاهش حجم صادرات ایران شود.

 درواقع ریسک کاهش صادرات اثر افزایش نرخ دلار را زیر سایه خود قرار داده است و تا رفع گردوغبار حتی سهام صنایع فلزی و شیمیایی‌ که مبتنی بر صادرات هستند با چالش در صعود مواجه هستند.

فعالان بدبین بازار معتقدند تا زمانی که میزان تأثیر فعال شدن مکانیسم ماشه و تحریم‌های ایالات‌متحده برای بازار سرمایه روشن نشود بازار در ترس و سردرگمی به سر خواهد برد و روند ریزشی بازار همچنان ادامه می‌یابد.

عده‌ای از فعالان خوش‌بین بازار معتقدند تمام اخبار بدی که بر بازار سرمایه سایه افکنده بود رو به پایان است اما اثر اخبار مثبت همانند رشد قیمت دلار، آزادسازی فروش ارز در نیما و احتمال برداشته شدن سقف قیمتی در این بازار به‌طور کامل هضم نشده است. این گروه تأکید دارد نسبت قیمت به درآمد بسیاری از سهم برای سال جاری با متوسط 27 هزار تومان محاسبه‌شده بود اما حال که در میانه‌سال قیمت به این حد رسیده وضعیت این نمادها قطعاً از پیش‌بینی‌ها اولیه بهتر است.

از سوی دیگر تحلیل‌گران بدبین معتقدند که انتشار دستورالعمل‌های این‌چنینی فضاسازی سیاست‌گذار برای کنترل بازار است و تأثیر اخبار منفی بیشتر است چنانکه روز یکشنبه سه نماد بزرگ بازار بیش از نرخ تغییرات شاخص افت قیمتی داشتند، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) 3.6 درصد، فارس (صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس) 3.4 درصد و فملی (ملی صنایع مس ایران) 4.2 درصد نزول کردند.

جمع‌بندی:بورس امروز صعود می کند یا نزول؟

اکثر نظرخواهی برای روز دوشنبه باوجود خوش‌بینی‌های اولیه حکایت از ریزش بورس در آخر تابستان دارد، البته نظرخواهی در روز قبل هم تأکید بر مثبت شدن بازار داشتند که درست از آب درنیامد.

شواهد نشان می‌دهد تنها امید بورس برای نجات از دایره قرمز شاخص‌های با پایه صادراتی هستند، شاخص‌های که فردوسی شارژ می‌شوند و امید بسیاری بر این است که امروز آن‌ها کام اهالی سعادت‌آباد را شیرین کنند.

خبرهای تحریمی و امکان تنگناهای صادراتی خبری بود که دیروز اثر دلار 27 تومانی را در بورس خنثی کرد در صورت نماندن دلار در کانال 27 و تلاطم‌های جدید خبر در حوزه سیاسی نمی‌توان روی پرواز بورس با یک موتور (نرخ دلار) زیاد حساب باز کرد.

تحلیل گران می‌گویند: نیمه دوم تابستان کاملاً عکس نیمه اول بوده است در نیمه اول اصل بر صعود بود و نزول اصلاح اما در نیمه دوم اصل بر نزول است و صعود اصلاح.

آخرین نکته: فعالان مجازی بورسی که قوت روزانه خود را از سهامداران در می آورند تا روز شنبه امیدوار بودند اما از دیروز لب به گلایه باز کرده و از خرید سهم بدون پشتوانه تحلیلی شکوه می کنند. آنان این روزهای بورس نتیجه نحوه خرید دیروز می دانند گلایه های دیروز نمی‌تواند بی ارتباط با وضعیت امروز باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید