تقاضا مچ عرضه را در بازار سهام خواباند

تنفس مصنوعی به شاخص بورس/ حفظ سنت چهارشنبه‌های سبز

کدخبر: ۳۶۳۱۳۳
بالاخره شاخص کل و شاخص هم‌وزن پس از چهار روز کاری پیاپی سبزرنگ شدند، از ابتدای هفته هر دو این شاخص‌ها نزولی بودند و به آستانه‌های حساس حمایتی رسیده بودند.
تنفس مصنوعی به شاخص بورس/ حفظ سنت چهارشنبه‌های سبز

به گزارش اقتصادنیوز، روند شاخص کل در روز چهار‌شنبه صعودی شد و با 30 درصد رشد تا سقف یک‌میلیون و 611 هزار واحد بالا رفت. شاخص کل هم‌وزن نیز با 0.12 درصد رشد نسبت به‌روز گذشته، به رقم 413 هزار و 300 واحد رسید. شاخص قیمت وزنی-ارزشی نیز به رقم 422 هزار و 619 واحد افزایش یافت.

بورس

نمادهای تأثیرگذار

 سه نماد تأثیرگذار در رشد شاخص امروز فارس (صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین) بودند که به ترتیب 4.57 درصد، 3.9 درصد و 4.9 درصد رشد قیمتی داشتند.

نکته قابل‌تأمل در این گزارش جنگ تن‌به‌تن حقیقی‌ها در صف فروش و خرید بود. بخشی زیادی از دادوستدهای امروز بین حقیقی‌ها بود و حقوقی سهم اندکی درفروش و خرید داشتند. برخی می‌گفتند منع فروش حقوقی‌ها در این اتفاق اثر داشته است؛ اما حجم خریدوفروش بین حقیقی‌ها نشان می‌دهد توان حقوقی برای اداره بازار وارد فصل جدیدی شده است و آن‌ها نمی‌توانند مثل قبل بازار را رعایت کنند. برای نمونه یکی از نمادهای بزرگ برای مدیریت سهام خود 500 میلیارد تومان کنار گذاشته اما با این رقم توانسته قیمت سهم را برای بیشتر از دو روز مدیریت نکند.

افزایش 10 درصدی ارزش معاملات بازار

ارزش معاملات کل بازار 10.6 درصد افزایش یافت این در حالی است که معاملات خرد بازار 3.85 درصد کاهش را تجربه کرد. امروز ارزش معاملات خرد بیش از 12 هزار و 41 میلیارد تومان بوده است.

خروج 660 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار

امروز از مجموع ارزش کل معاملات، 11 هزار و 526 میلیارد تومان خرید توسط معامله‌گران حقیقی انجام شد که 88 درصد کل معاملات را تشکیل می‌داد. همچنین ارزش کل فروش معامله‌گران حقیقی 12 هزار و 186 میلیارد تومان معادل 93 درصد کل فروش بازار بود. امروز شاهد خروج 660 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم که معادل تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی است. به نظر می‌رسد روند خروج از بازار همچنان ادامه دارد. در طی شهریورماه بیش از 17 هزار میلیارد تومان تغییر مالکیت و خروج پول حقیقی از بازار داشتیم.

ارزش صفوف بازار

ارزش صف‌های فروش بازار امروز 3 هزار و 600 میلیارد تومان و ارزش صف‌های خرید هزار میلیارد تومان بود. همچنین در 54 درصد نمادها، حقیقی‌ها خریدار اکثریت و در 46 درصد نمادها حقوقی‌ها خریدار اکثریت بوده‌اند.

بورس آخر هفته بالا آمد

شاخص کل امروز نسبت به چهارشنبه گذشته 5.44 درصد کاهش یافت. رقم شاخص کل در آخرین روز معاملاتی هفته پیش یک‌میلیون و 704 هزار واحد بود.

روند شاخص کل از ابتدای هفته تا روز سه‌شنبه نزولی بود، به‌طوری‌که روز یکشنبه 2.78 درصد، دوشنبه 3.46 درصد و سه‌شنبه 0.88 درصد کاهش یافت؛ اما در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص 1.9 درصد بالا آمد تا معامله‌گران بازار، هفته را بابیم و امید به پایان ببرند.

برخی به برگشت شاخص‌ها از کف هستند برخی می‌گویند اتفاق آخر هفته تنفس مصنوعی به شاخص بود اتفاقی که در چهارشنبه‌های گذشته نیز افتاد اما کمکی به احیای روند نکرد.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید