در هفدهمین حراج اوراق دولتی ثبت شد

نرخ سود به بالای 20 درصد رفت/ رقم دقیق استقراض دولت در نیمه اول سال

کدخبر: ۳۶۳۱۸۱
اقتصاد نیوز: در هفته هفدهم حراج اوراق دولتی در بازار اولیه نرخ سود از سطح 20 درصد گذشت. رقم فروش اوراق نیز در کف ادوار حراج قرار گرفت.
نرخ سود به بالای 20 درصد رفت/  رقم دقیق استقراض دولت در نیمه اول سال

به گزارش اقتصادنیوز، خزانه داری کل کشور نتایج عرضه اوراق بدهی را در هفته آخر شهریور اعلام کرد. مطابق این آمار نرخ سود موثر تا اول مهر ماه با 0.4 درصد واحد افزایش به 20.24 درصد رسید.

اوراق دولتی در بازار بین بانکی و بازار سرمایه با هدف تامین کسری بودجه دولت عرضه می شود. تاکنون هفده مرحله حراج برگزار شده است که دولت توانسته در این مراحل 70 هزار 524 میلیارد تومان از کسری بودجه خود را از این محل تامین کند.

کاهش عجیب فروش اوراق دولتی

گزارش خزانه داری نشان می دهد در هفته ابتدایی مهر فروش اوراق در مقایسه با هفته قبل 77 درصد کاهش داشته و در حد   707 میلیارد تومان بوده است.میزان فروش اوراق دولتی نیز در کف 17 هفته قرار دارد.

حراج اوراق دولتی از خردادماه شروع شد و تاکنون نیز سابقه نداشته حجم فروش به این میزان پایین باشد.

در هفته های قبل به نظر می رسید یکی از دلایل کاهش حجم فروش موافقت نکردن وزارت امور اقتصادی با نرخ سود پیشنهادی خریداران باشد اما در هفته مورد بررسی حجم پیشنهاد ها نیز پایین بوده است. به طوری که در بازار سرمایه حجم فروش ها پایین ترین از هفته پنجم بوده است. تا پیش از این در تمام هفته های قبلی حجم فروش اوراق در بازار سرمایه روند افزایشی داشت و سهم این بازار در حال رشد بود.

60 به 40 به نفع بانک ها

در پایان هفته هفدهم سهم بانک ها در تامین اوراق دولتی با یک واحد درصد کاهش به 60 درصد رسید. از سوی دیگر بازار سرمایه یک واحد درصد دیگر افزایش یافته و مجموعا سهم این بازار در تامین اوراق به 40 درصد دست پیدا کرد.

میزان تامین کسری بودجه

رتبه دوم در رکورد شکنی نرخ سود

هفته هفدهم یک رکورد دیگر نیز ثبت کرد، نرخ سود موثر در هفته هفدهم با اندکی افزایش به 20.24 درصد رسید. این نرخ بالاترین رقم از 28 مرداد ماه گذشته است. در واقع در هفته هفدهم دولت ناچار شده با نرخ بالاتری استقراض کند. از طرف دیگر نرخ سود به صورت میانگین در تمام نیم سال ابتدایی که حراج ها انجام شده 18.25 درصد برآورد می شود. معمولا نرخ سود در این بازار به عنوان نرخ معیار شناخته می شود چرا که  ناشر اوراق دولت و ریسک نکول صفر است و معیاری برای نرخ‌گذاری سایر ابزارهای مالی در نظام مالی به حساب می آید. نرخ سود 18.25 درصدی در این بازار در حالی است که نرخ سود بانکی پرداختی به مردم در حدود 16 درصد بوده و با نرخ استقراض دولت 2.24 واحد درصد فاصله دارد. اگر نرخ بازار اولیه اوراق دولتی مبنا قرار گیرد نرخ سود پرداختی به مردم در نیمه نخست زیر کف شش ماهه قرار دارد.

راه باقی مانده دولت برای کسری بودجه

حراج اوراق دولتی مسیری است که دولت به واسطه آن سعی دارد تا کسری بودجه را جبران کند. پیگیری های «اقتصاد نیوز» نشان می دهد که دولت برای تامین بودجه انتشار  125 هزار میلیارد تومان اوراق نقدی را هدف گذاری کرده است. درنیمه نخست مجموعا 70 هزار 524 میلیارد تومان از طریق بازار پول و سرمایه تامین شده است. طبق این آمار هنوز 54 هزار و 476 میلیارد تومان دیگر باقیمانده است. یعنی سهمی معادل 77 درصد رقم هدف گذاری شده  تاکنون جبران شده است.

اما از آن سو دولت قرار است تا پایان امسال 88 هزار میلیارد تومان اوراق غیر نقدی در قالب اهداف بودجه و تسویه تعهدات منتشر کند. در نیمه نخست سال 40 هزار میلیارد تومان اوراق اخزا منتشر کرده است.

با توجه به هدف 213 هزار میلیارد تومانی اوراق نقدی و تعهدی برای کل سال و عملکرد نیمه نخست دولت نیاز به فروش 94 هزار میلیارد تومان اوراق دیگر دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید