کارنامه ورود و خروج پول به بازار سهام بررسی شد

هسته جذاب بورس برای حقیقی‌ها/ چقدر از نقدینگی وارد سهام شد

کدخبر: ۳۶۳۴۵۳
اقتصاد نیوز:مقایسه رقم اضافه‌شده به نقدینگی تا نیمه اول تابستان و ورود پول حقیقی‌ها به بورس نشان می‌دهد نسبت ورود پول حقیقی‌ها به این بازار نزدیک به یک‌سوم میزان نقدینگی اضافه‌شده در اقتصاد است.
هسته جذاب بورس برای حقیقی‌ها/ چقدر از نقدینگی وارد سهام شد

به گزارش اقتصاد نیوز، یکی از معیارهایی که نظر بورس بازان و تحلیل گران را به خود جلب کرده ورود پول به بورس خصوصاً از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی است.

آمارهای این متغیر در نیمه اول سال نکات قابل‌تأملی در حوزه توزیع فصلی و سهم از کل نقدینگی اضافه‌شده دارد.

سهم پول‌های تازه بورسی شده از نقدینگی

بر اساس اطلاعاتی که رئیس‌کل بانک مرکزی منتشر کرده است در پایان مردادماه برآورد می‌شود حجم کل نقدینگی 2768 هزار میلیارد تومان باشد. مقایسه این رقم با عدد پایان سال که 2472 هزار میلیارد تومان بوده میزان نقدینگی اضافه‌شده به اقتصاد ایران در سال جاری را نشان می‌دهد.

بر این اساس در پنج‌ماهه ابتدای سال جاری رقم اضافه‌شده به نقدینگی حدود 296 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

در مقابل آمارها نشان می‌دهد در شش ماه ابتدایی سال جاری، 103 هزار و 350 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس تهران شده است.

بنابراین بیش از یک‌سوم نقدینگی اضافه‌شده به اقتصاد در نیمه نخست امسال سری به بورس زده است.

بورس جمعه

توزیع فصلی پول‌های تازه‌وارد

برآورد درباره عملکرد تغییر مالکیت سهام از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها نیز نشان می‌دهد در سه ماه ابتدایی سال جاری 33 هزار و 693 میلیارد تومان وارد بورس شده بود. با این حساب از کل‌های پول‌های واردشده در نیمه نخست سال، 68 درصد آن در فصل تابستان بوده و سهم بهار 32 درصد بوده است.

به بیانی دیگر در تابستان امسال حدود 70 هزار میلیارد تومان پول وارد بورس شده است.

بررسی جزئی‌تر روند تابستان نشان می‌دهد: در شهریور خالص خروج سرمایه حقیقی‌ها حدود 17 هزار میلیارد تومان بوده است. عملکرد شهریور تائید کننده این است که رکوردشکنی ورود پول در اختیار تیر و مرداد یا به قول فعالان بازار 50 روز داغ ابتدایی تابستان بوده است.

گروه‌های جذاب برای بورس بازان

صنعتی که بیشترین پول حقیقی را در طی این دوره جذب کرده، صنعت «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» است که شامل شرکت‌های پالایشی می‌شود، در رتبه دوم صنعت «فلزات اساسی» قرار دارد و پس‌ازآن صنایع «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» در رتبه سوم است که شامل شرکت‌هایی مانند سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) می‌شود. صنایع «خودرو و ساخت قطعات» و «صنایع شیمیایی» در رتبه‌های بعدی هستند.

55C726B3-205C-4BC3-BC8B-12A7A0FE6DB7

ورود نقدینگی یعنی چه؟

معنی ورود نقدینگی حقیقی به بازار، تغییر مالکیت سهام از حقوقی به حقیقی است. در واقع در بورس زمانی که سرمایه‌گذاران حقیقی سهمی بیشتر از سرمایه‌گذاران حقوقی می‌خرند به ورود پول تعبیر و حالت عکس آن را نیز خروج پول عنوان می‌کنند.

شرکت‌های جذاب برای حقیقی

شرکت‌هایی که طی 6 ماه اول سال جاری بیشترین ورود نقدینگی را داشتند 5 نماد بود. رتبه اول جذب پول حقیقی به سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) اختصاص دارد. شستا در سال جاری عرضه شد و استقبال خوبی از این شرکت انجام شد زیرا در آن زمان بورس در اولین مراحل خیز خود قرار داشت. پس از شستا، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) که یکی از غول‌های فولاد کشور به‌حساب می‌آید قرار دارد. در ادامه نیز پالایش نفت اصفهان (شپنا)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و پالایش نفت تهران (شتران) قرار دارند.

CE65BFCB-50C8-4300-82A0-0FD70E99416C

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید