پیش‌بینی بازار سهام در هفت مهر

ملاقات بورس با هسته سخت/ شاخص کل در محدوده حساس

کدخبر: ۳۶۳۹۷۱
شاخص بازار سهام تا کف لمس شده در شهریور 14 هزار واحد فاصله دارد؛ کفی که در برابر ریزش بیشتر مقاومت کرده اما در کنار آن شاخص‌های ضعیف معاملاتی دیروز کار شاخص برای برگشت پرقدرت را سخت کرده است.
ملاقات بورس با هسته سخت/ شاخص کل در محدوده حساس

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل بورس به محدوده حساس یک‌میلیون و 556 هزار واحد نزدیک شده است.

شاخص کل بورس پس از رسیدن به کانال دومیلیونی از 19 مرداد شروع به ریزش کرد؛ اما سوم شهریور در کف یک‌میلیون و 600 هزار حمایت شد تا مجدداً به بالای این مرز بازگردد. در موج دوم اما دروازه یک‌میلیون و 600 هزار واحدی شکسته شد و شاخص وارد کانال پایین‌تر شد تا اینکه در 19 شهریور و درست یک ماه پس از ریزش بزرگ، شاخص توانست در سطح یک‌میلیون و 556 هزار واحد حمایت شود و مجدداً تا کانال یک‌میلیون و 700 هزار بالا آید.

کانال موقت شاخص کل

نگاهی به روند گذشته نشان می‌دهد از ابتدای خیز بورس در ابتدای تابستان تا دیروز حضور شاخص در کانال یک‌میلیون و 500 هزار زیاد نبوده است.در روزهای داغ بورس در ابتدای تابستان شاخص کل فقط یک روز در کانال یک‌میلیون و 500 هزار واحد نشست و بلافاصله با شتاب به‌سوی کانال بالاتر پرواز کرد. شاخص از تاریخ 10 تیر تا 18 شهریور هیچ برگشتی به کانال یک‌میلیون و 500 هزار واحد نداشت. مدت اقامت شاخص در این کانال در ماه شهریور هم کمتر از چهار روز بود.

اما از چهار روز کاری مهر دو روز در این کانال مقیم بوده است و به نظر می‌رسد این اقامت فعلاً تمدید شود.

شاخص کل

تصویر بورس در آیینه 6 مهر

در حساس‌ترین روز بورس که می‌تواند در حکم بازی صعود به مرحله بالاتر باشد شاخص از دقیقه اول تا دقیقه آخر سرخ بود. در ابتدای روز بازار گردان بانک صادرات تلاش کرد یک‌تنه صف فروش را جمع کند اما این جمع شدن نیز از سرخی بازار نکاست تا مهم‌ترین اتفاق روز یکشنبه افزایش چشم‌گیر خروج پول حقیقی از بازار سرمایه باشد. هرچند که با ابطال معاملات وبصادر (بانک صادرات) از حجم این رقم کاسته شد، اما با حذف ارقام مربوط به معاملات وبصادر باز هم میزان خروج پول حقیقی از بازار روندی افزایشی داشته است.

تحلیل‌گران خوش‌بین با اتکا به گزارش‌های ماهانه و 6 ماهه شرکت‌ها معتقدند: بازار پتانسیل تغییر روند را دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌ها رکوردهای مقداری و ریالی درآمد ماهانه را شکسته‌اند. برخی از این گروه با استناد به‌صورت های مالی شرکت‌ها در شهریورماه می‌گویند: شغدیر، فولاد، خراسان، هرمز، شگل، فاسمین، فملی و برخی شرکت‌های دارویی درآمدهای بسیار بالاتر از میانگین را محقق کرده‌اند.

همچنین انتشار اخباری مانند افزایش 10 درصدی تخفیف واگذاری سهام دولت در قالب ETF و لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بازار سرمایه‌ بر امیدواری‌ خوش‌بین‌ها افزوده است.

در مقابل خوش‌بینان، برخی تحلیل‌گران بازار ریزش شاخص بورس در روز یکشنبه را گواه درستی تحلیل‌های خود می‌دانند و معتقدند: مداخلات سیاست‌گذاران بازار بر بی‌اعتمادی معامله‌گران حقیقی و حقوقی افزوده است. آن‌ها به متغیرهای کلان اقتصادی استناد می‌کنند و می‌گویند روند اصلاحی بازار با واقعیت‌های اقتصاد ایران مطابقت بیشتری دارد، به اعتقاد این عده مشکلات کلان اقتصاد ایران مانند افزایش فزاینده نرخ تورم، کاهش ارزش پول ملی، مشکلات اعتباری بانک‌ها و تحریم‌های ایالات‌متحده در کوتاه‌مدت و میان‌مدت در اقتصاد ایران پایدار هستند.

بورس یک شنبه

سیگنال ضعیف ارزش معاملات خرد

از سوی دیگر در درون بازار، ارزش معاملات خرد روز یکشنبه نسبت به‌روز گذشته 19.6 درصد کاهش یافت و ارزش صف فروش بازار نیز 2 هزار میلیارد تومان بیشتر شد. اعداد و ارقام روز یکشنبه و رنگ سرخ رخسار تابلوی بورس تهران همگی خبر از کاهنده بودن روندهای درونی بازار می‌دهند.

کانال پارسیس برآورد کرده ارزش معاملات دیروز حدود 7 هزار و 450 میلیارد تومان بوده است؛ این رقم یعنی پایین‌ترین میزان ارزش معاملات خرد از هفته چهارم فروردین‌ماه امسال.

مساله نا اطمینانی و بی‌اعتمادی

افزایش نا اطمینانی و بی‌اعتمادی اتفاقی ناگوار برای بورس ایران است که موجب خروج سرمایه‌های خرد از بازار سرمایه می‌شود. سیاست‌های مداخله گرایانه نیز ظاهرا معکوس عمل کرده است. سیاست ممنوعیت فروش سهام خریداری‌شده در همان زمان و برقراری اتاق انتظار یک‌روزه برای آن علاوه بر حقیقی‌ها، اعتماد حقوقی‌ها را هم کاهش داده است؛ بنابراین بازار امروز با دو دسته نااطمینانی روبرو است؛ نااطمینانی های ناشی از مداخلات در بازار سهام و نااطمینانی حاکم بر فضای کلان اقتصاد. تحلیل گران تأکید دارند افزایش نااطمینانی و پایداری انتظارات منفی معامله‌گران بازار، به پیش‌بینی‌های خود متحقق منجر می‌شود، یعنی انتظار نزول شاخص خود به نزول بیشتر منجر می‌شود. از این منظر این گروه از تحلیل‎‌گران معتقدند بورس برای تغییر روند به چیزی بیش از مداخلات فعلی سیاستی نیاز دارد، مداخلاتی که اعتماد به بازار و فرآیندهای آن را کاهش داده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید