خنده به سعادت آباد بازگشت؛

نصفِ به‌علاوه یک بورس، سبز شد/ 5 اتفاق امروز بازار سهام

کدخبر: ۳۶۵۰۵۲
​ در معاملات روز شنبه 5 اتفاق برجسته شد که مهم ترین آن رشد قیمت 51 درصد شرکت‌های بورسی بود رشدی که بر اثر آن شاخص کل 42 هزار واحد بالا آمد.
نصفِ به‌علاوه یک بورس، سبز شد/ 5 اتفاق امروز بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز،  در بورس امروز 5 اتفاق برجسته بود؛ نخست ارزش معاملات بازار 19 درصد افت کرد، دوم؛ صف‌های خرید 81 درصد بیشتر شدند، سوم؛ صف‌های فروش 32.5 درصد کم‌تر شدند، چهارم؛  646 هزار میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد و در آخر ارزش بازار 51 درصد شرکت‌های بورس افزایش پیدا کرد، یعنی نصف به علاوه یک بازار سبز شد.

شروع امیدوارکننده

در دقایق ابتدایی شروع معاملات بازار، در یک سو 40 درصد نمادهای بازار صف فروش داشتند و در سوی دیگر 14 درصد نمادها صف خرید داشتند، با این حال روند حرکت شاخص‌های بازار صعودی بود. ارزش صف‌های خرید بازار 2 هزار و 700 میلیارد تومان بود. نمادهای وسپهر (سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات)، خودرو (ایران خودرو)، توریل (توکا ریل)، پترول (گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان) و خساپا (سایپا) بیشترین صف‌های خرید را داشتند. بیشترین صف‌های فروش هم به نمادهای وملی (گروه صنعتی ملی)، ثشاهد (سرمایه‌گذاری شاهد) و ونیرو (سرمایه‌گذاری نیرو) تعلق داشت.

رشد شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن

در پایان معاملات شنبه، شاخص کل با افزایش 42 هزار و 700 واحدی 2.85 درصد رشد کرد و در رقم یک میلیون و 546 هزار واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 3 هزار واحدی به رقم 400 هزار و 679 واحد رسید. همچنین شاخص کل فرابورس نیز 1.5 درصد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 954 واحد رسید تا تمام شاخص‌های تابلوی بورس سبزرنگ باشند.

نصف به علاوه یک سبز

تعداد شرکت‌هایی که با رشد ارزش همراه بودند، 245 شرکت بودند که 51 درصد بازار را تشکیل می‌دهند. 220 نماد نیز افت قیمت داشتند که 46 درصد شرکت‌های بازار هستند.

در بازار بورس 175 شرکت معادل 51 درصد این بازار با رشد قیمت داشتند و در بازار فرابورس 70 شرکت معادل 51 درصد این بازار با افزایش قیمت همراه بودند تا نیمه‌ی سبز رنگ بازار بر نیمه‌ی قرمزرنگ آن غالب شود و اعداد تابلوی بورس را سبز کند.

بیشترین ارزش معاملات و بیشترین حجم معاملات

بیشترین حجم معاملات بازار به نماد خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) اختصاص داشت، در معاملات بازار امروز تعداد 780 میلیون و 647 هزار و 460 سهم این شرکت معامله شد. پس از خودرو، ثامید (توسعه و عمران امید)، ثبهساز (بهساز کاشانه تهران)، وپارس (بانک پارسیان) و وساپا (گروه سرمایه‌گذاری سایپا) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بیشترین ارزش معاملات بازار نیز به بانک دی تعلق داشت که رقمی معادل 363 هزار و 736 میلیارد تومان بود. پس از بانک دی، خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو)، فملی (ملی صنایع مس ایران)، تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) و آریا (پلیمر آریا ساسول) به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

مثبت شدن خالص ورود پول حقیقی بعد از 10 روز کاری 

در معاملات روز شنبه، رقم خالص ورود پول حقیقی به بازار 646 میلیارد تومان بود تا پس از 10 روز معاملاتی که بورس با خروج پول حقیقی همراه بود، خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت شود.

صف‌های بازار

در پایان معاملات امروز 166 نماد صف خرید داشتند تا ارزش صف‌های خرید بازار یک هزار و 937 میلیارد تومان باشد. ارزش صف‌های خرید بازار امروز نسبت به روز معاملاتی قبل، 81 درصد افزایش داشت. تعداد نمادهایی که صف فروش داشتند 164 نماد بود که ارزش صف‌های فروش بازار 3 هزار و 307 میلیارد تومان بود. بازار نسبت به روز چهارشنبه با افت 32.5 درصدی صف فروش همراه بود.

حقیقی‌ها شاخص را بالا کشیدند

معامله‌گران حقیقی‌ امروز 87 درصد خریدها را انجام دادند و 13 درصد خریدهای بازار توسط حقوقی‌ها انجام شد. در سمت عرضه، 80 درصد فروش‌ها توسط حقیقی‌ها و 20 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. در معاملات سه نماد تاثیرگذار بر شاخص نیز، سهام‌داران حقیقی‌ هم بیشتر خریدند و هم بیشتر فروختند. سه نماد شاخص‌ساز روز شنبه، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) بودند. در معاملات نماد فولاد، 95 درصد خریدها و 71 درصد فروش‌ها را معامله‌گران حقیقی انجام دادند، 90 درصد خریدها و 63 درصد فروش‌های نماد فملی نیز به حقیقی‌ها تعلق داشت و 86 درصد خریدها و 73 درصد فروش‌های نماد فارس را نیز معامله‌گران حقیقی انجام دادند.

سهم حقیقی‌ها از خریدها و فروش‌های دو نماد خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) و دی (بانک دی) که به ترتیب بیشترین حجم معاملات و بیشترین ارزش معاملات امروز بازار را داشتند نیز بیشتر از حقوقی‌ها بود. در معاملات خگستر، 97 درصد خریدها و 99 درصد فروش‌ها و در معاملات دی 72 درصد خریدها و 74 درصد فروش‌ها به سهام‌داران حقیقی اختصاص داشت.

آمارها نشان می‌دهد که در روز شنبه این خریداران حقیقی بودند که بازار را به سمت بالا هدایت کردند و موجبات رشد 42 هزار واحدی شاخص کل و رشد 3 هزار واحدی شاخص کل هم‌ورن را فراهم آوردند.

بورس

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید