چرا شاخص هم وزن از شاخص کل سبقت گرفت؟

تورم و دلار در خدمت بورس/ غلبه کوچک ها بر بزرگان در تالار سهام

کدخبر: ۳۶۶۵۰۰
در معاملات روز شنبه شاخص هم وزن با نرخ بیشتری نسبت به شاخص کل رشد کرد و شرکت‌های کوچک و متوسط بیشتر از شرکت‌های بزرگ رشد کردند. آیا سهام‌داران به نمادهای کوچک اقبال بیشتری دارند؟
تورم و دلار در خدمت بورس/ غلبه کوچک ها بر بزرگان در تالار سهام

به گزارش اقتصاد نیوز، شاخص کل، میانگین موزون را محاسبه می‌کند و شاخص هم‌وزن بدون در نظر گرفتن وزن شرکت‌ها تغییرات ارزش سهام شرکت‌های بازار را نشان می‌دهد. در واقع شاخص کل میان سهام‌های بزرگ و کوچک تفاوت قائل می‌شود و شاخص هم وزن، وزن یکسان برای همه شرکت‌ها در نظر می‌گیرد. از دید فعالان بازار سرمایه، شاخص هم وزن دید شفاف‌تری نسبت به روند بازار می‌دهد. وقتی شاخص هم وزن منفی است یعنی بازدهی بیش از نصف شرکت‌های بازار کاهش‌یافته است و زمانی که شاخص هم وزن مثبت باشد یعنی بازدهی بیش از نصف شرکت‌های بازار رشد کرده است.

>>>بیشتر بخوانید؛

عبور بورس از بحران؟ /نقطه لغزش شاخص

در معاملات روز شنبه شاخص هم وزن 0.81 درصد رشد کرد و شاخص کل تنها 0.07 درصد بالا آمد. رشد شاخص هم وزن به معنی آن است که کلیت بازار مثبت بوده است.همچنین قیمت سهام نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز با کاهش همراه بود. قیمت سهام فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس ایران)، تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین)، وغدیر (سرمایه‌گذاری غدیر)، کگل (معدنی و صنعتی گل‌گهر) و کچاد (معدنی و صنعتی چادرملو) ریزش داشتند.

روز شنبه شاخص هم وزن با نرخ بیشتری نسبت به شاخص کل رشد کرد. به نظر می‌رسد شرکت‌های کوچک و متوسط بیشتر از شرکت‌های بزرگ رشد کردند. در واقع علاوه بر اینکه نیمه‌ی سبز بازار پرتعدادتر بوده است، صعود آن‌ها بر نزول بزرگان بورس غلبه کرده است.

تورم و دلار، بازیگران نقش اول و مکمل

گروهی از تحلیل‌گران معتقدند دلیل رشد قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط بورس افزایش قیمت دلار است. همچنین گفته می‌شود که تورم موجب افزایش ارزش شرکت‌های کوچک تولیدی شده و این رشد تحت تاثیر افزایش نرخ تورم اتفاق افتاده است.

ارزندگی بنیادی کوچک‌های بورس

دسته‌ی دیگری از تحلیل‌گران معتقدند رشد ارزش سهام شرکت‌های کوچک به این دلیل است که در روند نزولی ماه‌های گذشته شاخص بورس، قیمت آن‌ها کاهش زیادی داشته و به کف قیمتی رسیده‌اند که کمتر از ارزش ذاتی آن‌هاست، در نتیجه ارزنده هستند و رشد قیمت مبتنی بر ویژگی‌های بنیادی آن‌هاست.

جلوداری خودرویی‌ها

گروه دیگری از تحلیل‌گران رشد شاخص هم وزن در روز شنبه را تحت تاثیر رشد شرکت‌های خودرویی می‌دانند، در میان 32 نماد صنعت خودرو، 21 نماد رشد قیمت داشتند. نمادهای بزرگ خودرویی همگی با رشد ارزش همراه بودند. این تحلیل‌گران علت رشد ارزش بازار نمادهای خودرویی را افزایش نرخ ارز و کاهش تقاضای خودروهای وارداتی می‌دانند.

روند ساعتی شاخص شنبهروند ساعتی شاخص هم وزن

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید