پیش بینی بازار سهام در روز چهارشنبه

بورس به هسته سخت رسید/ ملاقات با اقامتگاه جدید

کدخبر: ۳۶۹۷۸۰
برخی اعتقاد دارند بورس به هسته سخت رسیده و برای دوره ای در مرز یک میلیون و 300 هزار و کانال یک میلیون و 200 هزار در نوسان خواهد بود.اما برخی می گویند شاخص بورس باید برای اقامت در طبقات پایین تر از سطوح کنونی آماده شود.
بورس به هسته سخت رسید/ ملاقات با اقامتگاه جدید

به گزارش اقتصادنیوز، عادل فردوسی پور را می‌شناسید، احتمالا گفته شود فردوسی پور چه دخلی دارد به جهت‌یابی روند بورس. البته خود ارتباطی ندارد اما کتابی را ترجمه کرده است به نام هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی اقتصاددان سوئیسی.

دوبلی به زبان ساده خطاهای سرمایه‌گذاری را به سرمایه‌گذاران گوشزد می‌کند. برای سرمایه‌گذار این روزهای بازار سهام شاید مقدمه طولانی حوصله سر بر باشد. پس مستقیم سر اصل مطلب باید رفت.


بیشتر بخوانید:

>>>سقوط آزاد بورس/ شاخص یک کانال دیگر هم عقب نشینی کرد


خطای هزینه هدررفته؛ چرا باید گذشته را فراموش کنی

دوبلی در این کتاب می‌گوید: «سرمایه‌گذاران اغلب قربانی خطای هزینه‌ هدررفته‌ هستند. بیشتر وقت‌ها، تصمیم‌های تجاری‌شان را بر اساس قیمت خرید می‌گیرند." آن‌ها می‌گویند:"پول بسیار زیادی به خاطر این سهام ازدست‌داده‌ام. الآن نمی‌توانم بفروشمش."  به اعتقاد دوبلی این استدلال غیرمنطقی است. قیمت خرید نباید هیچ نقشی داشته باشد. مهم عملکرد آینده‌ی سهام ( و آینده‌ی عملکرد سرمایه‌گذاری‌های جایگزین) خواهد بود. دوبلی اعتقاد دارد: به شکل طعنه‌‌آمیزی، هر چه سهام ضرر بیشتری بدهد، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری برای نگه‌داشتنش دارند.او به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند: ادامه دادن یک پروژه‌ی بی‌ارزش تنها اتفاق دردناک را به تأخیر می‌اندازد و ظاهر را کماکان حفظ می‌کند.

اثر کنکورد در سرمایه‌گذاری

یکی از اتفاق‌های دردناک پروژه کنکورد بود که نمونه‌ی بارز یک پروژه‌ی ناموفق دولتی است. هر دو طرف قرارداد- بریتانیا و فرانسه - از مدت‌ها قبل می‌دانستند تجارت این هواپیمای مافوق سرعت صوت هرگز به‌صرفه نبوده، اما کماکان به‌صرف مبالغ هنگفت ادامه دادند، شاید فقط برای حفظ ظاهر. رها کردن پروژه به‌منزله‌ی پذیرفتن شکست بود. به همین دلیل، اغلب خطای هزینه‌ی هدررفته را اثر کنکورد هم می‌نامند. این خطا منجر به اشتباهات پرهزینه و فاجعه‌آمیزی در قضاوت‌ها می‌شود. آمریکایی‌ها، به همین دلیل، به حضورشان در جنگ ویتنام ادامه دادند. تفکرشان این بود "ما تا الآن خیلی چیزها را قربانی این جنگ کرده‌ایم. اشتباه است اگر منصرف شویم."

خطای هزینه هدررفته در بورس

شاخص کل بورس از نقطه اوج خود در 19 مرداد تا روز گذشته نزدیک به 40 درصد از بازدهی خود را از دسته داده است. این رقم برای شاخص کل هم‌وزن که تصویر کامل‌تری از بازار می‌دهد نیز در  حدود 30 درصد  است. سرمایه‌گذاری که در نقطه اوج وارد بازار سهام شده است تاکنون در معرض ریسک از دست دادن چنین درصدی از سرمایه خود است. فقط در روز 19 مرداد که قله تاریخی بورس به‌حساب می‌آید بیش از 2400  میلیارد تومان پول وارد بازار شده است. خریداران سهم در آن تاریخ در اوج خریده‌اند. با توجه به میزان نزول شاخص‌ها به نظر می‌رسد این گروه که اکنون در زیان سنگینی هستند  دو راه بیشتر ندارند یا سهم را نگه‌دارند شاید گشایشی شود یا اگر آینده‌ای برای آن متصور نیستند بفروشند و بازیان از بازار خارج شوند.

اتفاقی که در بورس افتاده از هیچ‌کدام نیست بلکه حالت تردید است روزی که در یک بازار دارایی نوسانی ایجاد می‌شود صف‌های خرید در بورس شلوغ می‌شود و روز دیگر که نوسان تعدیل می‌شود صف‌ها فروش پرتراکم می‌شود. تردید و دودلی بورس را بیشتر دچار تشویش کرده و نتیجه آن در اتفاقات امروز دیده می‌شود. اتفاقاتی که برخی می‌گویند موجب شده حتی سهم‌های ارزنده بازار هم دچار شوک منفی شوند. در واقع آنهایی که حفظ ظاهر کرده امروز از ترس زیان بیشتر در حال پایین کشیدن تمامی سهم های با خود به زیر هستند فارغ از آنکه آینده سهم را بررسی کنند.

می‌توانید نظر یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص این سوال که «اصلاح بورس تا کی ادامه می‌یابد» را در ویدئوی «اکوایران» ببینید. 

پیش‌بینی بورس روز چهارشنبه

ناظر بورس دیروز دوباره دست‌به‌کار شد و سقف مجاز خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را از ۱۵ به ۲۰ درصد است و این در حالی است که از ابتدای سال تا مرداد، حداکثر سقف مجاز این صندوق‌ها کاهشی بود و تا کف 5 درصد هم رسید. اما حال که بازار نیازمند نقدینگی است تمامی امور نظارتی کنار گذاشته تا نقدینگی به بورس بازگردد.همچنین درصد اعتبار مجاز مشتریان کارگزاری با ۵۰ درصد افزایش از ۲۰ به ۳۰ درصد تغییر کرد.

فعالان بازار می‌گویند اگر این دو تصمیم به مرحله اجرا برسد می‌تواند نقدینگی جدید به بازار تزریق کرده  و به بهبود سفارش‌ها در سمت تقاضا منجر شود.

برخی امیدوار هستند این دو خبر مثبت بازار را در مرز یک‌میلیون و 300 هزار واحد نگه دارد.اما گروه بدبین در بازار سرمایه که حتی مواقعی که شاخص در اوج بود نظر به ریزش بورس داشتند از دیروز حرف‌های جدید می‌زنند. این گروه تا دیروز بر نزول بازار اجماع داشتند اما از دیروز در بین این طیف نیز انشقاق دیده می‌شود.

برخی می‌گویند بورس فعلاً در کانال یک‌میلیون و 200 هزار و یک‌میلیون و 300 هزار در نوسان خواهد بود اما گروهی دیگر در انتظار ملاقات شاخص با کانال یک‌میلیون هستند.با این حساب مرز امروز مرز مهمی است اگر شکسته شود احتمالاً گروه مردد را دوباره به خروج از بازار تحریک کند اما مقاومت آن می‌تواند فعلاً روند را متعادل نگه دارد.

البته کارشناسان اعتقاددارند حرکت دلار هم در نزول سهام صادراتی و به‌تبع آن ریزش شاخص می‌تواند مؤثر باشد. اگر در بازار امروز دلار نتواند صعود خاصی را تجربه کند بازار تا 13 آبان با تعدیل دلار روند خود را تطبیق می‌دهد.

آنچه از پیش‌بینی‌ها برمی‌آید رسیدن شاخص به هسته سخت است، اگر این هسته نیز عبور کند شاید طیف دوم بدبینان به تحقق پیش‌بینی خود امیدوار باشند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید