روزهای ریزش در بازار سهام تمدید شد

نزول سه کانالی بورس در شش روز

کدخبر: ۳۶۹۸۷۹
روند نزول شاخص کل نشان می دهد در آبان ماه هر دو روز یک کانال پایین آمده است. در اولین هفته آبان بازدهی شاخص کل نیز در حدود 9 درصد کم شده است.
نزول سه کانالی بورس در شش روز

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل بورس تهران امروز برای نهمین روز کاری متوالی نزولی شد و با ریزش 13 هزار واحدی (معادل 1/06- درصد کاهش) در در سطح یک میلیون و 288 هزار واحد ایستاد.«شپنا»، «شتران» و «تاپیکو» سه نماد با بیشترین اثر منفی بر شاخص کل بورس بودند. در روز سراسر سرخ شاخص ها در بازار اتفاق امیدوار کننده  امروز برگشت شاخص کل بورس اوراق بهادار از کف یک میلیون و 278 هزار واحد بود شاخص در نیمه دوم بازار نیز ۱۰ هزار واحد از ریزش ابتدایی خود را پس گرفت.

 اما در مجموع شاخص کل از نقطه اوج 19 مرداد که 2 میلیون و 78هزار واحد بوده است، تاکنون حدود 38 درصد عقب نشینی ثبت کرده است؛ در بازه کوتاه مدت نیز آمارها نشان می دهد روند شاخص کل از 23 مهر نزولی شد و تا امروز ادامه داشته و با عدد ثبت شده امروز می توان گفت  کل بازدهی تابستان  تخلیه شد.

بورس

نزول 3 کانالی شاخص کل

شاخص کل بورس از 28 مهرماه تا 7 آبان ماه، طی شش روز کاری سه کانال سقوط کرده است؛ در واقع به طور متوسط هر دو روز یک کانال پایین آمده است. بازدهی شاخص کل هم از ابتدای آبان ماه 8 درصد کاهش یافته است.

شاخص کل هم وزن نیز امروز با افت 3000 واحدی ( معادل 0/8 درصد کاهش) رقم 376 هزار و 995 واحد را ثبت کرد.بررسی ها نشان می دهد که شاخص هم وزن از نقطه اوج خود حدود 30 درصد  بازدهی از دست داده است. این شاخص از 20 مهر ماه روند نزولی خود را آغاز کرد و برای 12روز متوالی است که قرمزپوش مانده است.

روند شاخص هم وزن در روز جاری به گونه ای بود که در یک سطح نزولی حرکت کرد و همانند شاخص کل برگشت از کفی را تجربه نکرد این اتفاق نشان می دهد برگشت شاخص کل محصول بهبود شرایط در برخی شرکت های بزرگ بوده و در کل بازار اتفاقی رخ نداده است. به نظر می رسد سبز پوشی نمادهای ایران خودرو، چادر ملو، ملی مس و فولاد خوزستان به برگشت شاخص کل از کف کمک کرده است.

شاخص کل

هم وزن

میزان خروج پول از بورس

ارزش معاملات بورس در روز جاری حدود 7100 میلیارد تومان و حجم معاملات آن 7.8 میلیارد سهم و ارزش معاملات فرابورس 13300 میلیارد تومان و حجم معاملات آن 1.7 میلیارد سهم بود. در مجموع ارزش کل معاملات بورس و فرابورس به حدود 20,400 میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات خرد امروز بیش از 6814 میلیارد تومان بوده است. حقوقی‌ها حدود هزار و ۳۰۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. علاوه بر این حقوقی ها ۳۱درصد یعنی دو هزار میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۹درصد از کل معاملات شد؛ همچنین شاهد خروج 1359 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم.

سنگینی کفه صف های فروش

روز پایانی هفته خونین بورس در حالی سپری شد که برخی صف فروش ها جمع و فشار عرضه در بسیاری از نمادها کاهش یافت؛ بااین وجود 83 نماد در صف خرید و 309 نماد در صف فروش قرار گرفتند و کلیت بازار افزایش تقاضا داشت.

افزایش سهام حقیقی ها و حقوقی ها

امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۲۹نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۳۳نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۱۸۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم هزار و ۴۷۰میلیارد تومان بود. سه نماد شبندر، فولاد و وبملت لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند و توجه حقیقی‌ها نیز  بیشتر به نمادهای فخوز، رانفور و خودرو معطوف بود.

بازدهی شاخص در هفته اول آبان

شاخص کل با ریزش امروز نسبت به روز کاری در هفته مشابه قبل 8.7 درصد رشد منفی داشت. در واقع بازدهی هفتگی بورس در مقایسه با هفته قبل کمتر شده است. شاخص هم وزن نیز در مقایسه با چهارشنبه قبل 4.2 درصد کمتر شد. تا بورس در هفته اول آبان نیز همانند هفته پایانی مهر بازدهی منفی ثبت کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید