شاخص پشت مرز 1.3 میلیون واحد

نمادهای پرطرفدار بورس/ قفل شستا باز شد

کدخبر: ۳۷۳۷۵۰
در معاملات سه‌شنبه، ارزش معاملات افزایش یافت، صف‌های خرید 74 درصد رشد کرد و ارزش آن از ارزش صف‌های فروش بزرگ‌تر شد.
نمادهای پرطرفدار بورس/ قفل شستا باز شد

به گزارش اقتصادنیوز، در پیش گشایش بورس، تعداد نمادهای صف فروش 236 نماد بود و 172 نماد صف خرید داشتند. نمادهای صنایع پالایشگاهی بیشترین صف خرید و بانکی‌ها بیشترین صف فروش را در پیش گشایش داشتند.

در شروع معاملات امروز، بر حجم صفوف خرید افزوده شد. در دقایق ابتدایی معاملات، ارزش صف‌های خرید هزار و 982 میلیارد تومان بود که 12 درصد نمادهای بازار را شامل می‌شد. در سوی دیگر، 18 درصد نمادهای بازار صف فروش داشتند که ارزشی معادل هزار و 264 میلیارد تومان داشت. 

در 5 دقیقه ابتدایی، شاخص کل بورس تهران 10 هزار واحد رشد داشت و با روندی صعودی در ساعت 10 صبح وارد کانال 1.3 میلیونی شد. 

شاخص کل در ساعت 12 به رقم یک میلیون و 309 هزار واحد رسید که بالاترین رقم شاخص در روز سه‌شنبه بود. در نیم ساعت پایانی شاخص بورس روندی نزولی پیدا کرد و بار دیگر به کانال یک میلیون و 200 هزار واحد برگشت.

پنجمین روز متوالی صعودی بورس

در پایان معاملات ‌سه‌شنبه بازار سهام، 292 نماد رشد قیمت داشتند و 180 نماد کاهش قیمت داشتند و شاخص کل بورس تهران با رشد 23 هزار واحدی در رقم یک میلیون و 296 هزار واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 4 هزار و 594 واحدی، رقم 374 هزار و 744 واحد را ثبت کرد. شاخص کل فرابورس نیز با رشد 251 واحدی به 16 هزار و 348 واحد رسید.

سه نماد فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) نمادهای سبزرنگ بازار روز سه‌شنبه بودند که بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص داشتند. نماد شستا (سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) نیز که امروز بازگشایی شد با افت قیمت 18 درصدی مواجه شد و 13 هزار و 500 واحد شاخص کل بورس را پایین کشید.

آمار معاملات 27 آبان

رشد ارزش معاملات بورس

در معاملات روز سه‌شنبه، معاملات کل بازار سهام با رشد 51 درصدی نسبت به دیروز ارزشی معادل 19 هزار و 507 میلیارد تومان داشت. ارزش معاملات خرد بورس نیز با رشد 28 درصدی 11 هزار و 828 میلیارد تومانی بود.

ورود پول‌های حقیقی به بورس

بورس در روز سه‌شنبه با ورود پول‌های حقیقی همراه بود، در معاملات امروز، خالص پول حقیقی ورودی 848 میلیارد تومان بود. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شستا (سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)، فولاد (فولاد مبارکه) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) اختصاص داشت.

امروز در سمت تقاضا، 90 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 10 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 83 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 17 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افزایش تقاضا در بورس

بورس در روز سه‌شنبه برای دومین روز متوالی رشد تقاضا داشت. ارزش صف‌های خرید به رقم 2 هزار و 513 میلیارد تومان رسید که نسبت به دیروز 74 درصد افزایش یافته است.

ارزش صف‌های فروش بازار نیز نسبت به روز گذشته 26 درصد کاهش یافت و هزار و 362 میلیارد تومان ارزش داشت.

بازگشت شستا

در معاملات روز سه‌شنبه، شستا بازگشایی شد و بالاترین ارزش معاملات روز را داشت. ارزش معاملات نماد شستا هزار و 213 میلیارد تومان بود. بازگشایی شستا یکی از استرس های سهامداران بود و برخی نگران بودند بازگشایی این نماد موجب اثرگذاری منفی بر بازار شود. اما شستا بهتر از انتظار ظاهر شد. گرچه بازگشایی شستا اقامت شاخص در کانال یک میلیون و 300 هزار واحد را تحت تاثیر قرار داد و زمینه ساز عقب نشینی 13 هزار واحدی شاخص شد اما تقاضا برای این سهم بالا رفت و در مجموع ارزش معاملات را هم بالا برد.

پس از شستا، سهام شرکت ایران خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت. خزامیا (زامیاد) دیگر نماد خودرویی بورس تهران رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، فولاد (فولاد مبارکه) و وسپهر (سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات) در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات بازار باز هم به خودرو (ایران خودرو) اختصاص داشت که تعداد 1 میلیارد و 621 میلیون و 289 هزار و 949 سهم این شرکت معامله شد. پس از ایران خودرو، ثامید (توسعه و عمران امید) و شستا (سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بیشترین حجم معاملات بازار را داشتند. در رتبه‌های بعدی بالاترین حجم معاملات دو نماد خودرویی خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) و خزامیا (زامیاد) قرار گرفتند.

آمار معاملات 27 آبان

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید