گزارش اقتصادنیوز از روند سه روز اخیر بورس پایتخت

دومین سقوط بزرگ بورس در سه ماه اخیر

کدخبر: ۳۷۹۵۴۵
شاخص کل بورس در سه روز اخیر 102 هزار و 284 واحد ریزش کرده است، این رقم دومین سقوط بزرگ در نیمه دوم سال است.
دومین سقوط بزرگ بورس در سه ماه اخیر

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل بورس، برای چهارمین روز پیاپی ریزش کرد و با سقوط 14 هزار و 870 واحدی به سطح یک میلیون و 413 هزار واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز به 436 هزار و 529 واحد کاهش یافت.

سقوط در 20 دقیقه 

در پیش‌گشایش معاملات امروز بورس، 77 نماد معادل 12 درصد بازار صف خرید و 471 نماد معادل 75 درصد صف فروش داشتند. بیشترین صف خرید به شرکت‌های پتروشیمی بوعلی (بوعلی)، مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) و سنگ آهن گهر زمین (کگهر) تعلق داشت و شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا)، بانک پارسیان (وپارس) و شرکت سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر) بیشترین صف فروش را داشتند. در 20 دقیقه ابتدایی شاخص کل 28 هزار واحد سقوط کرد و به کف یک میلیون و 400 هزار واحد رسید. پس از آن روندی صعودی پیدا کرد اما نتوانست ریزش 20 دقیقه ابتدایی را جبران کند.

در پایان معاملات امروز، شاخص کل 14 هزار و 870 واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و 413 هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز 4 هزار و 619 واحد افت کرد و در رقم 436 هزار و 529 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس با افت 33 واحدی به رقم 18 هزار و 913 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه 26 آذر 1399 ، 142 نماد رشد قیمت داشتند که 102 نماد بورسی و 40 نماد فرابورسی بودند. همچنین 317 نماد کاهش قیمت داشتند که 225 نماد بورسی و 92 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 30 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 67 درصد بازار افت قیمت داشتند.

دومین سقوط بزرگ در نیمه دوم سال

شاخص کل بورس در سه روز اخیر 102 هزار و 284 واحد ریزش کرده است، این رقم دومین سقوط بزرگ در نیمه دوم سال است. پیش از این در فاصله روزهای 27 مهر تا 29 مهرماه 142 هزار واحد ریزش کرده بود. 

آمار معاملات 26 آذر

لیدرهای بازار

در معاملات امروز، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (با نماد معاملاتی شستا) بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس تهران داشت و به تنهایی شاخص بورس را 2 هزار و 379 واحد پایین کشید. پس از شستا، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) بیشترین تاثیر را بر افت  شاخص بورس  داشتند.

رشد ارزش معاملات

در معاملات امروز بورس پایتخت، ارزش معاملات کل بازار با رشد 193 درصدی به رقم 32 هزار و 916 میلیارد تومان رسید، ارزش معاملات خرد نیز 113 درصد افزایش یافت و به رقم 17 هزار و 126 میلیارد تومان رسید.

خروج پول های‌ حقیقی

در روز چهار‌شنبه هزار و 34 میلیارد تومان پول‌ حقیقی از بورس خارج شد. بیشترین خروج پول حقیقی را سهام شستا ثبت کرد که 123 میلیارد تومان پول حقیقی از آن خارج شد. پس از شستا، وپارس (بانک پارسیان) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند.

امروز در سمت تقاضا، 84 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 16 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 90 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 10 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

آمار معاملات 26 آذر

رشد صف های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به دیروز 25 درصد افزایش یافت و هزار و 475 میلیارد تومان شد و ارزش صف‌های فروش به رقم 942 میلیارد تومان کاهش یافت که نسبت به روز معاملاتی قبل 84 درصد کمتر شده است.

عرضه و تقاضای بورس

شرکت پتروشیمی بوعلی برای پنجمین روز پیاپی بیشترین صف خرید را در پایان معاملات روزانه بورس داشت. امروز بوعلی با صف‌ خرید 522 میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از بوعلی، وکبهمن (مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن) و چخزر (صنایع چوب کاسپین خزر) بیشترین صف خرید را داشتند. بیشترین صف فروش به نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 133 میلیارد تومانی داشت. پس از خگستر، وپارس (بانک پارسیان) و انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) بیشترین صف فروش را داشتند. 

شستا در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز چهار‌شنبه شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام شستا 647 میلیارد تومان بود.

پس از شستا، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و ایران خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، سایپا و بانک تجارت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

خودرویی ها و بانکی ها صدرنشینان جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، سایپا با تعداد 1 میلیارد و 657 میلیون و 976 هزار و 283 سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. بانک صادرات و بانک پارسیان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.


سهام‌داران امیدوار به معاملات هفته آینده

گزارش اکوایران از بورس امروز را ببینید: 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید