پیش‌بینی نوسانات بورس در هفته آینده؛

کورسوی امید بورس + نمودار

کدخبر: ۳۷۹۸۸۷
شاخص کل بورس در چهارمین هفته آذر به کانال یک میلیون و 400 هزار واحدی سقوط کرد و شاهد خروج 5 هزار و 167 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس بودیم. اما در انتهای هفته کوروسوی امیدی در بازار ایجاد شد. آیا روند حرکت بورس، در هفته آتی تغییر خواهد کرد؟
کورسوی امید بورس + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته گذشته شاخص کل بورس در مجموع 92 هزار واحد پایین آمد. همچنین شاخص هم‌وزن نیز افت 14 هزار و 474 واحدی را پشت سر گذاشت.

سقوط شاخص بورس در هفته گذشته موجب هراس بسیاری از سهام‌دارن و طویل شدن صف‌های فروش شد. اتفاقی که موجب ریزش شاخص به کانال 1.4 میلیون واحدی و خروج‌های کم سابقه پول‌های حقیقی از بورس شد. سوال سهام‌داران این است که روند حرکت بورس در هفته پیش رو چگونه خواهد بود؟

افت بازدهی هفتگی

شاخص کل در پایان هفته گذشته در رقم یک میلیون و 413 هزار واحد ایستاد و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته پیشین 6 درصد افت کرد. بازدهی شاخص در هفته پیشین 2.4 درصد بود و در واقع بازدهی بورس پس از 4 هفته منفی شد.

افت شاخص هم‌ وزن

همانند شاخص کل، شاخص هم‌وزن نیز روندی نزولی داشت. شاخص کل هم‌وزن در روز چهارشنبه به رقم 436 هزار واحد رسید که پایین‌ترین رقم در 8 روز کاری گذشته است. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به پایان هفته قبل 14 هزار و 474 واحد پایین آمد و بازدهی منفی 3 درصدی را ثبت کرد.

در روز چهارشنبه شاخص هم وزن 4 هزار و 619 واحد افت کرد که نشان می‌دهد اغلب سهم‌های بازار افت قیمت داشته‌اند. به طوری که در این روز 317 شرکت بازار سهام معادل 67 درصد کل بازار کاهش قیمت داشتند.

روند هفته شاخص بورس

پیش بینی بورس هفته

در هفته گذشته علاوه بر شاخص کل و شاخص هم وزن، دیگر نماگرهای بازار هم روندی نزولی داشتند، با این حال بررسی دقیق‌تر روندهای هفته پیش می‌تواند تصویری دقیق‌تر از وضعیت بورس تهران به دست بدهد.

ارزش معاملات

در هفته گذشته، ارزش معاملات کل بازار سهام به استثنای روز سه‌شنبه ارقام بالاتر از 20 هزار میلیارد تومان را پشت سر گذاشت. در روز سه‌شنبه که شاخص کل 55 هزار واحد ریزش داشت، ارزش معاملات کل به رقم 11 هزار و 210 میلیارد تومان سقوط کرد. با این حال در روز چهارشنبه نسبت به روز قبل رشد کرد و به 32 هزار و 916 میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات خرد نیز در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه نزولی بود اما در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه روندی افزایشی داشت. میانگین ارزش معاملات خرد در هفته گذشته 16 هزار و 617 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 18 هزار و 934 میلیاردی هفته پیشین، افت 12 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته ارزش معاملات خرد 21 هزار و 51 میلیارد تومان بود که در روز شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز سه‌شنبه برمی‌گردد که 8 هزار و 40 میلیارد تومان بود.

پیش بینی بورسپیش بینی بورس

خروج پول حقیقی

خالص پول حقیقی ورودی به بورس، به استثنای روز شنبه، در کل هفته گذشته منفی بود. در مجموع در کل هفته 5 هزار و 167 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. خروج سنگین پول‌های حقیقی از بورس در سه روز آخر هفته نشانه‌ای منفی برای بورس تهران است.

رقم قابل توجه تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در هفته گذشته برای فعالان بازار سهام نگران‌کننده است و می‌توان آن را علامتی برای تداوم روند نزولی شاخص‌های بازار تلقی کرد.

روند شاخص بورس

کورسوی امید بورس

در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بازار با مازاد عرضه سنگینی همراه بود اما در روز چهارشنبه میزان تقاضاها از عرضه‌ها پیشی گرفت. روز دوشنبه که شاخص کل بیش از 31 هزار واحد سقوط کرد میزان مازاد عرضه‌ها 693 میلیارد تومان بود و در سقوط 55 هزار واحدی روز سه‌شنبه شاهد مازاد عرضه 4 هزار و 798 میلیارد تومانی در بازار بودیم. اما روز چهارشنبه این روند تغییر کرد و مازاد تقاضای بازار در انتهای معاملات این روز به رقم 533 میلیارد تومان رسید که کورسوی امید سهام‌داران برای هفته آینده محسوب می‌شود.

در مجموع روند کلی هفته گذشته منفی بوده است، افت شاخص هم‌وزن نشان از روند نزولی قیمت سهام اغلب شرکت‌های بازار سهام دارد. اما ایجاد مازاد تقاضا در انتهای معاملات روز چهارشنبه و بازگشت شاخص از کف یک میلیون و 400 هزار واحدی در معاملات آخرین روز هفته، سهام‌داران را برای رشد شاخص در هفته آینده امیدوار نگه داشت. برخی تحلیل‌گران معتقدند بورس به کف حمایت قوی 1.4 میلیونی رسیده و در هفته آینده نزول نخواهد کرد. این گروه معتقدند عرضه‌های اولیه و انتشار اخبار منفی سیاسی بر سقوط شاخص در هفته گذشته موثر بوده و در هفته آینده بورس نوسان اندکی خواهد داشت. اما در مقابل گروهی دیگر از تحلیل‌گران روند نزولی نرخ ارز در انتهای هفته گذشته را عاملی کاهنده برای بورس می‌دانند و معتقدند در صورت تداوم کاهش قیمت دلار، بورس نیز نزول خواهد کرد.

پیش بینی بورسپیش بینی بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید