شکاف عرضه و تقاضا در صنعت سیمان

گروه سیمانی بورس را بهتر بشناسید

کدخبر: ۳۸۷۱۰۲
یکی از صنایع پرحاشیه بازار سرمایه، صنعت سیمان است و گاهی اوقات همین حواشی باعث افت و خیز این گروه بوده است.
گروه سیمانی بورس را بهتر بشناسید

به گزارش اقتصادنیوز، معصومه طاهرخانی، کارشناس بازار سرمایه امروز در برنامه «دیده ­بان» در رسانه تصویری اکوایران، به تحلیل این گروه پرداخته است.

همچنین ببینید: گروه سیمانی در ماه ‌های آتی به کدام سمت می ‌رود ؟

 

مهمترین نکات مطرح شده از سوی این کارشناس را بخوانید:

  • برخی تحلیلگران نقش حقوقی‌ها و خرید آنان را پررنگ می‌دانند و عده‌ای معتقدند که این روند طبیعی بازار است و بر اساس پارامترهایی چون تحلیل تکنیکال نیز انتظار برگشت شاخص و قدرت گرفتن طرف تقاضا را در روزهای اخیر دارند.
  • یکی دیگر از نکاتی که پیرامون بازار سرمایه وجود دارد و معاملات هم تا حدودی تحت تاثیر آن قرار گرفته است، افت قیمت دلار و حواشی انتخابات آمریکا است که اثر این مورد در چند هفته آینده به مراتب کمتر می‌شود.
  • یکی از موارد حائز اهمیت پیرامون نرخ سیمان، تاثیر آن بر صنعت ساخت و ساز است؛ طبق آمار رسمی که از طرف مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز آمار منتشر شده است، متوجه می‌شویم که سهم سیمان در هزینه‌های ساخت کمتر از 2 درصد است و گروه فلزات نهاده‌های اصلی در صنعت ساخت محسوب میشوند.
  • از انتقاداتی که به این حوزه وارد می‌شود اینکه با وجود ظرفیت مازاد 10 میلیون تنی در این صنعت، وزارت صمت اعلام کرده که قرار است ظرفیت تولید در سال آتی بالاتر رود.
  • به دلیل دخالت‌هایی که در عرضه و تقاضای سیمان صورت میگیرد، چند سالی است که شکاف نسبتا بزرگی بین میزان عرضه و تقاضا شکل گرفته است. به عنوان مثال می‌توانیم به تقاضای 53 و تولید 87 میلیون تنی در سال 98 اشاره کنیم
  • به گزارش‌ها و آمارهای شرکت‌های سیمانی که نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که متوسط سود ناخالص صنعت چیزی حدود 39 درصد است و سیمان کرمان و سیمان ساوه از جمله شرکت‌هایی هستند که سودی بالاتر از متوسط صنعت را کسب کرده‌اند، روند سود عملیاتی نیز روندی مثبت بوده و حال کلی این گروه در مجموع رو به بهبودی است. اگر در بعضی روزها تقاضای گروه سیمانی بیشتر از سایر گروه‌ها است و سهامداران توجه‌شان به این صنعت جلب می‌شود، با توجه مفروضات فوق موردی منطقی و قابل قبول است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید