پیش بینی بورس امروز 12 بهمن 1399؛

متر سهامداران برای آینده بورس/3 روز حساس بازار سهام

کدخبر: ۳۸۹۵۹۹
دیروز شاخص‌های بازار سهام رشد محسوسی را پشت سر گذاشتند، تا بازار برای دومین روز کاری متوالی با مازاد تقاضا بسته شود. آیا این روند امروز هم ادامه می یابد؟
متر سهامداران برای آینده بورس/3 روز حساس بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز، روز شنبه شاخص کل بورس رشد 39 هزار و 478 واحدی را پشت سر گذاشت و شاخص هم‌وزن 7 هزار و 338 واحد صعود کرد. شاخص کل فرابورس  نیز 362 واحد رشد کرد و به رقم 18 هزار و 183 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 369 نماد رشد قیمت و 110 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 74 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 22 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت‌های نیرومحرکه (خمحرکه)، چکاپا (گروه صنایع کاغذ پارس)، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و درخشان تهران (پدرخش) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت تولید و صادرات ریشمک (ریشمک)، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (زماهان)، بیمه تجارت نو (بنو)، آسیا سیر ارس (حآسا) و گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای خموتور (موتورسازان تراکتورسازی ایران)، تکشا (گسترش صنایع و خدمات کشاورزی) و رکیش (کارت اعتباری ایران کیش) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت‌های افرا نت (افرا)، توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) و شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز یک‌شنبه است. در پایان معاملات روز شنبه 260 نماد صف خرید داشتند و تعداد نمادهای صف فروش 49 بود.  همچنین دیروز بازار با مازاد تقاضای هزار و 836 میلیارد تومانی بسته شد.

پیش بینی بورس

رشد ارزش صف های خرید

در پایان معاملات روز شنبه،  ارزش صف‌های خرید نسبت به روز چهارشنبه 141 درصد افزایش یافت و به رقم 2 هزار و 319 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 48 درصد کاهش یافت و 483 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز شنبه شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) همانند سه روز کاری گذشته بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 211 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

روز شنبه بیشترین صف فروش نیز به گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 75 میلیارد تومانی داشت. پس از گدنا، کدما (شرکت معدنی دماوند) و غگرجی (بیسکویت گرجی) بیشترین صف فروش را داشتند. 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

در روزی که شاخص‌های بازار سهام رشد محسوسی را پشت سر گذاشتند، ارزش صف‌های خرید 141 درصد افزایش یافت و ارزش صف‌های فروش کاهش 48 درصدی داشت تا بازار با مازاد تقاضا بسته شود. همچنین روز گذشته سهم حقیقی‌ها از خرید‌ها بیش از فروش‌های بازار بود. در سمت تقاضا، 93 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 7 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز، 87 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 13 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

همچنین دیروز خالص ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای دومین روز کاری پیاپی مثبت بود و شاهد ورود 588 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس بودیم.

در نتیجه روندهای درونی بورس نشان از پتانسیل بازار برای صعود بیشتر دارند. تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند روند حرکتی بورس طی روزهای اخیر و رشد 39 هزار واحدی شاخص کل در روز گذشته گویای این نکته است که بورس از سطح حمایت قوی در محدوده یک میلیون و 200 هزار واحد برخوردار است. در مقابل گروهی دیگر از تحلیل‌گران رشد شاخص را متاثر از رشد قیمت دلار می‌دانند و آن را به معنی شکل‌گیری روند صعودی جدید در بورس نمی‌دانند.

برخی تحلیل های فنی می گوید بورس در سه روز آینده با معادله مهمی روبرو است اگر خالص ورود سرمایه به بورس در این سه روز مثبت و بیش از مقدار روز شنبه باشد امید به شکسته شدن خط نزولی زیاد است اما اگر خالص ورود سرمایه بیش از روز شنبه نباشد صعود بورس پایدار نیست. مقدار برآورد شده برای ورود سرمایه به بورس در حدود هزار میلیارد تومان عنوان می شود. البته برخی ابهام های زیادی در حوزه سیاستی را عامل مهم در مسیر این اتفاق می دانند.

پیش بینی بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید