گزارش اقتصادنیوز از نوسانات امروز بورس پایتخت

بورس دوباره به لبه پرتگاه رسید + نمودار

کدخبر: ۳۹۰۲۹۷
اقتصادنیوز: پس از آن که در آخرین روز کاری هفته گذشته بورس تا سطح یک میلیون و 207 هزار واحد پایین آمد، در روزهای شنبه و یکشنبه جمعا بیش از 40 هزار واحد صعود کرد. اما در دو روز اخیر بیش از 45 هزار واحد ریزش کرد تا بار دیگر در معرض سقوط به کانال 1.1 میلیونی قرار بگیرد.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات امروز 14 بهمن 1399 بازار سهام، شاخص‌های بازار سهام برای دومین روز پیاپی نزول کردند. شاخص کل بورس 28 هزار و 241 واحد و شاخص هم وزن 2 هزار و 83 واحد افت کردند و شاخص فرابورس کاهش 167 واحدی داشت.

سقوط تا نزدیکی مرز 1.1 میلیونی

از ابتدای معاملات امروز، شاخص کل بورس روندی نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات به سطح یک میلیون و 205 هزار واحد رسید تا نسبت به روز گذشته 28 هزار و 241 واحد معادل 2.29 درصد افت کرده باشد.

امروز شاخص کل هم‌وزن نیز 2 هزار و 83 واحد نزول کرد و در رقم 427 هزار و 545 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 167 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 669 واحد رسید.

بورسبورس

خروج هزار میلیاردی پول حقیقی 

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام هزار و 21 میلیارد تومان بود. بیشترین خروج پول حقیقی را شپنا (پالایش نفت اصفهان) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 170 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، شستا و بانک تجارت بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 83 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 17 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 92 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 8 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افت قیمت 58 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 193 نماد رشد قیمت داشتند که 125 نماد بورسی و 68 نماد فرابورسی بودند. همچنین 285 نماد کاهش قیمت داشتند که 217 نماد بورسی و 68 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 39 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 58 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات امروز فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بزرگان قرمزپوش بازار بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند. 

گروه سرخ‌پوش بورس

امروز قیمت سهام تمامی شرکت‌های گروه چندرشته‌ای صنعتی کاهش یافت. شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)، وغدیر (سرمایه‌گذاری غدیر)، وامید (سرمایه‌گذاری امید)، وبانک (سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی) و وصندوق (سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری) شرکت‌های بورسی چندرشته‌ای صنعتی هستند که همگی با افت قیمت همراه بودند. 

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 15 هزار و 964 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌دوشنبه 23 درصد کاهش یافته است. اما ارزش معاملات خرد 8 درصد افزایش یافت و به رقم 11 هزار و 440 میلیارد تومان رسید. 

کاهش ارزش صف‌های بورس

در پایان معاملات امروز 108 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 127 بود. همچنین امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز دوشنبه 0.5 درصد کاهش یافت و به رقم هزار و 209 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 42 درصد کاهش یافت و 689 میلیارد تومان شد.

عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 136 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، کلوند (کاشی الوند) و غگیلا (پگاه گیلان)  بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به کدما (شرکت معدنی دماوند) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 58 میلیارد تومانی داشت. پس از کدما، گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و بپاس (بیمه پاسارگاد) بیشترین صف فروش را داشتند.

شپنا در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز سه‌شنبه شپنا که بیشترین ورود پول حقوقی را داشت، بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 427 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و سایپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن ایران خودرو و بانک تجارت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، سایپا برای دومین روز متوالی با تعداد یک میلیارد و 586 میلیون و 841 هزار و 241 سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و بانک صادرات نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید