انتقاد فعال بازار سرمایه از تصمیم شورای عالی بورس؛

یک تجربه تاریخی درباره تغییر دامنه نوسان بورس

کدخبر: ۳۹۱۳۰۸
نیما آزادی تحلیل‌گر و فعال بازار سرمایه، ضمن تشریح یک تجربه تاریخی درباره تغییر دامنه نوسان معاملات بورس، در کانال شخصی خود نوشت: «تغییر دامنه نوسان جریان سوداگرانه تقاضا را در بازار تقویت می‌کند.»
یک تجربه تاریخی درباره تغییر دامنه نوسان بورس

به گزارش اقتصادنیوز ،  شب گذشته شورای عالی بورس تصمیم گرفت که از روز شنبه 25 بهمن چهار تصمیم جدید را به اجرا بگذارد. بر مبنای صحبت‌های محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار در 4 موضوع «محدوده دامنه نوسان قیمت سهم»، «حجم مبنای معاملاتی»، «انتشار اوراق تبعی» و «اهرم اعتبار خرید کارگزاران بورس» دستورات جدیدی اخذ شد که براساس آن دامنه نوسان خرید و فروش سهام منفی 2 درصد و مثبت ۶ درصد می‌شود.

یک تجربه تاریخی 

در این باره، نیما آزادی تحلیل‌گر و فعال بازار سرمایه در کانال شخصی خود نوشت: «تصمیمی گرفته شد مبنی بر تغییر دامنه نوسان از مثبت منفی 5 درصد به 2-% به 6+% ، خب این تصمیم عملاً  میتونه جریان سوداگرانه تقاضا را در بازار تقویت کند. ولی بگذارید یک سابقه ای از این مدل تصمیم برایتان بگویم. وقتی آقای عبده [حسین عبده‌تبریزی] رییس سازمان بورس بودند، پس از انتخابات سال 84 و بحران شدیدی که در طرف تقاضای بورس در آن سال ایجاد شد تصمیم گرفتند برای تقویت طرف تقاضا برای 10 سهم انتخاب شده، محدوده نوسان را از 5% مثبت و منفی بکنند 2.5-% تا 12.5+% یعنی یک شرایط ویژه برای هیجان در بازار. در آن ده سهم در سه روز صف خرید سنگین درست شد و روز سوم با یک بازدهی حدود 40% سهام را خالی کردند و ماه ها آن ده گزینه صف فروشی شد که جمع نمی کردند. پس از آن تصمیم گرفتند چیزی اختراع کنند به اسم قانون گره معاملاتی!  این مدل تصمیمات برای کوتاه مدت قطعاً شوک ایجاد می کند اما این بازار نیازمند تصمیمات اصولی و منطقی برای میان مدت خودش هست.»

بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید