گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

بورس 6 تایی شد/ارزش معاملات خرد در کف 75روزه

کدخبر: ۳۹۴۷۴۷
اقتصادنیوز: امروز 4 اسفندماه 1399 تمام شاخص‌های بورس ریزش کردند و شاخص کل ششمین روز نزولی متوالی را پشت سر گذاشت.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز دوشنبه بازار سهام شاخص کل بورس افت 8 هزار و 113 واحدی را پشت سر گذاشت و به سطح یک میلیون و 214 هزار واحد رسید.

تداوم نزول شاخص کل

از ابتدای معاملات امروز، شاخص کل بورس نزولی شد و 5 دقیقه ابتدایی 3 هزار واحد افت کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 8 هزار و 113 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 214 هزار واحد رسید که پائین‌ترین رقم در 8 روز معاملاتی گذشته است. این ششمی روز کاری متوالی است که شاخص کل نزول می‌کند.

شاخص کل هم‌وزن نیز هزار و 75 واحد نزول کرد و در رقم 436 هزار و 96 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 149 واحد ریزش کرد و به رقم 17 هزار و 255 واحد رسید.

تداوم خروج پول حقیقی 

در روز دوشنبه برای هفتمین روز کاری متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 529 میلیارد تومان بود. در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را شستا داشت. ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی شستا 41 میلیارد تومان بود. پس از شستا، فولاد و وسپهر بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند

. امروز در سمت تقاضا، 68 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 32 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 88 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 12 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افت قیمت 76 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 37 نماد رشد قیمت داشتند که 29 نماد بورسی و 8 نماد فرابورسی بودند. همچنین 376 نماد کاهش قیمت داشتند که 253 نماد بورسی و 123 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 7 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 76 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات امروز فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) بزرگان قرمزپوش بازار بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند. در سمت سبزرنگ بازار نیز فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) به تنهایی شاخص کل را 500 واحد بالا کشید و بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت. پس از فملی، تامین سرمایه امید (با نماد معاملاتی امید) و بیمه پارسیان (با نماد معاملاتی پارسیان) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس

رشد ارزش معاملات فرابورس

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 15 هزار و 279 میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به روز ‌یکشنبه 65 درصد افزایش یافته است. نکته جالب توجه آنکه امروز ارزش معاملات فرابورس بیش از 4 برابر بیشتر از ارزش معاملات بورس بود و با رشد 90 درصدی نسبت به دیروز به رقم 12 هزار و 686 میلیارد تومان رسید. همچنین ارزش معاملات خرد 5 درصد کاهش یافت و به رقم 2 هزار و 574 میلیارد تومان رسید که پایین‌ترین رقم در 75 روز کاری گذشته از 18 آبان ماه به این سو است.

تداوم رشد ارزش صف‌های فروش 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز یک‌شنبه 6 درصد افزایش یافت و به رقم 194 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 7 درصد افزایش یافت و 5 هزار و 59 میلیارد تومان شد که بالاترین رقم در 24 روز کاری گذشته از پایان دی ماه به این سو است. 

 عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت رایان هم افزا (رافزا) برای سومین روز متوالی بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 68 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از رافزا،  امید (تامین سرمایه امید)  و غگیلا (پگاه گیلان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 196 میلیارد تومانی داشت. پس از شستا، شپنا و سایپا بیشترین صف فروش را داشتند.

 فملی در صدر جدول معاملات

در معاملات روز دوشنبه فملی بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 353 میلیارد تومان بود.

پس از فملی، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و بانک پارسیان رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شرکت لعاب ایران (شلعاب) و بیمه پارسیان (پارسیان) در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز فملی با تعداد 279 میلیون و 132 هزار و 146 سهم در صدر قرار گرفته است. بانک پارسیان در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به فولاد تعلق داشت. پارسیان (بیمه پارسیان) و وصنعت (سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت) نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید