گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت؛

بیشترین سقوط بورس بعد از تغییر دامنه نوسان + نمودار

کدخبر: ۳۹۵۸۹۸
در اولین روز کاری هفته روند نزولی شاخص‌‌های بازار سهام ادامه یافت و شاخص کل به کانال 1.1 میلیونی سقوط کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز شنبه شاخص کل بورس افت 11 هزار و 855 واحدی را پشت سر گذاشت و به سطح یک میلیون و 193 هزار واحد رسید.

سقوط به کانال پائین‌تر

امروز از ابتدای معاملات بازار روند شاخص کل و شاخص هم‌وزن نزولی بود. پس از گذشت 25 دقیقه از شروع معاملات شاخص کل با افت 6 هزار واحدی به کانال 1.1 میلیونی سقوط کرد.

در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهار‌شنبه 11 هزار و 855 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 193 هزار واحد رسید تا شاخص پس از 11 روز کاری دوباره به کانال یک میلیون و 100 هزار واحدی برگردد. افت 11 هزار و 855 واحدی بیشترین میزان نزول شاخص پس از تغییر دامنه نوسان قیمت سهام است.

شاخص کل هم‌وزن نیز از ابتدای معاملات شروع نزول کرد و در پایان معاملات هزار و 10 واحد نسبت به دیروز نزول کرد و در رقم 433 هزار و 385 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 130 واحد ریزش کرد و به رقم 16 هزار و 986 واحد رسید.

تداوم خروج پول حقیقی 

در روز شنبه برای دهمین روز کاری متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 837 میلیارد تومان بود. در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را شپنا داشت. ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی شپنا 74 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، وپاسار و شبندر بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

رشد ارزش صف‌های بازار 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز چهارشنبه 48 درصد افزایش یافت و به رقم 301 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 36 درصد افزایش یافت و 4 هزار و 430 میلیارد تومان شد.

 عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 140 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از اپال،  رافزا (رایان هم افزا) و غگیلا (پگاه گیلان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به برکت (شرکت دارویی برکت) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 170 میلیارد تومانی داشت. پس از برکت، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و دی (بانک دی) بیشترین صف فروش را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 57 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 43 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 88 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 12 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افت قیمت 76 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 33 نماد رشد قیمت داشتند که 23 نماد بورسی و 10 نماد فرابورسی بودند. همچنین 379 نماد کاهش قیمت داشتند که 253 نماد بورسی و 126 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 6 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 76 درصد بازار افت قیمت داشتند.

همچنین در اتفاقی کم نظیر امروز قیمت سهام 87 شرکت بازار سهام بدون تغییر باقی ماند. از این تعداد 85 نماد بورسی و 2 نماد فرابورسی بودند. در جمع سهم‌های بورسی بدون تغییر قیمت نمادهای پتایر، وکار، پرداخت، آسیا، امین، پارسیان، خپارس، وتوصا، سیتا و البرز دیده می‌شوند. دو نماد فرابورسی بدون تغییر قیمت نیز مارون و بزاگرسح هستند. 

بورس

لیدرهای بازار

در معاملات امروز فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) بزرگان قرمزپوش بازار بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند. در مقابل نماد اپال (شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس) که به تازگی در بازار عرضه شده بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت و به تنهایی 370 واحد شاخص را بالا کشید. 

افت ارزش معاملات 

در اولین روز کاری هفته ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 9 هزار و 561 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز چهار‌شنبه 46 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز 36 درصد کاهش یافت و به رقم 2 هزار و 653 میلیارد تومان رسید. 

میدکو در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز شنبه میدکو (شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع خاورمیانه) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 175 میلیارد تومان بود.

پس از میدکو، اپال بیشترین ارزش معاملات را داشت و موسسه مالی و اعتباری ملل رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن بانک پاسارگاد و شبندر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بانک ملت صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز بانک ملت با تعداد 207 میلیون و 505 هزار و 397 سهم در صدر قرار گرفته است. سایپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. ایران خودرو و بانک پاسارگاد نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید