پیش بینی بورس 12 اسفند 99

اهرم تعیین کننده در بورس امروز

کدخبر: ۳۹۶۵۱۴
اقتصادنیوز: با مختصات فعلی بازار سهام، اگرچه سیگنال‌های مثبتی به بازار ارسال شده است اما همچنان شدت عرضه‌ها در روزهای آخر سال تعیین کننده خواهد بود.
اهرم تعیین کننده در بورس امروز

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات دیروز سهام پس از مصوبه دیشب سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص رعایت حد نصاب صندوق‌های سرمایه گذاری و به پایان رسیدن فشار خرید اوراق ها توسط صندوق‌ها شاهد کاهش شدت عرضه ها بود. با توجه به فروش دارایی های مازاد در قالب سهام و زمین و افزایش شدت عرضه‌ها در بازار همزمان با تسویه اعتبارات مشتریان کارگزاری‌ها در روزهای پایانی سال، احتمال سناریوی ادامه‌دار بودن موج عرضه‌ها قابل پیش‌بینی است. با قوت گرفتن روند عرضه‌ها، بازگشت بازار اندکی بعید و دور از دسترس است. البته همچنان در بازار هستند کسانی که معتقدند موج ورودی پول‌ و نقدینگی به بازار می‌تواند شرایط صعودی بازار را حداقل در یک بازه کوتاه مدت رقم بزند.

البته بررسی روند بازار در سه روز ابتدایی هفته جاری، الگوی حساب شده‌ای را می‌تواند در اختیار بورس بازان قرار دهد؛ به طوریکه شدت عرضه‌ها هر روز نسبت به روز قبل با سیر کاهشی همراه بود. با این اوصاف تقاضاها همچنان در مقابل عرضه‌ها توان و رمقی ندارند و البته به توجه به روزهای آخر سال طبیعی می‌نماید. برآیند مختصات فعلی بازار، نمایانگر این است که شدت عرضه‌ها اهرم تعیین کننده بازار در روزهای آخر سال است. دو سناریو برای بازار فردا ترسیم شده است؛ نوسان مثبت یا تداوم روند معاملات امروز؟       

 

نوسان مثبت در بازار فردا؟

علیرضا عزیزاللهی | کارشناس بازار سرمایه

یک شنبه شب مصوبه ای از سمت سازمان بورس منتشر شد مبنی بر الزام صندوق های درآمد ثابت، به سرمایه گذاری حداقل 15 درصد از منابع خود در سهام شرکت ها تا پایان سال 1400. این تزریق نقدینگی  می بایست با 3 درصد تا پایان اسفند ماه آغاز شود و تا پایان سال آتی به حداقل 15 و حداکثر 25 درصد برسد. این مصوبه همزمان با نزدیک شدن به اتمام فروش اوراق دولتی در بورس میتواند باعث ایجاد تعادل نسبی در بازار شود.

 افزایش حجم معاملات دیروز نسبت به روزهای گذشته و جمع آوری بخشی از صفوف فروش را می توان از تاثیرات این دو اتفاق دانست. از طرفی با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و سررسید تسویه اعتبارات مشتریان برخی از کارگزاری ها، پیش بینی می شود که روند معاملات و نقدشوندگی سهام متعادل تر شده و بهبود یابد و نمیتوان انتظار روند صعودی جدی تا پایان سال از بازار داشت.

با توجه به جمع آوری صفوف فروش و یا کاسته شدن از حجم این صفوف در برخی از سهام شاخص ساز، احتمال می رود امروز

 شاهد نوسان مثبت موقت در برخی از این سهام باشیم.

بورس یک

 

تداوم افت مجدد شاخص؟

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

افزایش حدنصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمدثابت در سهام باعث شد بازار تکان بخورد و در طول زمان معاملات دوشنبه، صف فروش برخی نمادهای مطرح جمع شد. با این حال همچنان فشار فروش در بازار آن قدر زیاد است که نزدیک به 70 درصد نمادها  درگیر صف فروش باشند.

 برآیند خرید و فروش سهامداران حقیقی نیز بیانگر آن است که سهامداران به دنبال نقد کردن سبدخود هستند. در این شرایط انتظار می‌رود در معاملات فردا نیز حجم سنگین عرضه‌ها و افت مجدد شاخص‌کل را شاهد باشیم. اما اگر سفارش‌های حمایتی مناسبی در کف قیمت نمادهای مطرح ثبت شود و از سوی دیگر معاملات اوراق دولتی به پایان برسد، بازار کم‌کم به تعادل خواهد رسید.

دلایل ادامه دار بودن عرضه

حسام کرد | کارشناس بازار سرمایه

صفوف فروش همراه با حجم معاملات بهتر نسبت به روزهای گذشته در پی مصوبه جدید سازمان بورس اوراق بهادار مبنی بر افزایش حدنصاب سرمایه گذاری صندوق های درآمد ثابت که میتواند منجر به ورود تقریبا 9هزار میلیارد نقدینگی به بازار سرمایه شود ،توانست تا حدودی قدرت نقدشوندگی سهام را افزایش دهد.

سرکوب شدن بازار بدلیل فروش اوراق دولتی که خریدار عمده آن همین دست از صندوقها بوده اند ، حال با رو به اتمام بودن اوراق دولتی میتوان به سرازیر شدن نقدینگی و ثبات نسبی بازار در میانمدت خوشبین بود.

در کوتاه مدت همچنان بدلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تسویه اعتبار کارگزاری ها احتمال ادامه دار بودن عرضه وجود دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید