ابلاغیه نحوه اجرای ورود پول‌ها به بورس

تذکر بورس به صندوق ها: خرید بلوکی ممنوع+سند

کدخبر: ۳۹۷۶۵۰
اقتصادنیوز: نحوه ابلاغ افزایش حد نصاب سرمایه گذاری صندوق‌های با درامد ثابت اعلام شد.
تذکر بورس به صندوق ها: خرید بلوکی ممنوع+سند

به گزارش اقتصادنیوز، امروز سازمان بورس و اوراق بهادار در نحوه اجرای ابلاغیه افزایش حد نصاب سرمایه گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در بورس که قرار است تا پایان اسفند امسال 3 واحد درصد افزایش یابد، دو نکته توضیحی در این باره ارایه داد:

نخست اینکه مصوبه سازمان بورس درباره سرمایه گذاری حداقل 15 درصد صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت در سهام باید به صورت روزانه با ایفای تعهدات صندوق‌ها روبه رو شد، در غیراینصورت بورس با آن‌ها برخورد خواهد کرد. دوم اینکه صندوق‌ها نباید به صورت بلوکی یا هماهنگ شده خریدهای خود را انجام دهند و سقف خود را اعلام کنند، بلکه باید به صورت خُرد وارد بازار شوند و سقف را اعلام کنند.

به نظر می‌رسد هدف از ممنوعیت خرید بلوکی برای صندوق‌ها در راستای تعیین سقف حد نصاب‌ها، ورود پول‌های خرد به صورت مستقیم و مستمر به بازار تا روزهای آخر سال است. این رویه مکانیزمی را به دنبال دارد که براساس آن روند ورودی پول می‌تواند مستمر و آرام باشد، زیرا که پول‌های کلان و خریدهای بلوکی ممکن است اثر استمرار و مستقیم به بازار را در پی نداشته باشد. 

‌با مصوبه چند روز پیش نهاد ناظر،  صندوقهای سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت ملزم به سرمایه گذاری حداقل ۱۵ درصد و حداکثر ۲۵ درصد از ارزش کل داراییهای صندوق در سهام، حق تقدم و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس یا بازار اول و دوم فرابورس، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده دربورس و واحدهای سرمایه گذاری صندوقها هستند.

صندوق های درآمد ثابت ملزم هستند تا پایان اسفند ۱۴۰۰ نسبت به رعایت نصاب موضوع این مصوبه اقدام کنند. نهاد ناظر ۹۰۰۰ میلیارد تومان پول برای بورس تجهیز شد. ‌صندوق های با درآمد ثابت اکنون ۳۰۰ هزار میلیارد تومان موجودی دارند که ۳ درصد آن را (حداقل 9 هزار میلیارد تومان) تا در 10 روز کاری آینده روز کاری فرصت (الزام آور) دارند که وارد بازار کنند.

photo_2021-03-06_20-01-43

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید