اقتصاد نیوز بررسی کرد:

هزینه ضمانت سود 25 درصدی برای سهامداران

کدخبر: ۳۹۸۰۴۶
صندوق توسعه بازار 25 درصد سود سهام‌داران خرد را تضمین کرده است. این حمایت چقدر برای این صندوق هزینه خواهد داشت؟
هزینه ضمانت سود 25 درصدی برای سهامداران

به گزارش اقتصادنیوز ، چندی قبل شورای عالی بورس «طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهام‌داران خرد» را تصویب کرد. بر اساس این طرح سهام‌داران خردی که در سال جاری وارد بازار سرمایه شده‌اند و ارزش سبدسهام آن‌ها زیر ۱۰ میلیون تومان است، در صورتی که هیچ سهمی از سبد خود را تا سال 1401 نفروشند، بازدهی ۲۵ درصدی برای آنها تضمین می‌شود. به عبارت دیگر چنانچه بازدهی آن‌ها کمتر از ۲۵ درصد باشد، مابه‌تفاوت آن به سهامداران پرداخت خواهد شد. بر این اساس این طرح صندوق توسعه بازار سود 25 درصد را تضمین می‌کند تا از خروج سهام‌داران از بازار سهام جلوگیری کند.

سبد مورد محاسبه برای این افراد شامل سهام، واحدهای صندوق‌های با درآمد ثابت و صندوق‌های سهامی می‌شود که صندوق توسعه بازار این حمایت را در قالب «اوراق اختیار فروش» برای این دسته از سهام‌داران روی کل سبد آن‌ها در تاریخ انتهای اردیبهشت ۱۴۰۱ اعمال می‌کند.

اختیار فروش برای سهام‌داران

اوراق اختیار فروش نوعی از اوراق مشتقه است که در واقع ابزاری برای پوشش ریسک است. دارنده ورقه اختیار فروش این حق را پیدا می‌کند که سهام خود را به قیمت درج شده در ورقه بفروشد.

سازمان بورس اعلام کرده که تعداد سهام‌دارانی که شامل این طرح می‌شوند 4 میلیون نفر هستند. مکانیسم این حمایت به این صورت است که مشمولان طرح در اردیبهشت 1401 حق فروش سبد سهام خود را با 25 درصد سود نسبت به ارزش سبد در اسفند 1399 پیدا می‌کنند. در اردیبهشت 1401 سه حالت پیش خواهد آمد. حالت اول این است که ارزش سبد سهام این افراد بیش از 25 درصد رشد کرده باشد، در این صورت سهام‌داران از ورقه اختیار فروش خود استفاده نخواهند کرد چون می‌توانند سهام خود را با سود بیشتری بفروشند. حالت دوم رشد 25 درصدی سبد دارایی مشمولان است که در این صورت سهام‌داران در حالت «بی‌تفاوتی» قرار می‌گیرند. در این صورت خرید سهام از مشمولان هزینه‌ی چندانی برای صندوق توسعه بازار نخواهد داشت چرا که می‌تواند آن را به همان قیمت روز بفروشد. اما حالت سوم این است که ارزش سبد مشمولان کمتر از 25 درصد رشد کرده باشد. در این صورت صندوق توسعه بازار سبد آن‌ها را با محاسبه سود 25 درصدی خریداری خواهد کرد. پوشش ریسک این سهام‌داران برای صندوق توسعه بازار چقدر هزینه خواهد داشت؟

بورس

محاسبه هزینه صندوق توسعه بازار

از آن جایی که سهام‌داران خرد مشمول این طرح عمدتا از نهادهای واسطه‌گری مالی استفاده نکرده و خود به سرمایه‌گذاری در بورس پرداخته‌اند، به نظر می‌رسد چندان به تجزیه و تحلیل سهام شرکت‌ها و صنایع بازار سرمایه نپرداخته‌اند و ممکن است در سهم‌هایی سرمایه‌گذاری کرده باشند که حتی در صورت صعود شاخص‌های اصلی بازار، ارزش این سهم‌ها رشد نکند. در نتیجه دور از انتظار نیست که تا اردیبهشت 1401 ارزش سبد دارایی این سرمایه‌گذاران کمتر از 25 درصد رشد کند.

اگر میانگین ارزش سبد سرمایه‌گذاری هر یک از مشمولان این طرح 5 میلیون تومان باشد، ارزش کل سبدهای مشمولان 20 هزار میلیارد تومان خواهد بود. در نتیجه رشد 25 درصدی به معنی افزایش 5 هزار میلیارد تومانی سبد سهام این سرمایه‌گذاران است. اگر فرض کنیم که صندوق توسعه بازار تنها نیمی از این بازدهی را پوشش دهد، باید 2 هزار و 500 میلیارد تومان برای پوشش زیان سهام‌داران مشمول این طرح هزینه کند. پوشش 30 درصد بازدهی تضمین شده هزار و 500 میلیارد تومان و پوشش 70 درصدی، 3 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

همچنین اگر میانگین ارزش سبد سرمایه‌گذاری هر یک از مشمولان را 3 میلیون تومان فرض کنیم، پوشش نیمی از بازدهی مورد انتظار 3 هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت و اگر میانگین را 7 میلیون تومان در نظر بگیریم، پوشش زیان سهام‌داران 7 هزار میلیارد تومان برای صندوق توسعه بازار هزینه خواهد داشت.

 

بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید